2017-03-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Jag har en kompis som pluggat till jurist, en utbildning på nästan 5 år.

Nu efter examen tog hon sitt första jobb som handläggare på Migrationsverket. Hon ska alltså handlägga asylansökningar, trots en så pass lång utbildning.

För mig som ser på detta utifrån framstår det som extremt sjukt. Varför väljer man ett sådant jobb när man har pluggat en ambitiös juristutbildning? Det måste väl finnas bättre jobb att få för en nyexad jurist?

Äsch vad har du med hennes jobbval att göra?
Citera
2017-03-06, 21:19
Medlem
Till att börja med så tar man nog första bästa jobb man får som har med juridik att göra. Sen finns det de som inte fått tillräckligt bra betyg för att kunna göra sin notarietjänstgöring på en gång och kan då arbeta upp lite arbetslivserfarenhet som de kan få tillgodoräkna. Sen finns det faktiskt de som tycker det är kul att arbeta där. Där finns även möjlighet att klättra om man vill det. Lönemässigt är det helt ok. Handläggare runt ~25', beslutsfattare ~35' och teamleaders runt 40'. Kan ta fel på några tusen då det troligtvis är individuell lönesättning och detta endast representerar några enstaka personer som jag känner som arbetar där.
Citera
2017-03-06, 22:32
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Antagligen har hon rätt dåliga betyg. Jurister som jobbar på Migrationsverket gör det för att de inte kan få jobb på tex en byrå.

Rimlig slutsats. Men även om alla som gick ut juristprogrammet skulle göra det med högsta betyg skulle eftertraktade jobb på advokatbyråer ändå vara för få i antal.
Citera
2017-03-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Antagligen har hon rätt dåliga betyg. Jurister som jobbar på Migrationsverket gör det för att de inte kan få jobb på tex en byrå.

Alla får inte A på juristprogrammet, enbart ett fåtal. Så ditt bullshit visar att du vet inte ett skit.

Jobben man får idag beror inte på betygen såvida det inte är är "prestigebyrårerna" (vem fan vill jobba där egentligen?) utan beror helt på vilka kontakter man har, vilken etnicitet man har, om man är en kopia av resten av gänget på på dessa sektplatser.
http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/bra-betyg-racker-inte-langre-6692321http

Sen visar detta mer än någonsin att juristyrket har sett sina bästa dagar, när folk med en sådan utbildning inte ens kan få jobb.
Senast redigerad av allanballanjugge 2017-03-06 kl. 22:34.
Citera
2017-03-06, 22:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Alla får inte A på juristprogrammet, enbart ett fåtal. Så ditt bullshit visar att du vet inte ett skit.

Jobben man får idag beror inte på betygen såvida det inte är är "prestigebyrårerna" (vem fan vill jobba där egentligen?) utan beror helt på vilka kontakter man har, vilken etnicitet man har, om man är en kopia av resten av gänget på på dessa sektplatser.
http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/bra-betyg-racker-inte-langre-6692321http

Sen visar detta mer än någonsin att juristyrket har sett sina bästa dagar, när folk med en sådan utbildning inte ens kan få jobb.

Vilken jurist har inte ett jobb? Såvitt jag vet är arbetslösheten ungefär 0 % ett halvår efter examen. Arbetslösa jurister har valt att vara det, pretty much.
Citera
2017-03-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vilken jurist har inte ett jobb? Såvitt jag vet är arbetslösheten ungefär 0 % ett halvår efter examen. Arbetslösa jurister har valt att vara det, pretty much.

Ja men du vet inget utan är bara en indoktrinerad pajas.

Här finns ett exempel (av många) till och med i bransch gatekeepern DJ efter en snabb googling. Ingen väljer att vara arbetslös. Du verkar sinnesslö, på riktigt mannen:
Citat:

Jag är jurist och håller inte alls med om det som står i artikeln. Jag tog examen i mitten av förra året och har fortfarande inte lyckats få en tjänst som jurist. Jag bor strax utanför Göteborg och har sökt jobb framförallt i Göteborg men även i andra städer eftersom jag är flyttbar om det krävs. I Göteborg utannonseras väldigt få jobb och därmed blir konkurrensen väldigt hård. Oftast krävs några års arbetslivserfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, vilket jag saknar eftersom jag inte fått ett jobb som jurist. Jag har även skickat spontanansökningar men får ingen respons på dem.

Jag har arbetslivserfarenhet från många olika typer av jobb. Jag jobbade som handläggare i två år innan jag började studera. Jag fick tjänstledigt för studierna och efter jag var klar gick jag tillbaka till mitt gamla jobb och har arbetat där sedan dess. Jag har bett vänner och bekanta som jobbar med rekrytering att läsa mitt cv och personliga brev och de har gett bra feedback. Jag har varit på en del intervjuer som jag fått jättebra respons på men alltid fallit på mållinjen för att någon med mer erfarenhet får tjänsten. Jag har jättebra referenser och är säker på att jag skulle vara en bra medarbetare. Det är så frustrerande att känna att jag är totalt oönskad som jurist.

Innan jag började studera så tänkte jag att om jag utbildar mig till jurist så kommer jag att få ett jobb som jag trivs med och en bra lön. Jag har inget av det som det är nu, utan allt är som innan förutom att jag dessutom har 300 000 i studielån.
http://www.dagensjuridik.se/2016/04/juristlinjen-i-topp-arbetsmarknaden-het-man-ar-inte-kord-om-man-far-b-i-nagra-amnen
Citera
2017-03-06, 22:53
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Ja men du vet inget utan är bara en indoktrinerad pajas.

Här finns ett exempel (av många) till och med i bransch gatekeepern DJ efter en snabb googling. Ingen väljer att vara arbetslös. Du verkar sinnesslö, på riktigt mannen:

http://www.dagensjuridik.se/2016/04/juristlinjen-i-topp-arbetsmarknaden-het-man-ar-inte-kord-om-man-far-b-i-nagra-amnen

"tjänst som jurist" är inte detsamma som "jobb". Men whatever, jag vet mer än du och pallar uppriktigt talat inte.
Citera
2017-03-06, 22:59
Medlem
Citat:
"tjänst som jurist" är inte detsamma som "jobb". Men whatever, jag vet mer än du och pallar uppriktigt talat inte.

Du behöver inte övertyga med dynga. Vi har sett dina lögner, med "0% arbetslöshet".
Kejsaren är naken! Juristbranschen är en bubbla.

Man kan undra varför det behövs fler jurister? Vad exakt bidrar dessa parasiter med? Nu överutbildar man sådana stolpskott också.
Citera
2017-03-06, 23:03
Medlem
de.Montforts avatar
Erfarenhet för att bli asyljurist. Asylindustrin är lukrativ.
Citera
2017-03-13, 18:08
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:

Undersökningar som visar noll arbetslöshet hos examinerade från juristprogrammet bygger nog på enkätsvar, skulle jag tro. Har man inte lyckats få något jobb är man nog inte lika angelägen om att svara och då sjunker siffran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in