Citat:
Ursprungligen postat av
Saggi
Jag tycker artikeln gav en mörk bild av kidnappningar i Kongo. Hur kan man åka moppetaxi med sådana här information från Human Rights Watch?! Helt extremt och otroligt naivt.
De verkar som om kidnapparna har rutin och bör veta värdet på Zaida Catalan. De kan säkert få 20-50 miljoner SEK lätt.
Om det är en kongoles så är det betydligt mörkare däremot ser de flesta rebeller dollartecken när de kidnappar vita volontärarbetare. Men allt handlar om vilken rebellgrupp det är, ifall det är en större och mer organiserade då är hoppet högt och om det skulle vara en liten samt lös då är hoppet lågt.
Artikeln från HRW handlar inte om det område där Zaida är i utan där rebellgruppen M23 härjar, dvs nordöstra Kongo, men jag håller med dig. Vem fan åker mopedtaxi på den kongolesiska landsbygden där det förekommer strider!?!?
Eftersom FN och volontärorganisationer inte släpper information hur mycket de betalar för sina medarbetare så är det svårt att gissa. Men det handlar om betydligt högre belopp än de stackars lokala satarna. Tror nog inte 20-50 miljoner men runt 100.000-1,5 miljoner beroende på vem personer är och vart den arbetar.
Dock tror jag att det är de anhöriga som betalar via försäkringsbolaget och då har man säkert kopplat in jurister som jobbar specifikt med kidnappningsfall i sådana miljöer. Där de fixar allt från kontakt till överföringen. Om inte de anhöriga är totalt blåsta och betalar direkt.