2017-03-30, 14:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
U.N. deputy spokesman Farhan Haq told reporters the U.N. hopes the cause of death of the two experts “will be determined following a more thorough examination.”

“Given that they have been found dead, we believe that there’s likely grounds that this was a form of criminal act, but we need to determine cause of death,” he said.

Haq said the U.N. will look into “what their security conditions had been, what might have happened to them, as well as, of course, to the four Congolese nationals ... for whom we are continuing to search.”

He said there were other remains found at the site that still need to be analyzed.
http://www.voanews.com/a/congo-sweden-un-to-investigate-un-deaths-of-experts-in-congo/3788392.html

Lite motsägelsefullt att de uppger att de letar efter fyra kongoleser. Enligt tidigare rapporter rör det sig om tre stycken, tolken ska ju ha återfunnits i samma grav.

Sedan undrar man vad "other remains" syftar på.

Artikeln avhandlar för övrigt den politiska situationen i Kongo samt i Kasairegionen. Kan vara värd att läsa igenom.
Citera
2017-03-30, 14:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det här med att FN-personal tydligen för det mesta "ska" ses som neutrala och därmed ha något av fri lejd och att något kan ha gjort att den principen frångåtts; det torde väl bara vara relevant om de båda hade någon form av FN-kläder/logga på sig?

Om de inte hade det så kan ju morden ha skett av helt andra orsaker.

Jag har ju svårt att se att "gerilla-grupperingar" skulle ha någon särskild hänsyn till just FN-personal. Deras signum är ju att de inte godkänner och fogar sig i regimens avtal och regler.

Är hon dödad i egenskap av sin tjänst på FN så tror jag snarare på att det är regimens egna soldater -- eftersom det var ett massmord de begått som hon skulle undersöka omständigheterna kring. (Såvitt jag uppfattat det)
Citera
2017-03-30, 14:47
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Sharp verkar ha varit en Janne-Josefsson-typ som aldrig ger sig och kan snacka ner vem som helst. Egenskaper som jag också känner stor respekt för, när det används till något gott och inte till att kränga andelslägenheter på Kanarieöarna.

Med sin kristna bakgrund hade han nog rett ut det där med döden och det kanske inte var nån särskilt stor sak för honom att ta risker, bara det var kalkylerade risker. Att dra ut på mopedtaxi utan eskort var nog "a man's gotta do what a man's gotta do" för honom.

Sharp verkar ha varit mycket mera förberedd på vad som krävdes för att uträtta nånting, och mycket bättre förberedd på att dö än Catalán.

Förmodligen han förstod faran eftersom han hade varit på det så länge. När han arbetade som missionär han inte hade en fet lön check. Att arbeta för FN var en stor förändring för honom.

Jag tror inte att Catalán var ointelligent. Hon avslutade juridisk fakultet i Sverige. Vet inte vilken men det kräver några hjärnor. Enligt min mening fanatisk ideologi gör människor dummare. Ju mer din tankemönster går i cirklar för att bekräfta fördomar blir desto mer mental funktion en slinga. Detta gäller för den politiska höger och vänster.

Sharp och Catalán trodde på kraften i icke-våldsamma övertalning. De två av dem kan ha förstärkt varandras aptit för risktagande.

Eftersom Sharps goda lokala kontakter berodde på kristen gemenskap, kanske han svängde Catalán överväga några högre effekt än staten. Hon kunde ha konverterat till kristendomen strax efter att de kidnappades.

Det är ganska vanligt att de anhöriga till mördat personer vill veta hur deras nära och kära bringade sina sista timmar.

Om det inte finns brottmål av de skyldiga. Det kommer sannolikt aldrig att bli vittnesmål. Om mördarna var statliga soldater kan regeringen tysta dem för att förhindra fakta från att komma ut.

Hittills har svenska medier inte valt att berätta om halshuggningen. Detta kommer att skapa nyheter då rättsläkarens rapport blir känt.

Jag undrar vad Catalán tänkte på den svenska utvärderingen av insatserna i Afghanistan? Miljarder strömmade in och det fanns inget resultat, förutom att mer Hazarer reste iväg med Sverige som sitt mål.

Sexuellt våld, arrangerade äktenskap, död stening är alla normala där. Sveriges pengar och Cataláns hjärta och själ var bortkastade.
Citera
2017-03-30, 14:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så när en del grupper nu anklagar regeringen för att ha hyrt in Rwandiska (Tutsier) legosoldater så är det mer än en förolämpning. Det är näst intill en krigsförklaring.

Sen om det stämmer eller inte, det är en helt annan fråga.

Inte inhyrda, utan när gerillagrupperna gav upp i östra Kongo blev många av deras anhängare inkorporerade i den kongolesiska armén. Inklusive tutsi-gruppen. Tutsiminoriteten i östra Kongo har ett eget namn: Banyamulenge.

Citat:
The first post-Sun City military law appears to have been passed on 12 November 2004, which formally created the new national Forces Armées de la République Démocratique du Congo (FARDC). Included in this law was article 45, which recognized the incorporation of a number of armed groups into the FARDC, including ... the RCD-Goma

https://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_the_Democratic_Republic_of_the_Con go

Citat:
The RCD-Goma did not provide any security to civilians within the territory they controlled. Their troops, mainly of Banyamulenge ethnic group (Tutsis originally from Rwanda), committed abuses against non-combatants.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rally_for_Congolese_Democracy%E2%80%93Goma

Rent allmänt tror jag inte heller att tutsier har så höga tankar om FN, efter det som hände 1994 i Rwanda.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-30 kl. 14:59.
Citera
2017-03-30, 14:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har ju svårt att se att "gerilla-grupperingar" skulle ha någon särskild hänsyn till just FN-personal. Deras signum är ju att de inte godkänner och fogar sig i regimens avtal och regler.

