Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-23, 11:01
  #2641
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilometer
Vem bryr sig? Sverige bör lägga all kraft och energi på det som sker i detta landet nu istället.
Hon var där av fri vilja i landet. Som varenda kotte vet att det är dumt att vistas i. Att man dör på grund av sin egen bristande intelligens har hänt förr... Att åka till kongo och tro att man kan glassa omkring där och komma levande därifrån är lika korkat som tro att man kan hoppa från eiffeltornet och klara sig oskadd.
I stort sätt så är jag enig med dig.
Men, det fråntar inte på något sätt FN från ansvaret.
FN lät henne agera på ett korkat sätt.

Vad gör FN för att utreda ansvarsfrågan? Varför tillåter Svenska UD att FN sopar sina misstag under mattan?
Och vad i helskotta gör Svensk massmedia för att gräva i UD's flathet och FN's bristande vilja att utreda saken?
Citera
2017-07-10, 12:33
  #2642
Medlem
SingleStars avatar
Avrättningen gick snabbt.

https://squawker.org/analysis/un-inv...amera-graphic/
Citera
2017-07-11, 21:48
  #2643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Sätta press på en mutkolvsorganisation? Tillåt mig småle. Svensk naivism lyser igenom. Så fungerar det inte, inte i min värld i alla fall, ute i stora världen bland främmande kulturer. FN- soldater ägnar sig åt systematiska barnvåldtäkter i Afrika. De blir möjligen hemskickade men inget annat kommer att hända. Jag lovar dig.

Men jag vet inte om du har rätt där va ? De händelserna med barnvåldtäkter betraktar väl de närmast som prostitution, dvs det är inte överfallsvåldtäkter av ett 50-tal FN-soldater på en försvarslös flicka eller pojke du menar va ?

Dvs det som kongoleserna själva håller på med...
Och har gjort i många hundra år, typ,

Tex i Afghanistan, Pakistan o Bangladesh anses det helt normalt att köpa sig tex småpojkar för prostitution, Och sådana FN-soldater har ju utmärkt sig för detta tidigare.

Skulle ju vara intressant att få bättre källor till detta - Ursäkta men detta är inte mitt område alls
Jag undrar om du har rätt där ?
Förstår att det ses som disciplinärenden av FN och gärna göms undan i så fall
Det är mycket sällan vad jag vet att FN utövar sin makt att fullfölja sådana disciplinärenden fullt ut, eftersom det troligen blir juridiskt sett mycket komplicerat.

Drar mig till minnes något disciplinärende för länge sedan om en FN-soldat som råkat vådaskjuta någon till döds. FN kunde inte/ville inte avskeda soldaten men han fick inre tjänst, förmodligen skrivbordsarbete istället.

Men åter till trådens ämne - Har man avslöjat mera om Zaida och Sharps sista dagar i livet ?
Citera
2017-07-19, 10:11
  #2644
Medlem
oVERGROWs avatar
https://www.svd.se/nya-uppgifter-kring-catalans-dod

Citat:
Experterna har preliminärt analyserat telefonlistor, en video och intervjuer om morden på Catalán och Sharp. De två ingick i FN:s expertgrupp för Kongo-Kinshasa och mördades den 12 mars.

De andra medlemmarna i expertgruppen uppger att de har tagit emot ett ljudband från den 11 mars. På bandet talar Sharp och Catalán med representanter för den döde lokale ledaren för milisgruppen Kamuina Nsapu, Jean Pierre Mpandis, familj.

Det är första gången det framkommer att ett sådant ljudband finns.

"Delar av diskussionen handlade om ett besök i fält som planerades för nästa dag", står det i den 35-sidiga rapporten.
Citera
2017-07-19, 10:54
  #2645
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men jag vet inte om du har rätt där va ? De händelserna med barnvåldtäkter betraktar väl de närmast som prostitution, dvs det är inte överfallsvåldtäkter av ett 50-tal FN-soldater på en försvarslös flicka eller pojke du menar va ?

Dvs det som kongoleserna själva håller på med...
Och har gjort i många hundra år, typ,

Tex i Afghanistan, Pakistan o Bangladesh anses det helt normalt att köpa sig tex småpojkar för prostitution, Och sådana FN-soldater har ju utmärkt sig för detta tidigare.

Skulle ju vara intressant att få bättre källor till detta - Ursäkta men detta är inte mitt område alls
Jag undrar om du har rätt där ?
Förstår att det ses som disciplinärenden av FN och gärna göms undan i så fall
Det är mycket sällan vad jag vet att FN utövar sin makt att fullfölja sådana disciplinärenden fullt ut, eftersom det troligen blir juridiskt sett mycket komplicerat.

