2017-03-30, 15:36
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, mycket är oklart och helt krasst tror jag inte vi kommer att få mer än spekulationer och tillrättalagda "sanningar".
Kongo framstår ju inte som ett land där man kan lita på någonting.

Du har förstått fel:

I juli 2016 utsågs hon till expert i FN:s Group of Experts on the Democratic Republic of the Congo, utskickad av Chile
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zaida_Catal%C3%A1n

Tolkar jag meningen rätt så var hon dock inte där som svensk, utan på uppdrag från Chile ...

Ah ok det förklarar varför jag inte hittade hennes namn då. Såg också till min förvåning att group of expert har mandat enligt resolution 2198 att utföra utredningar åt FN. Högst anmärkningsvärt då att de kunde resa under så pass osäkra förhållanden.
Citera
2017-03-30, 15:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Konstigt ändå. Varför agerade hon via Chile?
För att hon är chilensk medborgare och uppdraget/platsen hon fyllde var tydligen Chiles.

Här beklagar Chiles utrikesminister förlusten - och bekräftar henne dubbla medborgarskap.

https://mundo.sputniknews.com/americalatina/201703291067959027-africa-naciones-unidas-chile-suecia/
Citera
2017-03-30, 15:42
Medlem
Holdingbreaths avatar
FN jobb tilldelas enligt ett kvotsystem. Eftersom lönerna är standarden i USA och Europa, för någon från Sydamerika eller Centralasien, det är en riktig fin plats att arbeta.

Men vissa länder utan tvekan har korruptionen så att personen som får ett jobb måste betala en kickback till deras beskyddare, eller åtminstone betala dem med tjänster. Hon kunde ha gett någon från Chile med hjälp flyttar till Europa, till ex. Kan vara att hon hade släktband med någon i chilenska politik.
Citera
2017-03-30, 15:51
Bannlyst
Blev hon våldtagen också kan man undra?
Citera
2017-03-30, 15:54
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emohitler
Blev hon våldtagen också kan man undra?

Det kan vi nog med 100% säkerhet utgå ifrån.
Citera
2017-03-30, 16:02
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
För att hon är chilensk medborgare och uppdraget/platsen hon fyllde var tydligen Chiles.

Här beklagar Chiles utrikesminister förlusten - och bekräftar henne dubbla medborgarskap.

https://mundo.sputniknews.com/americalatina/201703291067959027-africa-naciones-unidas-chile-suecia/
Och därmed är fallet Chiles problem och inte Sveriges. Borde vara i alla fall. Men eftersom hon tillhörde den politiska nyadeln i Sverige så lär vi plågas till evigheten om den våldtagna och halshuggna "biståndsarbetaren".
Citera
2017-03-30, 16:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ja, det har hon alldeles säkert. Dock undrar man lite varför svenska myndigheter/polis blandas in om det handlar om en person med chilenskt medborgarskap som verkar i ett uppdrag för Chile.
Det borde ju vara Chile som hanterade ärendet och tog ansvar.

Det kanske finns någon lag som säger att varje Svensk medborgare som dör utomlands skall utredas av Svenska myndigheter.
Jag talar då om att den avlidne medborgaren skall identifieras på ett tillförlitligt sätt för att kunna registreras som avliden av skattemyndigheten.
Med tanke på att det i DRC är lite som det är vad det gäller myndigheter och deras arbetsmetodik så kanske det krävs att Svenska myndigheter i det här fallet är mera aktiva?

Hade en Svensk dött i London så hade den Svenska ambassaden med all säkerhet accepterat den Engelska polisutredningen (oavsett om "dödsfall" eller typ "mord"), identifieringen av den avlidne och skickat detaljerna vidare till Skattemyndigheten.