Är hon dödad i egenskap av sin tjänst på FN så tror jag snarare på att det är regimens egna soldater -- eftersom det var ett massmord de begått som hon skulle undersöka omständigheterna kring. (Såvitt jag uppfattat det)
Det är fortfarande oklart. Visst finns misstankar mot regeringen, men den rörelse som leddes av Kamwina Nsapu (vars död i augusti verkar ha utlöst oroligheterna) verkar inte heller vara av de trevliga slaget:
Citat:
The Kamwina Nsapu fighters - largely made up of child soldiers - have targeted state institutions, looting and burning local and national government offices.
De kan ha uppfattat gruppen som utsända av regimen snarare än en grupp utsända att kontrollera misstankar om övergrepp i regionen.
http://www.bbc.com/news/world-africa-39378901
Citera
2017-03-30, 14:53
Medlem
FreeThinkers avatar
Vad jag har förstått så var hon eller mannen INTE anställda av FN utan agerade mer som någon typ av frivillig organisation som hade fått visst mandat av någon FN tjänsteman att få utföra vissa undersökningar. Ingen av dem hade förmodligen ens några FN credentials.
Citera
2017-03-30, 14:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Vad jag har förstått så var hon eller mannen INTE anställda av FN utan agerade mer som någon typ av frivillig organisation som hade fått visst mandat av någon FN tjänsteman att få utföra vissa undersökningar. Ingen av dem hade förmodligen ens några FN credentials.
Jo, gruppen var knuten till FN.

Så här förklaras det i Sydsvenskan:
Citat:
FN:s expertgrupp för Kongo-Kinshasa bildades 2004. Den består av sex experter som utses av FN:s generalsekreterare med uppdrag att övervaka säkerhetsrådets sanktioner, med särskilt fokus på provinserna Nord- och Sydkivu samt Ituri. Gruppen kan föreslå personer och grupper som bör läggas till på sanktionslistan.

Experterna samlar in och analyserar information om väpnade grupper och dess aktiviteter, nätverk, vapenhandel och brott mot de mänskliga rättigheterna. Deras rapporter ses som en av de mest tillförlitliga källorna rörande konflikten i området.
Källa: FN
Där framförs också en teori om varför de reste utan FN-eskort:
Citat:
...Det finns ett stort lokalt motstånd mot de fredsbevarande soldaterna och i vissa lägen kan det få motsatt effekt att bli eskorterad av dem.
– Många områden är svårtillgängliga så motorcykel är i princip det enda sättet att ta sig fram. Och de stora vita FN-bilarna drar till sig mycket uppmärksamhet, det ökar riskerna för dem som har i uppdrag att utreda känsliga frågor, säger Francq.
http://www.sydsvenskan.se/2017-03-29/farligt-uppdrag-for-fn-experter-i-kongo
Citera
2017-03-30, 15:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är fortfarande oklart. Visst finns misstankar mot regeringen, men den rörelse som leddes av Kamwina Nsapu (vars död i augusti verkar ha utlöst oroligheterna) verkar inte heller vara av de trevliga slaget:

De kan ha uppfattat gruppen som utsända av regimen snarare än en grupp utsända att kontrollera misstankar om övergrepp i regionen.
http://www.bbc.com/news/world-africa-39378901
Ja, mycket är oklart och helt krasst tror jag inte vi kommer att få mer än spekulationer och tillrättalagda "sanningar".
Kongo framstår ju inte som ett land där man kan lita på någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker

Du har förstått fel:

I juli 2016 utsågs hon till expert i FN:s Group of Experts on the Democratic Republic of the Congo, utskickad av Chile
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zaida_Catal%C3%A1n

Tolkar jag meningen rätt så var hon dock inte där som svensk, utan på uppdrag från Chile ...
Citera
2017-03-30, 15:07
Medlem
henkesss avatar
Precis som jag skrev tidigare, hon hittades såklart död. Har svårt för naiva människor som förstår riskerna med att åka till Kongo. Får väl hoppas att händelsen bli en lärdom åtminstone. Lycka till med att göra en brottsutredning i dom där laglösa områdena.
Citera
2017-03-30, 15:25
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

I juli 2016 utsågs hon till expert i FN:s Group of Experts on the Democratic Republic of the Congo, utskickad av Chile
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zaida_Catal%C3%A1n

Tolkar jag meningen rätt så var hon dock inte där som svensk, utan på uppdrag från Chile ...

Kanske hade hon dubbelt medborgarskap. Flyktingarna från Chile var stora anhängare av svenska socialdemokratin.
Citera
2017-03-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Kanske hade hon dubbelt medborgarskap. Flyktingarna från Chile var stora anhängare av svenska socialdemokratin.

Konstigt ändå. Varför agerade hon via Chile?
Citera
2017-03-30, 15:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Ja, det har hon alldeles säkert. Dock undrar man lite varför svenska myndigheter/polis blandas in om det handlar om en person med chilenskt medborgarskap som verkar i ett uppdrag för Chile.
Det borde ju vara Chile som hanterade ärendet och tog ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in