2017-10-07, 16:34
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bra och läsvärt! Bekräftar dessutom vilket skitland Kongo är. Det finns inget hopp om att "hjälp" utifrån ska kunna reda upp det hela utan det där får kongoleserna själva försöka ordna upp. Det har försökts genom många årtionden men med samma resultat. Kulturella livsstilar låter sig ogärna förändras så enkelt. Att tro på en förändring genom att FN skickar lite personal dit för att försöka tala den mörkhyade gentlemannen till rätta är att vara gränslöst naiv.

Vänd dem ryggen till.
Min fetning.

FN och givarländer har pumpat in miljarder utan att erhålla hållbara förändringar.

http://africanworldpolitics.site.wesleyan.edu/2016/10/20/foreign-aid-economic-growth-and-corruption-in-the-drc/

https://data.worldbank.org/indicator/DT.ODA.ALLD.CD?end=2015&locations=CD&start=1960

Utan tvekan, lokalbefolkningen och dess klantraditioner ser enbart till att berika sig då naiva Europeer, m.fl. aningslöst pumpar in miljard efter miljard i meningslösa skitprojekt.

Det finns alla skäl att ifrågasätta alla högavlönade FN-tjänstemän samt tjänstemän i Sverige som stödjer alla vansinniga bidrag och "investeringar".

Det handlar om en mycket privilegierad grupp människor som "flyter" mellan det officiella Sverige, EU, Världsbanken och FN - samtliga med sinnessjukt höga löner, traktamenten, riskersättningar, bosättningstillägg, etc.

Catalán var inget undantag, hon var en av de som "flyter" runt.

Det hela handlar om en form av korruption som borde genomlysas av media och givarländernas myndigheter.
Var i helvete är utvärderingen efter allt bistånd? Då menar jag en ärligt och övergripande utvärdering.

DRC vill inte och då är det bara att lämna landet åt sitt eget självvalda öde. Varför skall Svenska skattebetalare tvingas att finansiera vansinnet?
Citera
2017-10-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

FN och givarländer har pumpat in miljarder utan att erhålla hållbara förändringar.

http://africanworldpolitics.site.wesleyan.edu/2016/10/20/foreign-aid-economic-growth-and-corruption-in-the-drc/

https://data.worldbank.org/indicator/DT.ODA.ALLD.CD?end=2015&locations=CD&start=1960

Utan tvekan, lokalbefolkningen och dess klantraditioner ser enbart till att berika sig då naiva Europeer, m.fl. aningslöst pumpar in miljard efter miljard i meningslösa skitprojekt.

Det finns alla skäl att ifrågasätta alla högavlönade FN-tjänstemän samt tjänstemän i Sverige som stödjer alla vansinniga bidrag och "investeringar".

Det handlar om en mycket privilegierad grupp människor som "flyter" mellan det officiella Sverige, EU, Världsbanken och FN - samtliga med sinnessjukt höga löner, traktamenten, riskersättningar, bosättningstillägg, etc.

Catalán var inget undantag, hon var en av de som "flyter" runt.

Det hela handlar om en form av korruption som borde genomlysas av media och givarländernas myndigheter.
Var i helvete är utvärderingen efter allt bistånd? Då menar jag en ärligt och övergripande utvärdering.

DRC vill inte och då är det bara att lämna landet åt sitt eget självvalda öde. Varför skall Svenska skattebetalare tvingas att finansiera vansinnet?
Du skriver mycket skit om Zaida tycker jag. Hon visste precis vad hon ville och trodde på det. Det var inga ekonomiska motiv när hon jobbade för FN i Kongo. Du däremot sitter bakom datorskärmen och sprider budskapet att "folket i Kongo förtjänar det som de har och det är meningslös att försöka hjälpa dem". Har du läst om vad Kongos befolkning gått igenom åren innan de blev självständiga för knappt 60 år sen? Visste du att mer 60 procent av guldet sparat i centralbanken i Frankrike kommer från Kongo? Vet du vem Patrice Lumumba är ö.h.t.? Nej, jag tror inte att du vet ett skit. Du försöker att förenkla världen med att dela folket till onda och goda människor. Du förstår inte att saker och ting är mer komplicerade än du tror. "Jag är inte rasist men..." eller hur!? Hoppas att Gromgutten inte vill ta bort mitt svar till dig för att hen tycker att det är trams!

