2016-07-14, 14:11
Medlem
Doleos avatar
Ny tråd, handlar om en man som arbetat på Migrationsverket och vad han upplevde under sin tid där:
Citat:
Frilansjournalisten Egor Putilov har tidigare arbetat med asylärenden som handläggare på Migrationsverket. Sedan några månader tillbaka har han publicerat en rad bloggartiklar i vilka han berättar om sina erfarenheter från asylindustrin. Om man ska lita på det Egon Putilov skriver är läget på Migrationsverket inte så illa som man kunnat tro. Det är värre.
Avpixlat: http://avpixlat.info/2016/07/10/f-d-handlaggare-pa-migrationsverket-avslojar-rattsrotan-i-asylhanteringen/
Egor Putilovs blog: https://putilov.org/
Citat:
Numera finns det inga krav på en fullgod juridisk examen för en anställning som asylhandläggare /…/ Bristen på jurister som vill jobba på verket har lett till att socionomer, statsvetare och även folk utan någon akademisk utbildning får jobb som handläggare. I den senaste stora rekryteringsvågen i höstas, till exempel, fick en person jobb vars enda merit varit att jobba som passhandläggare vid pakistanska ambassaden i Stockholm. /…/

Sedan Anders Danielsson tillträdde som generaldirektör på Migrationsverket 2012 har man även infört nya riktlinjer vid nyanställningar. Att ha en tidigare arbetserfarenhet på RäddaBarnen, Amnesti eller Röda Korset – organisationer med en stark politisk och ideologisk agenda – har blivit en merit eftersom det anses ge värdefull erfarenhet av att arbeta med ‘utsatta människor’, trots att själva jobbet oftast har varit att sitta på ett kontor och läsa/skriva/sammanställa rapporter. Allt detta i sammanhanget har lett till att väldigt många människor som aldrig borde jobba på Migrationsverket fått anställning på myndigheten med allvarliga konsekvenser för hur Utlänningslagen tillämpades. /…/

En stor del av asylhandläggare är födda utomlands och har, tyvärr, inte blivit kvitt med de inställningar och fördomar de tar med sig från sina gamla hemländer. Under min tid på Migrationsverket såg jag hur asylhandläggare som var sunniter regelmässigt hade skrivit avslag på kristna asylsökanden från muslimska länder och på shiiter medan de också slogs för bifall för varje asylsökande sunnit. Shiiter svarade sunniter med samma mynt och skrev avslag på sunniter samtidigt som de favoriserade sina egna. Man kunde säga direkt att en homosexuell person skulle få ett avslag om den hade otur att hamna hos en handläggare som var troende muslim.
Detta är ju totalt vansinne, både vänsteraktivister och utlandsfödda med sina egna agendor, sitter nu på Migrationsverket och bestämmer vilka som ska få stanna eller inte.

Diskussionsämne: Vad anser ni om Migrationsverkets nuvarande arbetsmetoder. Vad kommer det att innebära för Sverige i framtiden, med dessa okvaliciferade handläggare som beslutar, vilka som får stanna eller inte.
Senast redigerad av Doleo 2016-07-14 kl. 14:15.
Citera
2016-07-14, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
...Vad kommer det att innebära för Sverige i framtiden, med dessa okvaliciferade handläggare som beslutar, vilka som får stanna eller inte.

Ja vad säger man? Att vara svensk och ha förtroende för migrationsverket, det går ju bara att ha om man är en av alla dessa vänstermarodörer som förstör landet totalt. Migrationsverket är ju en fara för landet och detta sedan alldeles för lång tid. Det svenska folket har ingen kontroll alls och är illa ute. I ett bra land hade folket informerats och stoppat all dårskap på en gång.
Citera
2016-07-14, 22:58
Medlem
Lifeisnows avatar
Detta borde SVT ta upp i Aktuellt el Rapport..det svenska folket bör få känna till detta och det skall diskuteras och debatteras om detta mycket och länge..annars vill jag inte betala licens
Citera
2016-07-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Detta borde SVT ta upp i Aktuellt el Rapport..det svenska folket bör få känna till detta och det skall diskuteras och debatteras om detta mycket och länge..annars vill jag inte betala licens

Jag tror det är tvärtom.....Putilov vikarierade på eko-redaktionen...men blev kickad för att han kunde uppfattas som främlingsfientlig (Putilov är själv invandrare)
Citera
2016-07-14, 23:29
Medlem
0rganets avatar
Hmmm.. Hen säger att det numera inte krävs juristutbildning för att bli handläggare...
Vad jag kan se så är hen själv inte utbildad jurist utan frilansande journalist (sparkad rätt snabbt från senaste jobbet).
Hens egen beskrivning (från twitter): Journalist och fd asylhandläggare vid Migrationsverket. (här skulle jag skrivit Jurist om jag hade den utbildningen)
Vad MV själva skriver om kvalifikationer
2010:
Du ska: ha högskoleutbildning med juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt,
2016:
Du har en akademisk examen med juridisk-, beteende-, eller samhällsvetenskaplig inriktning eller annan inriktning som bedöms relevant för befattningen.

