2017-03-06, 16:49
Medlem
Gnr111s avatar
Jag har en kompis som pluggat till jurist, en utbildning på nästan 5 år.

Nu efter examen tog hon sitt första jobb som handläggare på Migrationsverket. Hon ska alltså handlägga asylansökningar, trots en så pass lång utbildning.

För mig som ser på detta utifrån framstår det som extremt sjukt. Varför väljer man ett sådant jobb när man har pluggat en ambitiös juristutbildning? Det måste väl finnas bättre jobb att få för en nyexad jurist?
Citera
2017-03-06, 16:57
Medlem
Hamsterbolls avatar
Antagligen har hon rätt dåliga betyg. Jurister som jobbar på Migrationsverket gör det för att de inte kan få jobb på tex en byrå.
Citera
2017-03-06, 17:02
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Antagligen har hon rätt dåliga betyg. Jurister som jobbar på Migrationsverket gör det för att de inte kan få jobb på tex en byrå.

Hon kan också av socialt patos välja att hjälpa migrationsverket under något år medans hon dels skaffar sig arbetslivserfarenhet men också en liten paus där hon i lugn och ro kan bestämma sig för var hon vill jobba framöver.
Citera
2017-03-06, 17:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111

Nu efter examen tog hon sitt första jobb som handläggare på Migrationsverket. Hon ska alltså handlägga asylansökningar, trots en så pass lång utbildning.

För mig som ser på detta utifrån framstår det som extremt sjukt. Varför väljer man ett sådant jobb när man har pluggat en ambitiös juristutbildning? Det måste väl finnas bättre jobb att få för en nyexad jurist?

Helt ok lön, rimliga arbetstider, och ansvar för att själva handlägga processer. Ingen dålig start på karriären. Här ett inlägg från någon som jag antar fått ungefär samma tjänst. (FB) Juristprogrammet

Det examineras ca 1500 jurister om året. De flesta får sitt första jobb inom stat eller kommun (se Jusek/SCB).

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Eller för att de inte vill jobba på byrå. Jag vet åtminstone en som tackade nej till jobb på drake för att bli just beslutsfattare (något bättre än handläggare förvisso) på migv.
Citera
2017-03-06, 17:55
Medlem
Gnr111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Helt ok lön, rimliga arbetstider, och ansvar för att själva handlägga processer. Ingen dålig start på karriären.

Men är det verkligen sant att det är bra arbetstider och ett trivsamt jobb (vilket jag tolkar ditt inlägg som)? Mig veterligen ska det finnas få arbetsplatser med så dåligt arbetsklimat som just Migrationsverket.

Har bland annat hört att det ska förekomma en hel del hot och våld från "klienterna", en jävla massa mobbning från cheferna samt uthängning i media så fort man gör ett snedsteg (och detta leder givetvis till smutskastning och eventuellt avskedning).

Sökte lite i ämnet och hittade dessa trådar:

(FB) De som jobbar på Migrationsverket

(FB) F.d. handläggare avslöjar Migrationsverkets rättsröta

Personligen skulle jag aldrig vilja arbeta där, hade nog hellre bott på gatan nästan.
Senast redigerad av Gnr111 2017-03-06 kl. 18:30.
Citera
2017-03-06, 17:55
Medlem
Gnr111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Hon kan också av socialt patos välja att hjälpa migrationsverket under något år medans hon dels skaffar sig arbetslivserfarenhet men också en liten paus där hon i lugn och ro kan bestämma sig för var hon vill jobba framöver.

Men hur mkt är en sådan arbetserfarenhet verkligen värd? Öppnar det liksom ens upp för jobb inom privat sektor?
Citera
2017-03-06, 17:58
Medlem
skippers avatar
Citat:
Men hur mkt är en sådan arbetserfarenhet verkligen värd? Öppnar det liksom ens upp för jobb inom privat sektor?

Jag tror faktiskt det - att överleva 5 år på universitetet är en sorts egenskap, att sköta ett jobb en annan. Skulle jag välja mellan två arbetssökande med liknande bakgrund men där det finns en arbetsgivarreferens skulle jag ringa referensen och troligen anställa den som hade lite arbetsmarknadserfarenhet.

Man är inte brännmärkt på något sätt för att man hjälpt stat & kommun genom sitt liv. Tvärtom, att pricka så många områden som möjligt med sitt yrke är bara positivt. Stat, kommun, handel, restaurang, verkstadsindustri, import/export, sjukvård - Det finns massvis med möjligheter för din vän. Bara att plocka ner frukten!
Senast redigerad av skipper 2017-03-06 kl. 18:01.
Citera
2017-03-06, 18:00
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Men är det verkligen sant att det är bra arbetstider och ett trivsamt jobb (vilket jag tolkar ditt inlägg som)? Mig veterligen ska det finnas få arbetsplatser med så dåligt arbetsklimat som just Migrationsverket.

Har bland annat hört att det ska förekomma en hel del hot och våld från "klienterna", en jävla massa mobbning från cheferna samt uthängning i media så fort man gör ett snedsteg (och detta leder givetvis till smutskastning och eventuellt avskedning).

Sökte lite i ämnet och hittade dessa trådar:

(FB) Nyexaed jurist som jobbar på Migrationsverket

(FB) F.d. handläggare avslöjar Migrationsverkets rättsröta

Personligen skulle jag aldrig vilja arbeta där, hade nog hellre bott på gatan nästan.

Den ena länken är din egen tråd. Den andra handlar om ett känt supertroll.

Många migv-anställda hade det hårt under hösten 2015. Myndigheten anställde en mängd folk. Nu säger man istället upp många handläggare pga. arbetsbrist.

En hel del migv-anställda har säkert hamnat i situationer med besvikna människor. Det är nog om man är humanjuridiskt intresserad att få erfarenhet av sådant.

Intrycket jag har fått är att migvs rykte som dålig arbetsplats är överdrivet, särskilt post-hösten 2015.
Citera
2017-03-06, 18:14
Medlem
Pope666s avatar
Citat:

låter ju som ett riktigt soft jobb. Vad är problemet, ska hon bli generaldirektör på direkten menar du? De flesta akademiska utbildningar så vimlar det ju av nyexaminerade. Svårt o se problemet.
Citera
2017-03-06, 18:29
Medlem
Gnr111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Den ena länken är din egen tråd. Den andra handlar om ett känt supertroll.

Många migv-anställda hade det hårt under hösten 2015. Myndigheten anställde en mängd folk. Nu säger man istället upp många handläggare pga. arbetsbrist.

En hel del migv-anställda har säkert hamnat i situationer med besvikna människor. Det är nog om man är humanjuridiskt intresserad att få erfarenhet av sådant.

Intrycket jag har fått är att migvs rykte som dålig arbetsplats är överdrivet, särskilt post-hösten 2015.

My bad, skulle länkat till denna istället:
(FB) De som jobbar på Migrationsverket
Citera
2017-03-06, 18:42
Medlem
Citat:

Vad får hon i lön då?
Citera
2017-03-06, 20:40
Medlem
Slicemenice0s avatar
Citat:

Du har knappast en kompis då du måste fråga oss o inte henne om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in