2017-03-30, 12:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Fotot verkar vara taget i Lake Kivu, Goma, North Kivu, Democratic Republic of Congo för 24 veckor sedan = runt datumet 24 oktober 2016.
Tack!

Säkerhetstips för Goma (notera speciellt det fetade):

Citat:
There have been many reports of robberies and banditry in Goma after dark.

Don’t walk in the streets alone at any time, especially at night. Avoid displaying valuables and cash.

https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/democratic-republic-of-the-congo/safety-and-security
Citera
2017-03-30, 13:04
Medlem
Om inte de tre afrikanerna kan lokaliseras kan man utgå från att de är inblandade.

Vad gäller Zaida Cataláns nuvarande politiska åsikter bör följande tweet beaktas.

https://twitter.com/zcatalan/status/700401484513550336
Citera
2017-03-30, 13:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Något jag tycker är intressant är hur långt ner artiklarna om det här har hamnat på de svenska nyhetssajterna.
Man kan ju tycka att ett fall som detta är något som bör hårdbevakas.

Likaså har jag inte sett någon svensk sajt nämna något om halshuggning eller eventuell våldtäkt.

Det känns lite som att det är ett litet obekvämt ämne att rapportera om då det är svårt att försvara afrikansk invandring när afrikanska djungelkrigare utför dåd som detta.
Ja, men kanske beror det också lite på respekt, att de anhöriga ska få lite "ro"? Men, jag håller med, jag själv tycker det är en jättegrej.
Citera
2017-03-30, 13:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack!

Säkerhetstips för Goma (notera speciellt det fetade):

https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/democratic-republic-of-the-congo/safety-and-security

Jag har inte besökt området. Men jag har läst att Goma nog har blivit osäkrare, med kidnappningar. Det styrdes ju av rebeller bara för några år sedan. Att åka över gränsen från Uganda fordrar nog att man kollar säkerhet ganska noggrant numera. Stod det inte i tråden om något par som försvunnit i Virungaparken. Men det var ett tag sedan.

Och där dessa tragiskt omkom är det säkert sju resor värre.
Citera
2017-03-30, 13:25
Medlem
Hummm..s avatar
Usch, vilket tråkigt öde för henne! Hoppas det gick fort i alla fall, så att hon slapp lida för mycket. Men halshuggen blir man nog levande..

Hon ser väldigt snygg och fräsch ut på bilderna, och att åka runt i Kongo med det utseendet.... Nä...!! Säkerhetstänket har fallerat.
Citera
2017-03-30, 13:26
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, men kanske beror det också lite på respekt, att de anhöriga ska få lite "ro"? Men, jag håller med, jag själv tycker det är en jättegrej.

Fast det tänket har media knappast haft vid andra mord
Citera
2017-03-30, 13:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Fast det tänket har media knappast haft vid andra mord
Nä, men jag tänker mig att hon är lite grann som en i "familjen". Tror inte bara det handlar om det dock. Alltså, en svensk fd. toppolitiker, jurist, EU-expert på kvinnovåld i krig och på uppdrag av FN mördas och det nämns knappt. Jag undrar om man inte försöker få det till att dom åkte iväg på eget bevåg, av någon anledning. Såg någon afrikan (Okete?) som skrev att det var Rwandiska soldater som gjort det, soldater...
Citera
2017-03-30, 13:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nä, men jag tänker mig att hon är lite grann som en i "familjen". Tror inte bara det handlar om det dock. Alltså, en svensk fd. toppolitiker, jurist, EU-expert på kvinnovåld i krig och på uppdrag av FN mördas och det nämns knappt. Jag undrar om man inte försöker få det till att dom åkte iväg på eget bevåg, av någon anledning. Såg någon afrikan (Okete?) som skrev att det var Rwandiska soldater som gjort det, soldater...
Eller så håller man den mediala uppmärksamheten på en dämpad nivå för att inte utsätta andra på FN-uppdrag för ökade risker.
Citera
2017-03-30, 14:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det där är en väldigt osäker uppgift och kan vara en del i de mytbilder som används för att sprida hat:

Det finns sedan långt tillbaka många knepiga frågeställningar mellan DRC och grannlandet Rwanda. T ex att hundratusentals Rwandier flydde till Goma-området i DRC under folkmordet. Och att det finns gerillagrupper som opererar över gränsen, begår övergrepp etc. Speciellt Rwandiska Tutsier verkar vara illa sedda i DRC.

Så när en del grupper nu anklagar regeringen för att ha hyrt in Rwandiska (Tutsier) legosoldater så är det mer än en förolämpning. Det är näst intill en krigsförklaring.

Sen om det stämmer eller inte, det är en helt annan fråga.
Citera
2017-03-30, 14:17
Moderator
blomvattnares avatar
Det här med att FN-personal tydligen för det mesta "ska" ses som neutrala och därmed ha något av fri lejd och att något kan ha gjort att den principen frångåtts; det torde väl bara vara relevant om de båda hade någon form av FN-kläder/logga på sig?

Om de inte hade det så kan ju morden ha skett av helt andra orsaker.
Citera
2017-03-30, 14:38
Medlem
wwrs avatar
Det kanske räcker att vara vit och outsider för att ev. förknippas med FN och i varje fall ha en massiv hotbild mot sig.

Kanske möjligen lokala missionärer klarar sig, om det finns några?
Citera
2017-03-30, 14:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Ponera att en kvinnlig kongolesisk tjänsteman hade blivit torterad och mördad i Sverige. Då jävlar hade det varit ett rasistiskt och sexistiskt hatbrott! Svensk media hade vältrat sig i brottet i månader, kanske rentav år. Men nu är det kongoleser som mördat en svensk kvinna, då gäller andra regler.
Okej .. jag och många med mig kan dock se att det föreligger en hel del andra skillnader mellan Kongo och Sverige, och det är vad som skulle ligga till grund för de skilda reaktionerna ..

men men..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in