Oj Hen har ingen koll på vilka kvalifikationer som krävs. Är hen själv utbildad jurist?, då hen själv påstått jobbat som handläggare.
Man kan kräva korrekta uppgifter från en journalist, men kan man det från någon som kallar sig själv frilansande journalist?

p.s. Hen skriver jag utifrån bilden på twitter som hen har utan någon värdering! d.s
Citera
2016-07-14, 23:29
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag tror det är tvärtom.....Putilov vikarierade på eko-redaktionen...men blev kickad för att han kunde uppfattas som främlingsfientlig (Putilov är själv invandrare)
Vi borde ringa och mejla SVt och SR och kräva upprättelse och att de tar upp detta!
Citera
2016-07-15, 00:17
Medlem
Migrationsverket och hemspråkslärarköret har blivit Lyffttettt
för invandrarna som vill lyfftta sig från Städ- o Disk-sektorn
till kostym slipsektorn o få fiint manschettjobb med bra betalt
o fina förmåner - helt annat än städarna o diskarna
Citera
2016-07-15, 01:05
Medlem
Mjälls avatar
Frågan är väl egentligen bara vem det är som ska dö först.
Citera
2016-07-15, 10:31
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Sverige är rena bananmonarkin numera.
Citera
2016-07-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Ny tråd, handlar om en man som arbetat på Migrationsverket och vad han upplevde under sin tid där:

Avpixlat: http://avpixlat.info/2016/07/10/f-d-handlaggare-pa-migrationsverket-avslojar-rattsrotan-i-asylhanteringen/
Egor Putilovs blog: https://putilov.org/

Detta är ju totalt vansinne, både vänsteraktivister och utlandsfödda med sina egna agendor, sitter nu på Migrationsverket och bestämmer vilka som ska få stanna eller inte.

Diskussionsämne: Vad anser ni om Migrationsverkets nuvarande arbetsmetoder. Vad kommer det att innebära för Sverige i framtiden, med dessa okvaliciferade handläggare som beslutar, vilka som får stanna eller inte.
Min inställning är den att Migrationsverket skall läggas ned och samtliga skall avskedas. Vi behöver en helt myndighet med kompetens och den kan bara byggas från grunden.
Senast redigerad av P-o-beln 2016-07-15 kl. 10:42.
Citera
2016-07-15, 12:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
En stor del av asylhandläggare är födda utomlands och har, tyvärr, inte blivit kvitt med de inställningar och fördomar de tar med sig från sina gamla hemländer. Under min tid på Migrationsverket såg jag hur asylhandläggare som var sunniter regelmässigt hade skrivit avslag på kristna asylsökanden från muslimska länder och på shiiter medan de också slogs för bifall för varje asylsökande sunnit. Shiiter svarade sunniter med samma mynt och skrev avslag på sunniter samtidigt som de favoriserade sina egna. Man kunde säga direkt att en homosexuell person skulle få ett avslag om den hade otur att hamna hos en handläggare som var troende muslim.

Det här var verkligen skrämmande läsning. Det finns ingen som helst rättssäkerhet. Det är ett rent lotteri.

Så man kan inte säga att den som får stanna har giltiga asylskäl och den som får avslag inte har det. Det är snarare slumpen som bestämmer detta.

Många lever nog i tron att det är neutrala och rättvisa svenskar som bedömer och prövar asylskäl; svenskar som baserar sina beslut på rena sakuppgifter. Men så verkar inte verkligheten se ut. Vad beslutet blir påverkas alltså till stor del om det är en vän eller fiende till personens etniska/religiösa grupp som tar hand om ärendet.
Citera
2016-07-15, 13:04
Medlem
Doleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det här var verkligen skrämmande läsning. Det finns ingen som helst rättssäkerhet. Det är ett rent lotteri.

Så man kan inte säga att den som får stanna har giltiga asylskäl och den som får avslag inte har det. Det är snarare slumpen som bestämmer detta.

Många lever nog i tron att det är neutrala och rättvisa svenskar som bedömer och prövar asylskäl; svenskar som baserar sina beslut på rena sakuppgifter. Men så verkar inte verkligheten se ut. Vad beslutet blir påverkas alltså till stor del om det är en vän eller fiende till personens etniska/religiösa grupp som tar hand om ärendet.
Jepp, tyckte jag med, därför startade jag tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in