Drar mig till minnes något disciplinärende för länge sedan om en FN-soldat som råkat vådaskjuta någon till döds. FN kunde inte/ville inte avskeda soldaten men han fick inre tjänst, förmodligen skrivbordsarbete istället.

Men åter till trådens ämne - Har man avslöjat mera om Zaida och Sharps sista dagar i livet ?
Att FN-förband har ställt till med skit under vissa operationer är tyvärr en realitet. Men, det handlar ofta om FN-förband från en viss kontinent.
Det är ju inte helt lätt att räkna med flawless FN-operationer då FN brukar förband från nationer med snarlika "traditioner" som i Kongo.
Jag har sett Afrikanska enheter som har varit superproffsiga och jag har sett Afrikanska enheter som inte var annat än banditer i uniformer.
Citera
2017-07-19, 11:05
  #2646
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
https://www.svd.se/nya-uppgifter-kring-catalans-dod
Citat:
Experterna har preliminärt analyserat telefonlistor, en video och intervjuer om morden på Catalán och Sharp. De två ingick i FN:s expertgrupp för Kongo-Kinshasa och mördades den 12 mars.

De andra medlemmarna i expertgruppen uppger att de har tagit emot ett ljudband från den 11 mars. På bandet talar Sharp och Catalán med representanter för den döde lokale ledaren för milisgruppen Kamuina Nsapu, Jean Pierre Mpandis, familj.

Det är första gången det framkommer att ett sådant ljudband finns.

"Delar av diskussionen handlade om ett besök i fält som planerades för nästa dag", står det i den 35-sidiga rapporten.

Även Expressen har en blänkare om inspelningen:

http://www.expressen.se/nyheter/nya-...-catalans-dod/
Citat:
FN:s experter som ligger bakom rapporten, som inte offentliggjorts men som internationella nyhetsbyråer tagit del av, säger att de ännu inte är redo att ge någon skulden för morden, grundat på uppgifterna.
Experterna har preliminärt analyserat telefonlistor, en video och intervjuer om morden på Catalán och Sharp. De två ingick i FN:s expertgrupp för Kongo-Kinshasa och mördades den 12 mars.

De andra medlemmarna i expertgruppen uppger att de har tagit emot ett ljudband från den 11 mars. På bandet talar Sharp och Catalán med representanter för den döde lokale ledaren för milisgruppen Kamuina Nsapu, Jean Pierre Mpandis, familj.

Jag misstänker att mötet inte gick myndigheterna obemärkt förbi?
Ganska så naivt att ha ett möte med släktingarna utan att ha full backning av FN och myndigheterna. Att gå under radarn och träffa dessa männsikor skapade säkert oro och misstankar.

Jag vet ju inte, men jag tror att man hade ett "hemligt möte" eftersom det fram tills nu inte har rapporterats om det.
Citera
2017-07-20, 18:11
  #2647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Haha är du helt tappad eller? Tror du seriöst videon är fake eller spelar du bara dum? Av vilken anledning skulle en kongoles där det finns 10 datorer med internet ha för avsikt att fejka en video? Hahah din naiva jävel. Videon är så äkta den kan bli, Zaida dog som den miljöpartist hon var som ville sprida jämställdhet i hela världen. Videon är en väckarklocka till naiva Svensson.

Skite är inspelad med en potatis, det är inte transformers som du verkar tro.

Jag tror inte och har heller aldrig ens antytt att videon skulle vara fejk, att du sedan drar denna slutsats efter att ha läst mitt inlägg visar bara på vilken låg intelligens du har. Stackars lilla apa.
Citera
2017-09-03, 23:46
  #2648
Medlem
Tråkigt nog tycker jag att Zaida Catalans död också har en viss likhet med Kim Walls död,
de var ju snarlika som kvinnor, men händelserna helt orelaterade, ändå så slås jag av likheten utseendemässigt på somliga bilder

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
I stort sätt så är jag enig med dig.
Men, det fråntar inte på något sätt FN från ansvaret.
FN lät henne agera på ett korkat sätt.


Vad gör FN för att utreda ansvarsfrågan? Varför tillåter Svenska UD att FN sopar sina misstag under mattan?
Och vad i helskotta gör Svensk massmedia för att gräva i UD's flathet och FN's bristande vilja att utreda saken ?

Om det är så att Sharp & Catalan avböjt bevakning och backup själva, vilket jag tror, dvs likt Olof Palme gjorde, så är det inte så mycket att göra, FN skulle ju i och för sig kunna dra in ackrediteringen direkt och beslagta passet om någon inte lyder, det är väl det maktinstrument som FN skulle kunna använda om vederbörande inte lyder.

