Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Sharp verkar ha varit en Janne-Josefsson-typ som aldrig ger sig och kan snacka ner vem som helst. Egenskaper som jag också känner stor respekt för, när det används till något gott och inte till att kränga andelslägenheter på Kanarieöarna.
Med sin kristna bakgrund hade han nog rett ut det där med döden och det kanske inte var nån särskilt stor sak för honom att ta risker, bara det var kalkylerade risker. Att dra ut på mopedtaxi utan eskort var nog "a man's gotta do what a man's gotta do" för honom.
Sharp verkar ha varit mycket mera förberedd på vad som krävdes för att uträtta nånting, och mycket bättre förberedd på att dö än Catalán.
Förmodligen han förstod faran eftersom han hade varit på det så länge. När han arbetade som missionär han inte hade en fet lön check. Att arbeta för FN var en stor förändring för honom.
Jag tror inte att Catalán var ointelligent. Hon avslutade juridisk fakultet i Sverige. Vet inte vilken men det kräver några hjärnor. Enligt min mening fanatisk ideologi gör människor dummare. Ju mer din tankemönster går i cirklar för att bekräfta fördomar blir desto mer mental funktion en slinga. Detta gäller för den politiska höger och vänster.
Sharp och Catalán trodde på kraften i icke-våldsamma övertalning. De två av dem kan ha förstärkt varandras aptit för risktagande.
Eftersom Sharps goda lokala kontakter berodde på kristen gemenskap, kanske han svängde Catalán överväga några högre effekt än staten. Hon kunde ha konverterat till kristendomen strax efter att de kidnappades.
Det är ganska vanligt att de anhöriga till mördat personer vill veta hur deras nära och kära bringade sina sista timmar.
Om det inte finns brottmål av de skyldiga. Det kommer sannolikt aldrig att bli vittnesmål. Om mördarna var statliga soldater kan regeringen tysta dem för att förhindra fakta från att komma ut.
Hittills har svenska medier inte valt att berätta om halshuggningen. Detta kommer att skapa nyheter då rättsläkarens rapport blir känt.
Jag undrar vad Catalán tänkte på den svenska utvärderingen av insatserna i Afghanistan? Miljarder strömmade in och det fanns inget resultat, förutom att mer Hazarer reste iväg med Sverige som sitt mål.
Sexuellt våld, arrangerade äktenskap, död stening är alla normala där. Sveriges pengar och Cataláns hjärta och själ var bortkastade.