2017-03-30, 16:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det är bra om svensk polis kan samverka med kongolesiska myndigheter i jakten på de skyldiga.

Dina "flame baits" är ibland riktigt roliga, hehe!

I detta fall kommer ALDRIG någon att lagföras, OM inte de kongolesiska myndigheterna känner att pressen och möjligheten till än mer grävande av ex FN blir för stor, så att de själva för fram x antal syndare - skyldiga eller falskt anklagade är skit samma för DRK, om dessa är döda och ej kan försvara sig...
Citera
2017-03-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Och inte fasen kommer polisen att skicka folk till Kongos djupa skogar för att riskera livet i en polisutredning, det kan nog anses uteslutet.

Om den svenska polisen har stora svårigheter med att agera i den inhemska storstadsdjungeln, ex. Rinkeby och Rosengård, så kan man föreställa sig problematiken i den kongolesiska djungeln.

Verkligen inte tillrådligt att resa dit. Med eller utan armband, "ät inte upp min kompis".
Citera
2017-03-30, 17:07
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, det var både och -- en kritik mot flyktingpolitiken och en önskan om att fler kvinnor och barn fick möjlighet att söka asyl.

Du menar den typiska Fi-önskan, att det finns brister för att hon tycker att jämställdheten borde stärkas.
Citera
2017-03-30, 17:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du menar den typiska Fi-önskan, att det finns brister för att hon tycker att jämställdheten borde stärkas.
Jag utgår från att du vet mer om F! och vilka önskemål de har än jag, eftersom jag finner partiet helt ointressant och inte är så insatt som ni medlemmar/röstare.
Citera
2017-03-30, 17:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Utflyttad eller inte, som Svensk medborgare så är du registrerad av den Svenska skattemyndigheten - jag är det utan tvekan, även om jag är registrerad som utflyttad.
Jag är även registrerad som gift av Svenska skattemyndigheten och jag är registrerad i röstlängden för riksdagsval.

Så den "avregistrering" som jag syftade på handlade inte om var jag är skriven utan om ett "dödsfallsintyg" som registrerar en Svensk medborgare som avliden - oavsett i vilket land som den Svenska medborgaren är skriven.

Det är även en standardprocedur att den Svenska beskickningen i landet där den Svenske medborgaren avled, skall omhänderta det Svenska passet.
Fast det finns inget sådant krav om du inte är skattskyldig i Sverige eller uppbär svensk pension ..
Citera
2017-03-30, 17:35
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag utgår från att du vet mer om F! och vilka önskemål de har än jag, eftersom jag finner partiet helt ointressant och inte är så insatt som ni medlemmar/röstare.

Ja jag är stark anhängare av Fi syns det så väl. Gissade på att du läst artikeln, tydligen inte. Skönt att höra, man trodde för ett ögonblick att du menade att Zaida hade en egen kritik att rikta mot flyktingpolitiken. Bra att vi redde ut det.
Citera
2017-03-30, 17:40
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Jasså? Källa på att FN står för kostnader och ansvar?
Kan du sluta tjata om det där "dödsfallsintyget". Ingen djävel bryr sig och det är inte föremål för diskussionen.

Givetvis inte. De skickas för att vara sambandsmän med kongolesiska myndigheter.

http://www.regeringen.se/49c852/contentassets/dfa94479ec604338864c1369cd9cc8f6/konventionen-om-skydd-av-personal-i-fn-insatser-och-dartill-anknuten-personal

Faktiskt en hel del smått och gott som har relevans i fallet Zaida.

https://hr.un.org/sites/hr.un.org/files/EPST_Survivors_Guide_24Nov2014.pdf

Studera särskilt sidorna 34-35.

Citat:
This chapter is intended to assist you as you work through the difficulty and pain of losing a
loved one who was a United Nations staff member.
The United Nations takes its obligation to its staff members and their families seriously. The
United Nations is committed to doing everything possible to help and guide you as you process
your new reality, and handle details and decisions that surround the death of your family
member. There will be benefits and entitlements paid to the surviving families and beneficiaries
on behalf of the staff member who dies in service which are described below along with
guidance on how to access them.

Du har bara att acceptera, då Zaida var en FN-tjänsteman så kliver FN in och tar ansvar, ett mycket stort ansvar.
Citera
2017-03-30, 17:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Saknar helt och hållet betydelse för Sveriges engagemang i saken. Sverige upphör inte att "beskydda" svenska medborgare utomlands bara för att de avregistrerats eller liknande.

Edit: Inser nu att du menar att Sverige ändå ska hålla på och bry sig. Låt mig klargöra eftersom du verkar fatta dåligt, jag menar att Sverige inte ska hålla på och skicka folk till Kongo och utöva press på kongolesiska myndigheter och FN angående hennes död. Låt Chile anstränga sig. Hon är chilenare och det var Chile som hade utsett henne.
1) Nej, men det är något annat än det som Utflyttad hävdar..

2) Vi är överens där - varför skall kostnad och resurser läggas på Sveriges ansvar när det handlar en chilensk medborgare som är på uppdrag av Chile?
Citera
2017-03-30, 17:48
Medlem
Jag vill veta mer om dödsfallsintyg. Har något sådant mottagits än?
Citera
2017-03-30, 17:52
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
1) Nej, men det är något annat än det som Utflyttad hävdar..

2) Vi är överens där - varför skall kostnad och resurser läggas på Sveriges ansvar när det handlar en chilensk medborgare som är på uppdrag av Chile?

Fast nu så har ju Sverige inte "skickat" Zaida till FN. Det är hennes eget karriärval och som FN-tjänsteman så tar FN över ansvar från nationer som FN-personal är medborgare i.
I mångt och mycket så håller vi på med en "ickedebatt" då det inte är relevant i vilket land hon är medborgare i, inte då hon är en FN-tjänsteman.
Citera
2017-03-30, 17:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fast nu så har ju Sverige inte "skickat" Zaida till FN. Det är hennes eget karriärval och som FN-tjänsteman så tar FN över ansvar från nationer som FN-personal är medborgare i.
I mångt och mycket så håller vi på med en "ickedebatt" då det inte är relevant i vilket land hon är medborgare i, inte då hon är en FN-tjänsteman.
Fast nu är det ju svensk polis - inte chilensk - som skall vara delaktiga i utredningen, så visst har det betydelse för vilken nation hon verkade i och vilken nation som skall ta ansvar och kostnad för utredningsarbetet.
Citera
2017-03-30, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja jag är stark anhängare av Fi syns det så väl. Gissade på att du läst artikeln, tydligen inte. Skönt att höra, man trodde för ett ögonblick att du menade att Zaida hade en egen kritik att rikta mot flyktingpolitiken. Bra att vi redde ut det.

En person uppger att endast män kommer hit, varpå Zaida svarar att även kvinnor är i behov av asyl. Hon instämmer alltså i kritiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in