Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Nä, men jag tänker mig att hon är lite grann som en i "familjen". Tror inte bara det handlar om det dock. Alltså, en svensk fd. toppolitiker, jurist, EU-expert på kvinnovåld i krig och på uppdrag av FN mördas och det nämns knappt. Jag undrar om man inte försöker få det till att dom åkte iväg på eget bevåg, av någon anledning. Såg någon afrikan (Okete?) som skrev att det var Rwandiska soldater som gjort det, soldater...
Det där är en väldigt osäker uppgift och kan vara en del i de mytbilder som används för att sprida hat:
Det finns sedan långt tillbaka många knepiga frågeställningar mellan DRC och grannlandet Rwanda. T ex att hundratusentals Rwandier flydde till Goma-området i DRC under folkmordet. Och att det finns gerillagrupper som opererar över gränsen, begår övergrepp etc. Speciellt Rwandiska Tutsier verkar vara illa sedda i DRC.
Så när en del grupper nu anklagar regeringen för att ha hyrt in Rwandiska (Tutsier) legosoldater så är det mer än en förolämpning. Det är näst intill en krigsförklaring.
Sen om det stämmer eller inte, det är en helt annan fråga.