2010-02-04, 19:10
Medlem
die-kristinas avatar
NEJ! ABBA har absolut en del riktigt bra låtar och jag uppskattar även det bandet mycket.
Men Beatles är kungarna. Deras låtar har både kvalitet och är unika.
Citera
2010-02-04, 19:18
Medlem
BraSmas avatar
Det känns klart överdrivet att påstå det. Beatles är one of a kind - de är så jävla genombra. Så mycket bra material de producerat slår de ABBA med hästlängder anser jag, även om förstås ABBA inte är dåliga de heller.
Citera
2010-03-21, 21:35
Medlem
Vuxenkos avatar
Jag tycker ABBA är bättre än The Beatles, men större blir dom aldrig!
Citera
2010-04-12, 21:31
Medlem
Lickis avatar
Nej de är inte i samma liga.
Citera
2010-04-15, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Här i sverige är det många som jämför Abba med bla The beatles,Beach boys m.m

Men skall sanningen fram så är dem väldigt långt ifrån den riktist stora banden i världen. Roxette är väl större.......

Utan två skön sjungade kvinnor så hade inte Benny och Björn sålt någon skiva alls...och särar man på dessa båda herrar vad åstakommer dem då?

Den ena kan inte skriva musik den andra kan inte skriva text..och ändå jämför man dem med tex Jaggar/Richards när det gäller låtskrivandet.
ABSOLUT! Men när jag vari london fanns de inte ens som vaxdocka på vare sig madamme tusaudde eller rock cirkus! så stora som de sägs vara i london borde de ha funnits!
Citera
2010-04-15, 19:08
Medlem
Falcãos avatar
ABBA är ett rätt skapligt popband som är betydligt bättre än vad många kritiker ville hävda på sjuttiotalet men samtidigt är de långt ifrån så bra som många vill ha det till idag. Gillar en del av deras låtar men nuförtiden tänker jag tyvärr mest "firmafest" när jag hör bandet.
Citera
2010-04-15, 19:11
Medlem
Iallafall det bästa Sverige har producerat på musiksidan, inge jävla daller som Carola o co
Citera
2010-04-15, 19:20
Medlem
Trumpeters avatar
De gjorde riktigt bra popmusik som matchas av få
Citera
2010-04-15, 19:32
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eastoon
Iallafall det bästa Sverige har producerat på musiksidan, inge jävla daller som Carola o co

Nja, jag skulle ändå placera till exempel Jan Johansson före ABBA.
Citera
2010-04-17, 22:03
Medlem
Jag var ett stort ABBA-fan i mina nedre tonår (inte 70-talet, min musiksmak var retro). Benny Andersson var min favoritkompositör alla kategorier och jag var väl närmast kär i Agnetha. Men jag älskade också solo-grejorna runtomkring ABBA särskilt Chess, skivversionen på engelska från 80-talet är ett mästerverk och det tycker jag ännu.
Dock har jag på senare år börjat få mycket svårt för många av ABBAs texter (texter var f.ö något jag inte brydde mig ett piss om som ung). De är verkligen skitpinsamma. Detta gäller inte i samma utsträckning deras senare alster.. the Visitors är klart långt över godkänt textmässigt särskilt titelspåret men också t.ex. The Day before you came (en b-side nåja samma epok iaf). Chess däremot skrevs ju textmässigt av Tim Rice och de texterna är ju 'rätt så' överlägsna. Men märker lätt att de är skrivna av någon med engelska som first language.

Edit: jag känner att jag nästan var lite för harsh mot även deras tidga grejor. Jag kom att tänka på en tidig grej My love my life, som är mycket mästerlig både text och melodimässigt och jag tror den fortfarande skulle ge mig hjärtsnörp. Också flera icke-mainstreamsaker från deras första och andra skiva tänker jag gott om ännu. Kanske är det närmast deras söndertjatade dängor som jag har fått jävligt nog av. T.ex. Mamma mia som numera får mig att tänka på Meryl Streep och ger mig helt fel associationer trots att jag inte ens har sett varse sig filmjäkeln eller muskialen.
Senast redigerad av EugeneSandberg 2010-04-17 kl. 22:22.
Citera
2010-04-17, 22:09
Medlem
Kaustis avatar
Hur kommer det sig att gammal mainstreammusik som fick mycket uppmärksamhet för många år sedan (och fortfarande får det) uppskattas så sjukt mycket mer än ny musik egentligen? Varför är det mer accepterat att gilla t.ex. ABBA än Britney Spears när dom i grunden är samma sak? Nu är jag knappast något större Britneyfan men jag blir ändå så fundersam varför det är så PK att gilla ABBA och Rolling Stones när dom gjorde samma sak som Katy Perry, Lady Gaga, Backstreet Boys osv gjort nu på senare år.

Har det med den klassiska "Det var bättre förr"-filosofin att göra, eller vad beror det på? Kommer det vara likadant om 30 år? Kommer Britney vara en bortglömd fjolla?
Citera
2010-04-17, 22:17
Medlem
Var det inte lite så att Sverige var det landet som Abba gick sämst i? Typ därför vi inte är stolta över dem...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in