Men DRC, där vill det nog till att myndigheterna är lite "out of the box thinking" då hennes identitet skall fastställas för skatteverket att acceptera ett dödsfallsintyg.
Citera
2017-03-30, 16:04
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Och därmed är fallet Chiles problem och inte Sveriges. Borde vara i alla fall. Men eftersom hon tillhörde den politiska nyadeln i Sverige så lär vi plågas till evigheten om den våldtagna och halshuggna "biståndsarbetaren".
Som Svensk medborgare så måste hon "avregistreras" av skatteverket med ett dödsfallsintyg.
Citera
2017-03-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
FN jobb tilldelas enligt ett kvotsystem. Eftersom lönerna är standarden i USA och Europa, för någon från Sydamerika eller Centralasien, det är en riktig fin plats att arbeta.

Men vissa länder utan tvekan har korruptionen så att personen som får ett jobb måste betala en kickback till deras beskyddare, eller åtminstone betala dem med tjänster. Hon kunde ha gett någon från Chile med hjälp flyttar till Europa, till ex. Kan vara att hon hade släktband med någon i chilenska politik.

Zaidas pappa kom som politisk flykting till Sverige 1975 från Chile. Så nog hade hon starka politiska släktband till Chile.
Citera
2017-03-30, 16:07
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Som Svensk medborgare så måste hon "avregistreras" av skatteverket med ett dödsfallsintyg.
Saknar helt och hållet betydelse för Sveriges engagemang i saken. Sverige upphör inte att "beskydda" svenska medborgare utomlands bara för att de avregistrerats eller liknande.

Edit: Inser nu att du menar att Sverige ändå ska hålla på och bry sig. Låt mig klargöra eftersom du verkar fatta dåligt, jag menar att Sverige inte ska hålla på och skicka folk till Kongo och utöva press på kongolesiska myndigheter och FN angående hennes död. Låt Chile anstränga sig. Hon är chilenare och det var Chile som hade utsett henne.
Citera
2017-03-30, 16:09
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det kanske finns någon lag som säger att varje Svensk medborgare som dör utomlands skall utredas av Svenska myndigheter.
Jag talar då om att den avlidne medborgaren skall identifieras på ett tillförlitligt sätt för att kunna registreras som avliden av skattemyndigheten.
Med tanke på att det i DRC är lite som det är vad det gäller myndigheter och deras arbetsmetodik så kanske det krävs att Svenska myndigheter i det här fallet är mera aktiva?

Hade en Svensk dött i London så hade den Svenska ambassaden med all säkerhet accepterat den Engelska polisutredningen (oavsett om "dödsfall" eller typ "mord"), identifieringen av den avlidne och skickat detaljerna vidare till Skattemyndigheten.

Men DRC, där vill det nog till att myndigheterna är lite "out of the box thinking" då hennes identitet skall fastställas för skatteverket att acceptera ett dödsfallsintyg.
Kroppen lär skickas till Sverige så det blir inga problem med "dödsfallsintyget". Min åsikt är att hennes kropp bör skickas till Chile. Låt dem förgifta sin jord med hennes kvarlevor!
Citera
2017-03-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Precis som jag skrev tidigare, hon hittades såklart död. Har svårt för naiva människor som förstår riskerna med att åka till Kongo. Får väl hoppas att händelsen bli en lärdom åtminstone. Lycka till med att göra en brottsutredning i dom där laglösa områdena.

Zaida var klarsynt nog att kritisera svensk flyktingpolitik, se mitt inlägg på sid 118.

Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Saknar helt och hållet betydelse för Sveriges engagemang i saken. Sverige upphör inte att "beskydda" svenska medborgare utomlands bara för att de avregistrerats eller liknande.

Edit: Inser nu att du menar att Sverige ändå ska hålla på och bry sig. Låt mig klargöra eftersom du verkar fatta dåligt, jag menar att Sverige inte ska hålla på och skicka folk till Kongo och utöva press på kongolesiska myndigheter och FN angående hennes död. Låt Chile anstränga sig. Hon är chilenare och det var Chile som hade utsett henne.

Hon var en svensk medborgare boendes i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in