Vill gärna skriva under på att Benny Andersson är Sveriges bästa låtskrivare någonsin. Max Martins låtar har kanske sålts i större antal, men han är inte alls lika mångsidig som Benny.
Av någon anledning så lade jag in "Visitors" i min mobil för några månader sedan, tillsammans med en massa andra färska album. Flera av låtarna är mästerverk, dock inte alla. Favoriterna är den supervackra balladen "Slipping Through my Fingers" och den snudd på progressiva poplåten "I am the City" (progressiv i internationell bemärkelse alltså, inte typ Blå Tåget

). Även titellåten är förresten kanon på samma sätt som den sistnämnda låten; små popsymfonier som jag inte kan tröttna på. Låten "Two for the Price of One" må ha en pinsam text, men musikaliskt är det ännu en höjdare. Även arrangemangen och de underbara sångerskorna gör sitt till för att sätta Bennys musik på tronen.
Det var bara det albumet; finns ju en del andra guldkorn från Benny om man säger....
ABBA slog aldrig ordentligt i USA. De har ingen känsla för melodisk popmusik där borta; de kallar Michael Jackson för the king of pop. Kanske litet överdrivet, finns ju en del konkurrenter i UK, men frågan är väl om inte The King of Pop heter Benny och kommer från Stockholm?