Det skulle ju behövas att samtliga som deltar i FNs operationer åtminstone får en grundläggande självförsvars- och vapen-träning. Undantag kan man ju göra för dem som har särskilda handikapp, som gör det olämpligt att hantera vapen.

Ja man kan ju undra om det blir några förändringar inne i FN gällande sådana här händelser ? Kan faktiskt dra mig till minnes att en FN-svensk ska ha berättat att han var på något uppdrag där de mest förflyttades på MC, ja de fick ju köra själva, men det fanns inga hjälmar att tillgå, inte någonstans att köpa heller, Så bara en sådan sak är ju rent åt h-e, Många FN-anställda dör ju i vanliga trafikolyckor eftersom vägar och trafiken är under all kritik. Skadar man sig så kan det ta flera dygn att komma till ett sjukhus mm,

Sopa under mattan är ju ett bra uttryck, fast det är nog inte riktigt sant - Det är en organisation som är så extremt genombyråkratiserad, så att nästan allt "hamnar ändå under mattan". Vanligt Svensson-folk kommer aldrig att få reda på om hur totalkvaddade somliga länder egentligen är. Även om man kastar sanningen rakt i ansiktet på dem, så tror de inte på vad man säger. Och dessa skitländers avgrundsdjupa skillnad som föreligger emot ett fungerande Västland, tex se bara någon dokumentär om tex Haiti eller Libanon, skitländer helt enkelt .

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ganska så naivt att ha ett möte med släktingarna utan att ha full backning av FN och myndigheterna. Att gå under radarn och träffa dessa människor skapade säkert oro och misstankar.
Jag vet ju inte, men jag tror att man hade ett "hemligt möte" eftersom det fram tills nu inte har rapporterats om det.

Jo precis, folk på fältet har knappast någon större insikt i hur lojaliteterna ligger till just för stunden, och har en säkerhetsöverblick som räcker långt nog... Det förefaller att man bör kunna se en händelsehorisont tillräckligt långt fram, eller hur ?? --- Det förefaller som att både Sharp & Catalan var direkta måltavlor redan ifrån början, men att de skulle avrättas var väl inte precis det mest politiskt effektiva medlet, eller ett "olycksfall i arbetet", typ... För kidnapparna alltså, de insåg kanhända att de inte skulle få några pengar eller att uppdragsgivaren var på väg att dra sig ur, enklare att skjuta de bägge och bli av med problemet, och tex sälja huvudet.

Dvs att ordergivningen till kidnapparna var oklar, det förefaller ju som att kidnappningen var planerad, annars hade man ju kunnat tro att någon av dem skulle lyckats fly..

Men ingen av de saknade kongoleserna har ju dykt upp, så man kan ju anta att de också finns i en grav någonstans däromkring, 6-månader har ju snart gått nu....
Citera
2017-09-14, 10:22
  #2649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Avrättningen gick snabbt.

https://squawker.org/analysis/un-inv...amera-graphic/

Skönt att höra. Tragiskt, men det kunde ha varit mycket värre.
Citera
2017-10-07, 09:12
  #2650
Medlem
Lång och bra artikel och Zaida och vad som hände henne:

http://jaktenpasanningen.story.aftonbladet.se/
Citera
2017-10-07, 11:57
  #2651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Lång och bra artikel och Zaida och vad som hände henne:

http://jaktenpasanningen.story.aftonbladet.se/

Bra och läsvärt! Bekräftar dessutom vilket skitland Kongo är. Det finns inget hopp om att "hjälp" utifrån ska kunna reda upp det hela utan det där får kongoleserna själva försöka ordna upp. Det har försökts genom många årtionden men med samma resultat. Kulturella livsstilar låter sig ogärna förändras så enkelt. Att tro på en förändring genom att FN skickar lite personal dit för att försöka tala den mörkhyade gentlemannen till rätta är att vara gränslöst naiv.

Vänd dem ryggen till.
Citera
2017-10-07, 12:09
  #2652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bra och läsvärt! Bekräftar dessutom vilket skitland Kongo är. Det finns inget hopp om att "hjälp" utifrån ska kunna reda upp det hela utan det där får kongoleserna själva försöka ordna upp. Det har försökts genom många årtionden men med samma resultat. Kulturella livsstilar låter sig ogärna förändras så enkelt. Att tro på en förändring genom att FN skickar lite personal dit för att försöka tala den mörkhyade gentlemannen till rätta är att vara gränslöst naiv.

Vänd dem ryggen till.

Utmärkt lösning. Sen lämnar ni alla råvaror vid dörren, och låter afrikanerna sälja till vem dom vill och till vilket pris man själv satt.

Att det finns hat mot FN är inte särskilt överraskande. FN-soldater som byter en limpa mot sex är ju standard.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback