• 1
  • 2
2017-02-16, 15:09
Medlem
Nu är man ju rätt ny i gamet, nyligen börjat få lön som rullar in och för första gången så börjar man på allvar få lite kapital att röra sig med.

Det första som slår mig är hur fjuttig en eventuell avkastning skulle te sig, om man kollar historiskt, om jag sätter in en del av mitt kapital på börsen (tänker stabila indexfonder, kanske 8-10% avkastning per år i snitt).

Om jag istället får ta ett bostadslån på säg 3 miljoner, med en värdeökning på säg i snitt 10%, så klår ju detta börsen sönder och samman?

Man tar ju också egentligen en lägre risk på bostadsmarknaden, och man får dessutom låna summor till en bostad man aldrig hade fått lov att låna för en investering på börsen.

Är börsen enbart ett substitut för investeringar när man redan har bostad ägd/ väntar på investering i bostad nr 2?

Många fria tankar och gillar att spekulera
Citera
2017-02-16, 15:26
Medlem
HanMedHornens avatar
Under högkonjunktur och låga räntor så har bostadsmarknaden gått bra. Men hade du lånat 3 mille och kastat in på börsen så hade du snittat ungefär samma avkastning de senaste 6-7 åren.

Bostadspriserna har dock inte speciellt stor möjlighet att dubbla igen, då reallöner måste komma ikapp för att folk ska kunna låna ännu sjukare belopp än idag. Lär vara nära toppen av en rejäl boom-bust för svensk bostadsmarknad för tillfället... Ge det några år så kanske det är ingångsläge igen.
Citera
2017-02-16, 16:14
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaaDingDong
Nu är man ju rätt ny i gamet, nyligen börjat få lön som rullar in och för första gången så börjar man på allvar få lite kapital att röra sig med.

Det första som slår mig är hur fjuttig en eventuell avkastning skulle te sig, om man kollar historiskt, om jag sätter in en del av mitt kapital på börsen (tänker stabila indexfonder, kanske 8-10% avkastning per år i snitt).

Om jag istället får ta ett bostadslån på säg 3 miljoner, med en värdeökning på säg i snitt 10%, så klår ju detta börsen sönder och samman?

Man tar ju också egentligen en lägre risk på bostadsmarknaden, och man får dessutom låna summor till en bostad man aldrig hade fått lov att låna för en investering på börsen.

Är börsen enbart ett substitut för investeringar när man redan har bostad ägd/ väntar på investering i bostad nr 2?

Det du pratar om är vad som kallas för en hävstång. Bostaden fungerar som säkerhet i ditt banklån och därför får du ett mycket större lån än vad du skulle få för att investera pengarna i aktier/fonder. Och om då bostaden stiger med 10% så tjänar du 300 000 på det. Men samtidigt måste du ha i åtanke att om bostadsmarknaden sjunker med 30% så tappar du 900 000.

Med dina egna pengar, dvs ej lånade, på börsen kan du bara hamna på 0 som värst. Med en hävstång, t.ex. en bostadsrätt, ökar riskerna men samtidigt ökar även vinstmöjligheten.
Citera
2017-02-16, 16:31
Medlem
Beror vad man jämför med, bostäder och börs i samma land? Fördel är man kan investera på hela världens börser för sprida ut risk medan bostad blir mer läst om man inte har antal miljarder och äger bostäder i flera länder.

Fördel med bostäder man äger utan lån är även vid en bubbla spricker finns bostad fysiskt kvar.

Men allt beror på land, gjort lite jämförelse i investeringar. I ett land blev avkastning 3 gånger högre om man valt investera pengarna i byggbolag aktier än köpa bostad från dom X år senare.

Känner mänga som häller på med fastigheter som äger lokalt i vissa länder, vissa äger i flera länder etc. Och ser kalkyler rätt många gånger per månad etc, dock bor jag inte i Sverige. Finns många länder med extremt undervärderad marknad fortfarande.

