Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Det här uttalandet kan vara en grov felsägning, eller så anser Hagwall att svenskar inte är en etnicitet, eller att svenskar inte ska få äga mer än 5% av media.
Precis min reflektion när jag såg uttalandet.
Hon borde ha avstått från att surra om etniska grupper. Av någon anledning blir det alltid fel när sverigedemokrater ska göra det. Case in point: Björn Söders funderingar om samerna.
Jag tror att det ytterst beror på att sverigedemokraterna har någon slags beröringsskräck inför frågor om etnicitet och dess betydelse eftersom man är rädd för att bli kallade för rasister. Alltså undviker man att diskutera allt som har att göra med etnicitet internt, vilket leder till allehanda klavertramp och konstigheter när frågan trots allt kommer upp i olika sammanhang.
Etnicitet är inte konstigt, och går att diskutera utan att hemfalla åt rasism. Det vore bättre för SD om de gjorde det och redde ut vad partiet tycker, så slipper deras företrädare improvisera och göra bort sig.
Har AfS klargjort vad man tycker om Hagwall? Vill man ha henne som medlem? Kasselstrand sa ju tidigare att de inte var intresserade av SD-vildarna i riksdagen, men det var väl som kandidater.