• 4
  • 5
2017-02-22, 18:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Nä direktavkastning är utdelningens storlek procentuellt i förhållande till aktuell kurs. YOC (yield on cost) är hur mycket utdelning du får i förhållande till din anskaffningskurs

My bad, tack för korrigeringen!
Citera
2017-02-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
My bad, tack för korrigeringen!

Alltid lär man sig något nytt
Citera
2017-02-22, 21:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Fastigheter har verkligen inte slagit allt de senaste 20 åren, jag köpte exempelvis swedbank för 27 kronor, 750% upp hittills på den investeringen och över 40% direktavkastning - tror inte jag säljer de aktierna någonsin - rena sparbössan.
Fast nu pratar du om stockpicking vilket kräver att man lyckas pricka rätt.

Fastigheter har väl i princip fungerat med vilken bostad som helst i valfri storstad.
Citera
2017-02-22, 21:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast nu pratar du om stockpicking vilket kräver att man lyckas pricka rätt.

Fastigheter har väl i princip fungerat med vilken bostad som helst i valfri storstad.

Liksom vilken fastighetsfond som helst, jag har tidvis haft både länsförsäkringars och seb's. Båda ger exponering mot inte bara privata marknaden utan även kommersiella fastigheter.

Riskspridning har fler fördelar än bara risk
Citera
2017-02-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaaDingDong
Nu är man ju rätt ny i gamet, nyligen börjat få lön som rullar in och för första gången så börjar man på allvar få lite kapital att röra sig med.

Det första som slår mig är hur fjuttig en eventuell avkastning skulle te sig, om man kollar historiskt, om jag sätter in en del av mitt kapital på börsen (tänker stabila indexfonder, kanske 8-10% avkastning per år i snitt).

Om jag istället får ta ett bostadslån på säg 3 miljoner, med en värdeökning på säg i snitt 10%, så klår ju detta börsen sönder och samman?

Man tar ju också egentligen en lägre risk på bostadsmarknaden, och man får dessutom låna summor till en bostad man aldrig hade fått lov att låna för en investering på börsen.

Är börsen enbart ett substitut för investeringar när man redan har bostad ägd/ väntar på investering i bostad nr 2?

Många fria tankar och gillar att spekulera

Stabila indexfonder? Finns ju inte över tid. Du vet aldrig när börsen står inför en korrektion, i det här fallet nedåt.

Om man inte belånar sig in i absurdum så säger jag att fastigheter är det enda rätta idag...aktier finns det gott om på jordklotet men inte mark!

Men visst, klipp kan man göra på börsen. Men då ska man veta när man ska gå kort och satsa utav helvete...
Citera
2017-02-23, 07:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Riskspridning har fler fördelar än bara risk
Absolut! Men då bör ju ett köp av egen bostad kombinerat med en väl diversifierad portfölj vara den absolut bästa kombinationen.

Det går inte att blåneka att äga bostad de senaste 20 åren har varit en enormt bra affär som har slagit majoriteten av alla investeringar under samma tid. Vinnarna har varit de med egna bostäder medan de som suttit i hyresrätt har varit förlorarna. Jag vet att vissa har svårt att se det faktumet.
Citera
2017-02-23, 18:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Absolut! Men då bör ju ett köp av egen bostad kombinerat med en väl diversifierad portfölj vara den absolut bästa kombinationen.

Det går inte att blåneka att äga bostad de senaste 20 åren har varit en enormt bra affär som har slagit majoriteten av alla investeringar under samma tid. Vinnarna har varit de med egna bostäder medan de som suttit i hyresrätt har varit förlorarna. Jag vet att vissa har svårt att se det faktumet.

Det håller jag med om, den dag dagens bubbla förhoppningsvis haft pyspunka i ett par år alternativt att reallönerna stiger dubbelt så mycket som bostäderna under 10 år - då kan det bli en bra affär. Enligt min åsikt är det bara dårar och de som inte har något annat val som kastar sig in i dagens överhettade bostadsmarknader i och kring storstäderna.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in