EDIT:
Jag är inte mörkhyad och har ingen anknytning Till Kongo!
Senast redigerad av matematiker 2017-10-07 kl. 18:32.
Citera
2017-10-07, 22:14
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Du skriver mycket skit om Zaida tycker jag. Hon visste precis vad hon ville och trodde på det. Det var inga ekonomiska motiv när hon jobbade för FN i Kongo. Du däremot sitter bakom datorskärmen och sprider budskapet att "folket i Kongo förtjänar det som de har och det är meningslös att försöka hjälpa dem". Har du läst om vad Kongos befolkning gått igenom åren innan de blev självständiga för knappt 60 år sen? Visste du att mer 60 procent av guldet sparat i centralbanken i Frankrike kommer från Kongo? Vet du vem Patrice Lumumba är ö.h.t.? Nej, jag tror inte att du vet ett skit. Du försöker att förenkla världen med att dela folket till onda och goda människor. Du förstår inte att saker och ting är mer komplicerade än du tror. "Jag är inte rasist men..." eller hur!? Hoppas att Gromgutten inte vill ta bort mitt svar till dig för att hen tycker att det är trams!

EDIT:
Jag är inte mörkhyad och har ingen anknytning Till Kongo!
Förbannade pellejöns.
Till skillnad mot dig så har jag bott och arbetat i Afrika. Och jag har gjort det i ett ganska så typiskt konfliktområde.
Jag skriver inte skit om Catalán, men jag är redo att ösa skit över den "biståndsaristokrati" som utan eftertanke öser "bistånd" via operationer och projekt över klansamhällen som DRC. Och Catalán var onekligen en del av denna biståndsaristokrati.

Och jag ger fullkomligt fan i att Frankrike's guldreserv har ett ursprung från Kongo. Det ger inte SVerige någon skyldighet att direkt eller indirekt ösa pengar över Kongo.

Men däremot så slår jag mig för pannan då Catalán reser som EU-expert till Kongo för att arbeta med genderrelaterade frågor, samtidigt som klanerna har ihjäl varandra på löpande band och den sittande politiska ledningen (klanen) beräknas ha försnillat US$ 5 miljarder.

Klanerna kommer att fortsätta att ha ihjäl varandra, oavsett om det gäller färskvattenresurser eller kopparfyndigheter. Och när de har ihjäl varandra så skändar de varandras kvinnor, oavsett om EU-anställda biståndsaristokrater åker dit på Florence Nightingale uppdrag.

Och om du tar dig tid att läsa mina tidigare inlägg i tråden så kommer det utan tvekan att framgå att jag håller FN ansvarig för Catalans död.
Men du orkar väl inte läsa utan läser enbart ett inlägg och tycker att du har tillräckligt på fötterna för att kunna såga en annan debattör.

Pajas!
Citera
2017-10-08, 02:18
Medlem
Jag funderar på Zaidas sista samtal till sin syster: I vilket skede skulle samtalet gjorts ? Har studerat filmen och konstaterat att inget samtal har iaf gjorts där. Funderar även på filmen från vallningen med den misstänkte, att mordplatsen inte liknar den i "mordfilmen"
Citera
2017-10-08, 09:35
Medlem
Fortsättning på Aftonbladets artikel om Zaida:
http://jaktenpasanningen.story.aftonbladet.se/#anteckningar

Första delen finns här:
http://jaktenpasanningen.story.aftonbladet.se/
Citera
2017-10-08, 10:27
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Väldigt vad Aftonbläran ältar på om Catalan. Försöker de göra henne till någon slags martyr? Eller vill de skriva om de urusla förhållandena i Kongo, och plocka fler Kongoleser till Svea Rike?

