Citat:
Sluta tramsa. NMR är utan tvekan kraftigt skeptiska till AfS, men sådana förhastade slutsatser finner du förmodligen bara i deras kommentarsfält. Sedan är det naturligt att de är emot AfS för att de konkurrerar om samma väljare.
Citat:
ND fyllde ju upp det påstådda vakuumet som fanns mellan SD och SvP (Numera SD och NMR). Du kan nog ingenting om ND därav ditt uttalande. ND hade många kunniga aktiva och lanserade flera lyckade mediaprojekt. Ett av dem finns kvar än idag och är alltså Nya Tider.
Det räcker inte med att endast ha ett parti för att fylla upp ett vakuum, det krävs även kompetens och trovärdighet. Och det spelar ingen roll hur många kunniga de hade när partiet styrdes av "mindre lämpade" om jag ska uttrycka mig milt och diplomatiskt. Det är bara att se på SD, som bevisligen har haft mycket kompetent folk, men problemet var att de aldrig släpptes fram av ledningen pga rädsla att bli utmanade och ersatta. Och att de har varit framgångsrika vad gäller media visst, men det räcker inte långt om ledningen är korrupt. Och om du anser att ledningen var bra för ND så ifrågasätter jag skarpt att du hade någon som helst insyn i partiet.
Citat:
Den enda skillnaden mellan AfS och ND, är att ND var mycket smartare då de åtminstone försökte etablera sig lokalt på olika håll där de var starka. AfS gör samma misstag som PP och satsar endast på Riksdagsvalet i ett högriskspel. Når de inte målet så har de alltså bränt över 1 miljon utan att ha en endaste stol i någon kommun.
Du överskattar de lokala valen kraftigt. Visst de är viktiga och betydelsefulla, men det krävs så jävla mycket mer för att ta sig in i riksdagen än att vara väl förankrade i en kommun. Det kan som bäst bygga upp förtroende på lokal nivå, ge bra reklam och i ren allmänhet bara visa upp sig så att folk blir medvetna om deras existens. Men ND är ju ett väldigt bra exempel på just detta. Hade lokal förankring hur länge som helst, men har aldrig ens varit i närheten av en procent någonsin, inte ens 0,1 % de senare valen de ställt upp i. Lokal förankring kan vara ett bra medel, men det är inte det enda medlet, och i förlängningen (i synnerhet idag) är det önskvärt att sikta på riksdagen direkt istället. Riskabelt kanske? Ja givetvis, men jag anser att risken är värd att ta. Från den period där de förhoppningsvis konsekvent särredovisas i opinionsmätningarna på drygt 2 %, tror jag att vi har en snöboll i rullning. Dock måste de arbeta hårt för att ta sig dit, det går verkligen inte för sig att ligga på latsidan nu.
Sedan är riksdagsspärren inte allt. Får de 2,5 % får de statligt stöd samt gratis valsedlar inför kommande val, och förmodligen mer exponering då de lär vara betydligt kändare än idag, och ta mer plats i "det offentliga samtalet". Dock bör de göra det redan nu, på eget bevåg. De kan inte som SD bara sitta tysta, luta sig tillbaka och rulla tummarna. Det gör att de förlorar massa potentiella väljare och gör deras kärnväljare frustrerade.
Jag tror nämligen att de har goda chanser att ta sig in i riksdagen, om de är mycket aktiva och agerar smart i allmänhet. Däremot hade de haft små chanser att ta sig in så håller jag med dig, då borde de ha satsat på några kommuner stenhårt istället, vilket NMR verkar göra nu. De ställer visserligen upp i riksdagsvalet också, men tror knappast att de kommer fokusera så mycket på det.
Senast redigerad av IKN 2018-04-21 kl. 14:36.
Senast redigerad av IKN 2018-04-21 kl. 14:36.