Citat:
Ursprungligen postat av
Aktieklipparn
Hur långt bak skall man gå.. mina föräldrar köpte -81 för 600K och sålde i fjol för 4,6m
Själv köpte jag mitt första boende på 90-talet, och har varit med om nergångar
Kortsiktigt kan man självklart förlora om man skulle flytta, men i längden så ökar värdet.
Du får räkna in hävstångseffekten. Mitt exempel är inte baserat på aktieköp för 3mille
Du kan gå hur långt du vill tillbaka i tiden men glöm inte att ta med inflationen. 600K år 1981 motsvarar ca 1.7 miljoner i dagens penningvärde. Sedan så kanske dina föräldrar har gjort en del förbättringar på huset så huset 1981 inte alls går att jämföra med samma hus 2016, vad vet jag.
Jag vet flera som gjort samma iakttagelse som du har men missat att huset har blivit helt förändrat på 35 år med utbyggnader, förbättrat u-värde, billigare värmesystem osv.
Sedan kan du inte alltid jämföra med huspriserna som gäller nu när allt är all time high och många tror att vi har en bostadsbubbla.
Denna länk kan vara intressant om man har ditt synsätt.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/0...1952-2013.html
Där ser man att hus köpta 1950 inte ökade så hemskt mycket i värde på 50 år. Sedan ska man givetvis ta i beaktande att en nybyggd villa år 2000 hade enormt mycket mer bekvämligheter än en villa år 1950 så det kan vara lite farligt att göra jämförelser där produkten har ändrat sig betydligt med tiden.