Catalan var inte riktigt rätt i huvudet. Hon fick betala ett högt pris för det.

Låt henne vila i frid. Lägg ner detta.
Citera
2017-10-08, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Väldigt vad Aftonbläran ältar på om Catalan. Försöker de göra henne till någon slags martyr? Eller vill de skriva om de urusla förhållandena i Kongo, och plocka fler Kongoleser till Svea Rike?

Hon var journalist, klart en annan journalist måste skriva om sina egna och få det till en världsnyhet.
Citera
2017-10-08, 10:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vad tyst det är om detta, hade Sverige varit ett normalt land hade man rivit upp himmel och jord i Kongo...
Citera
2017-10-08, 10:56
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

Oavsett om Catalán var "rätt" eller "fel i huvudet" så anser jag att varje Svensk medborgare som mördas, även utanför Svenska gränser, skall utredas även av Svenska myndigheter.
Med det så menar jag inte att Sverige måste skicka dyr utredningspersonal på riskfyllda uppdrag. Men, Sverige måste sätta tumskruvarna på FN och se till att FN mangrant utreder alla möjliga misstankar.
Och då inkluderar jag de FN tjänstemän på högre nivå som skickade Catalán på utredningsuppdraget samt de FN-tjänstemän i Kongo som tillät Catalán att arbeta som hon uppenbarligen gjorde.

Utan att vara insatt i de säkerhetsarrangemang som fanns implementerade i Kongo, men som jag tidigare har skrivit i tråden så är jag helt övertygad om att Cataláns arbetsmetoder bröt mot en hel del.
Och jag får känslan av att de ansvariga i Kongo (FN) var medvetna om Cataláns arbete och arbetsmetoder, och i och med detta så faller ett stort ansvar på FN.

FN's ansvar borde utredas i detalj. Sätter det officiella Sverige press på FN eller har Margot tagit på sig "fittmössan"?
Citera
2017-10-08, 10:59
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Vad tyst det är om detta, hade Sverige varit ett normalt land hade man rivit upp himmel och jord i Kongo...
Sant!
Margot fick väl på sig "fittmössan" och såg till att inte trampa på några Afrikanska tår. En plats i säkerhetsrådet väger ju tyngre än en avrättad Svensk.
Då är det bättre att pumpa ut bistånd till de korrumperade Afrikanska ledarna, för att inte tala om alla de FN-tjänstemän som lever gott på Svenska biståndspengar.

Man skäms ju över den Svenska undfallenheten.
Citera
2017-10-08, 11:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Sant!
Margot fick väl på sig "fittmössan" och såg till att inte trampa på några Afrikanska tår. En plats i säkerhetsrådet väger ju tyngre än en avrättad Svensk.
Då är det bättre att pumpa ut bistånd till de korrumperade Afrikanska ledarna, för att inte tala om alla de FN-tjänstemän som lever gott på Svenska biståndspengar.

Man skäms ju över den Svenska undfallenheten.
Man kan tycka vad man vill om hennes politiska åsikter och engagemang, men hon mördades brutalt av bestar. Det borde sudda ut allt politiskt - vi ska hålla ihop när det kommer till liv och lem!
Citera
2017-10-08, 11:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Man kan tycka vad man vill om hennes politiska åsikter och engagemang, men hon mördades brutalt av bestar. Det borde sudda ut allt politiskt - vi ska hålla ihop när det kommer till liv och lem!
Exakt så!
När det kommer till kritan så måste ett Svenskt pass väga tyngre än politisk tillhörighet (även om det Svenska passets värde de senaste åren har devalverats....men det är en annan debatt)

Min frustration är ganska så rejäl då jag hade hoppats att avrättningen av Catalán hade fått till följd att Svenska journalister hade börjat att gräva i biståndsindustrin, FN, biståndsaristokratin och alla de vansinniga projekt som Svenska skattebetalare tvingas att finansiera.
Men icke sa Nicke!

Och Margot seglar vidare med "fittmössan" stadigt på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in