2013-08-12, 02:22
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Abba är Sveriges version av The Beatles. Nuff said.
Så är det. Tills det kommer ett nytt, lika stort band så kommer ABBA vara på tapeten. Inte för att det gör mig något, kan inte få nog av deras musik. Blir sådär barnsligt lycklig varje gång jag hör introt på Waterloo
Citera
2013-08-12, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camillabitchen
ABBA är och förblir Sveriges, genom tiderna, största band. Benny Andersson är ett stort geni.

Ja, det är inget snack om saken. Jag utnämner också Benny Andersson till Sveriges bäste kompositör genom tiderna! Om inte ABBA:s alla skivor övertygar er om den saken, lyssna på musikalerna "Chess" och "Kristina från Duvemåla" och ni måste fatta vad jag menar. Många av BAO:s låtar - nästan alla som Helen Sjöholm sjunger - är fantastiska också.
Senast redigerad av Oilkink 2013-08-12 kl. 21:24.
Citera
2013-08-13, 13:17
Medlem
Jag gillar ju ABBA ganska bra med, men de kan nämnas tillsammans med Ace of Base, Europe, Roxette med mera (+ diverse kompositörer som Andreas Carlsson och Max Martin). Kom på en sak häromdagen:

Tjatar brittisk media lika mycket om Beatles, som
"-Oh, the Beatles. I'm proud of being British because of the Beatles, greatest British band ever. They've played an important role in popular music."

Eller amerikaner:
"-Oh, Elvis Presley. I'm proud of being from the USA because of Elvis Presley, greatest singer from the USA ever."

Skulle inte tro det (möjligtvis amerikaner lite med Elvis Presley). Men framför allt britterna har producerat så mycket mer populärmusik att de är lika vana vid det (även om Beatles betytt en del för pophistorien), som Sverige är vana vid att ha internationellt framgångsrik innebandy.

Sverige har producerat en hel del annat också (inte som britterna men ändå), som förtjänar att lyftas fram. Jag har själv inga större problem med att lyfta fram artister som betydelsefulla och populära, även om de inte är mina favoriter.
Citera
2013-08-13, 13:53
Medlem
Vill gärna skriva under på att Benny Andersson är Sveriges bästa låtskrivare någonsin. Max Martins låtar har kanske sålts i större antal, men han är inte alls lika mångsidig som Benny.

Av någon anledning så lade jag in "Visitors" i min mobil för några månader sedan, tillsammans med en massa andra färska album. Flera av låtarna är mästerverk, dock inte alla. Favoriterna är den supervackra balladen "Slipping Through my Fingers" och den snudd på progressiva poplåten "I am the City" (progressiv i internationell bemärkelse alltså, inte typ Blå Tåget ). Även titellåten är förresten kanon på samma sätt som den sistnämnda låten; små popsymfonier som jag inte kan tröttna på. Låten "Two for the Price of One" må ha en pinsam text, men musikaliskt är det ännu en höjdare. Även arrangemangen och de underbara sångerskorna gör sitt till för att sätta Bennys musik på tronen.

Det var bara det albumet; finns ju en del andra guldkorn från Benny om man säger....

ABBA slog aldrig ordentligt i USA. De har ingen känsla för melodisk popmusik där borta; de kallar Michael Jackson för the king of pop. Kanske litet överdrivet, finns ju en del konkurrenter i UK, men frågan är väl om inte The King of Pop heter Benny och kommer från Stockholm?
Citera
2013-08-13, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lanfear
Vill gärna skriva under på att Benny Andersson är Sveriges bästa låtskrivare någonsin. Max Martins låtar har kanske sålts i större antal, men han är inte alls lika mångsidig som Benny.