Men finns om man äger flera bostäder i Sverige kan man så klart fortfarande göra bra vinst, men krävs så klart man äger flera bostäder då.

Ser inte så bra avkastning äga bostad med lån, om man räknar ränta etc man betalat under åren och ska sälja kostar ändå ny bostad lika mycket i princip i marknadspris.
Citera
2017-02-16, 16:50
Medlem
En bostad är ju alltid något som människor behöver medan är börsen lite av ett luftslott. Tittar man även historiskt har ju bostädernas uppgång varit bra mkt mer stabila än börsen. Sedan är det ju alltid svårt att sia om framtiden, saker kan u förändras.
Citera
2017-02-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
En bostad är ju alltid något som människor behöver medan är börsen lite av ett luftslott. Tittar man även historiskt har ju bostädernas uppgång varit bra mkt mer stabila än börsen. Sedan är det ju alltid svårt att sia om framtiden, saker kan u förändras.

Utbud och efterfrågan, oavsett behöver folk varor och tjänster från företag. Folk behöver bostäder ja men alla har inte råd. Även om personligen tycker alla bidragstagare borde sättas i stora baracker.
Citera
2017-02-16, 17:00
Medlem
Citat:

Det är bara låna på. Ju mer du lånar desto större blir vinsten!!
Citera
2017-02-16, 20:37
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Du har knäckt koden. Det bästa du kan göra är att buda högre än alla andra. Vad du än betalar så ökar värdet med 10% om året.
Citera
2017-02-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Under högkonjunktur och låga räntor så har bostadsmarknaden gått bra. Men hade du lånat 3 mille och kastat in på börsen så hade du snittat ungefär samma avkastning de senaste 6-7 åren.

Bostadspriserna har dock inte speciellt stor möjlighet att dubbla igen, då reallöner måste komma ikapp för att folk ska kunna låna ännu sjukare belopp än idag. Lär vara nära toppen av en rejäl boom-bust för svensk bostadsmarknad för tillfället... Ge det några år så kanske det är ingångsläge igen.
Man dubblar pengarna I varje villa sä länge man bygger själv!
MTV.Raikkonen
Citera
2017-02-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Man dubblar pengarna I varje villa sä länge man bygger själv!
MTV.Raikkonen

Tid är pengar
Citera
2017-02-18, 13:19
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:

Det är en bra "investering" (egentligen pyramidspel) om man inte har några pengar, eftersom man då inte riskerar något. Har man däremot pengar blir det svettigare om marknaden sjunker. Många kan låna 85-100% av bostadens värde bara de har en tillräckligt stor inkomst eller kan fuska till sig ett intyg från Mona Sahlin som säger att de har tillräckligt hög inkomst. Det är därför det är en så pass populär "investering" i Sverige.

Citat:

Du tar en brutalt mycket högre risk. Bostaden tar tid & kostar pengar att sälja, du har alla ägg i samma korg. Du måste dessutom underhålla & engagera dig i en bostad, någon besiktningsman kanske slarvade & kostar dig 300.000:- som du måste kämpa i åratal för att försöka få tillbaka. På börsen kan du sprida dina risker & du kan sälja på sekunden (eller t.o.m lägga in en stoploss i förebyggande syfte) så länge börsen är öppen.
Citera
2017-02-18, 14:58
Medlem
Det är mindre riskabelt att investera på börsen då man kan sprida riskerna och investera i flera olika företag i olika brancher och i olika länder. Dessutom så kan man sprida inköp och försäljning av aktier över många år för att minska konjunkturpåverkan. Köper man en bostad så lägger man alla ägg i samma korg. Bostadspriserna har ökat kraftigt under många år men så fort som man kommer 3 mil ifrån en större stad så har prisbilden varit helt annorlunda. Det finns många hus ute för 500 000-600 000 så där har ägaren troligen inte gjort någon bra affär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in