2013-05-05, 11:56
Medlem
Efter mina efterforskningar i ämnet så verkar the Beatles vara i en liga för sig. Som popband så får nog abba (som jag föredrar musikaliskt dock) inrikta sig på att konkurrera med the Bee Gees som även de sålt i enorma mängder.

Det näst största bandet i historien torde vara Led Zeppelin, om man tittar på t ex certifierad albumförsäljning (grymt imponerande). Det finns också ett antal rockband som ligger i skiktet mellan det 2 nämnda popbanden.
Citera
2013-05-05, 14:26
Medlem
Marodants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Beatles är ett överskattat band. Visst kan man förstå genomslagskraften de hade på sin tid men ärligt talat jag tycker inte musiken är något vidare. ABBA o andra sidan är väl också överskattade på sitt sätt men rent produktionsmässigt håller jag musiken högre än Beatles.

Pink Floyd är i mina ögon i en betydligt högre liga än båda två. Produktionsmässigt,textmässigt,enskilda talanger hos bandmedlemmar,bred repertoar,legender kring bandet,liveframträdanden osv.

http://www.youtube.com/watch?v=2iA7wdO00VI Tidiga Floyd
http://www.youtube.com/watch?v=tMpGdG27K9o Lite senare
http://www.youtube.com/watch?v=DG4OMNR5vD4 Shine On live

Där kan vi snacka bred repertoar och att bemästra de olika elementen.

Snackar vi överskattade band så måste jag säga att Beatles var överskattade! Inget band, hur bra de än är är värda så mycket uppmärksamhet. Själv tycker jag om Beatlarna men att ha ett eget avsnitt i dagstidningen, det är nog lite för mycket!
Citera
2013-08-11, 08:13
Bannlyst
ABBA, har man inte tröttnat nu?

Hejsan.

kollar på nyhetsmorgon, där man tar upp ämnet ABBA änuu en gång
Det känns som att vi har pratat färdigt om dom nu.

Någon mer som har tröttnat?
och tankar kring detta
Citera
2013-08-11, 09:32
Medlem
This_is_me_s avatar
Abba är ett av sveriges genom tiderna största band. Så det är väl inte jättekonstigt att dem får lite uppmärksamhet i media ibland. Och jag kan inte påstå att jag tycker dem är i media så ofta.

Carola däremot... Jag klarar inte av henne. Dessutom är hon med i media hela tiden. Henne borde Sveriges befolkning vara trötta på sedan flera år tillbaka.
Citera
2013-08-11, 09:52
Medlem
Det är en smula tragiskt att man klänger sig fast vid gamla artister som inte ens turnerar längre, musikaliskt känns de totalt överexponerade. Tycker det är dags att släppa ABBA som identitetskapande för Sverige, ingen bryr sig längre.
Citera
2013-08-11, 10:22
Medlem
sluggerbanans avatar
Abba är sjukt överskattat och överexponerat. Abba var ett välförtjänt dödförklarat Ace of Base tills något riksmongo beslöt sig för att ge ut samlingsskivan Abba Gold när eurodiscot var som störst under 90-talet. Britterna (who else) köpte den som tokiga, sedan följde melodifestivalen som behövde någon slags pastisch att luta sig mot, sen följde bögarna och det var väl där någonstans bandet historiska storhet posthumt blev framkrystat och ristat i sten.
Citera
2013-08-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det är en smula tragiskt att man klänger sig fast vid gamla artister som inte ens turnerar längre, musikaliskt känns de totalt överexponerade. Tycker det är dags att släppa ABBA som identitetskapande för Sverige, ingen bryr sig längre.

Det är tragiskt att ens ha den åsikten. Idag görs musik som håller en månad innan man tröttnar på den. Hur många av dagens band håller om 40 år?
Citera
2013-08-11, 10:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Nja, där håller jag inte riktigt med. I utlandet är ABBA fortfarande en klar Svenskhetsmarkör.

När man är utomlands, gärna i någon mindre håla, det kan vara var som helst, Australien, Kina, Tyskland, USA, osv. När man kommer in på något hak & det framgår att man är Svensk så är det snarare regel än undantag att det rotas fram & sätts på någon ABBA-platta.

Så ABBA är nog en viktig del i hur man ser på Svensk identitet utomlands.

Sen vill ju Tyskarna alltid snacka om Wallander & Kineserna skall alltid prata om Jan-Ove Waldner, så det finns ju mer som man identifierar Sverige med. Jag har dock aldrig varit med om att man satt på en SHM-skiva när det dyker upp en Svensk. Tack & lov för det.
Citera
2013-08-11, 10:36
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuborna
Det är tragiskt att ens ha den åsikten. Idag görs musik som håller en månad innan man tröttnar på den. Hur många av dagens band håller om 40 år?

Massor! Pajjas. Visar ju bara hur dålig koll du har. Jävla 40-talist...
Citera
2013-08-11, 10:44
Medlem
Harpo.Marxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuborna

Jag håller med dig , inte behöver man vara en 40- talist om man har den åsikten , sen är du ingen pajas heller som en skribent är
Senast redigerad av Harpo.Marx 2013-08-11 kl. 10:47.
Citera
2013-08-11, 10:52
Medlem
Bokmasks avatar
Det här håller inte idag.

http://www.youtube.com/watch?v=N3NiMFeWPpo

Vet inte vilken planet ni lever på!

Lika jävla enformig ytlig som den musiken som ni klankar ner på idag...
Citera
2013-08-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Massor! Pajjas. Visar ju bara hur dålig koll du har. Jävla 40-talist...

Vad grundar du detta på? Tror nog att jag har större koll på musik än du har! Nämn då några band som du tror fortfarande spelas om 40 år.

Tycker bara det är patetiskt att klanka ner på Sveriges genom tiderna största band.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in