Av någon anledning så lade jag in "Visitors" i min mobil för några månader sedan, tillsammans med en massa andra färska album. Flera av låtarna är mästerverk, dock inte alla. Favoriterna är den supervackra balladen "Slipping Through my Fingers" och den snudd på progressiva poplåten "I am the City" (progressiv i internationell bemärkelse alltså, inte typ Blå Tåget ). Även titellåten är förresten kanon på samma sätt som den sistnämnda låten; små popsymfonier som jag inte kan tröttna på. Låten "Two for the Price of One" må ha en pinsam text, men musikaliskt är det ännu en höjdare. Även arrangemangen och de underbara sångerskorna gör sitt till för att sätta Bennys musik på tronen.

Det var bara det albumet; finns ju en del andra guldkorn från Benny om man säger....

Fantastisk avslutning på The Visitors med "Slipping through my fingers" följd av den minst lika vackra "Like an angel passing through my room"! Den förstnämnda griper tag i en ordentligt, både med sin fina melodi och den känslosamma texten. Vid den här tidpunkten hade dessutom Ulvaeus blommat ut till en duktig textförfattare. Sista låten med sitt avskalade arrangemang och Fridas solosång - otroligt vacker den också! "Soldiers" är ett annat bortglömt mästerverk.

The Visitors är ett underskattat album, men faktum är att jag tycker det är deras bästa. Lägg därtill singeln "The day before you came" som jag håller som en av ABBAs allra främsta inspelningar. Magisk låt: elektronisk och melankolisk. Snacka om att lägga av på topp, för det var den sista låten som gruppen spelade in!
Senast redigerad av Oilkink 2013-08-13 kl. 14:23.
Citera
2013-08-13, 23:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det är en smula tragiskt att man klänger sig fast vid gamla artister som inte ens turnerar längre, musikaliskt känns de totalt överexponerade. Tycker det är dags att släppa ABBA som identitetskapande för Sverige, ingen bryr sig längre.
Mozart, Beethoven, Wagner, Bach, Miles, Armstrong, Monica Z, Glenn Miller, Beatles..?

Finns rätt många rätt bra artister som inte turnerar, eller ens lever, längre. Ska vi sluta lyssna på dem?
Citera
2013-08-15, 13:34
Medlem
Tänkte på en annan sak i går: Är det inte lite magiskt med ABBA för att de slutade spela ihop, och aldrig återförenats. Det ger magi (lite samma sak med band som återförenas ganska sällan).
Citera
2013-09-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Mozart, Beethoven, Wagner, Bach, Miles, Armstrong, Monica Z, Glenn Miller, Beatles..?

Finns rätt många rätt bra artister som inte turnerar, eller ens lever, längre. Ska vi sluta lyssna på dem?
Sätter du ABBA i samma kategori? När använder man ABBAs överlyckliga trallpop? Numera bara i reklamfilmer eller musikaler, men det är olyssningsbart i övrigt. Att du placerar dem i samma fack som Beatles och Bach är kriminellt.

Abba saknar bredden för att vara musikaliska legender, det är för ensidigt och stämsången blir man fan galen på...
Citera
2013-09-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Sätter du ABBA i samma kategori? När använder man ABBAs överlyckliga trallpop? Numera bara i reklamfilmer eller musikaler, men det är olyssningsbart i övrigt. Att du placerar dem i samma fack som Beatles och Bach är kriminellt.

Abba saknar bredden för att vara musikaliska legender, det är för ensidigt och stämsången blir man fan galen på...

Att placera Beatles i samma fack som Bach är kriminellt. ABBA var grymma, bästa popbandet i historien.
Citera
2013-09-02, 23:16
Medlem
Rebali179s avatar
ABBA är nog och förblir det bästa i musikväg Sverige har givit världen.
ABBA kommer nog aldrig bli bortglömnt eller bli tråktigt.

Deras musik är tidlös
Citera
2013-09-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

Deras musik är tidlös
Den som säger emot är en idiot, fruktansvärt bra musik.
Ritchie Blackmore (Deep Purple, Rainbow) tex har sagt att det är hans favoritband så det är inte bara bögar som gillar ABBA. De var långt före sin tid och så grymt producerat.

Citera
2013-09-16, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

Deras musik är tidlös

själv tycker jag att dom är dåliga i musikväg, kanske för att jag är född på 80 talet och inspireras av nyare musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in