Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-04-21, 08:24
Medlem
Sockors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlintheartGlomgold
Vad är poängen med AfS om de inte vill repatriera på etnisk grund?

Ifall man inte åsiktsfiltrerar sig i viss mån kommer man inte komma långt. Jag är rätt säker på att Alternativ för Sverige vill ha ett etniskt perspektiv i detta. Men man kan inte gå allt för hårt och rakt på gröten.
Citera
2018-04-21, 08:26
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockor
Ifall man inte åsiktsfiltrerar sig i viss mån kommer man inte komma långt. Jag är rätt säker på att Alternativ för Sverige vill ha ett etniskt perspektiv i detta. Men man kan inte gå allt för hårt och rakt på gröten.
Ser nog plattskatt som ett större problem för att få stort väljarstöd egentligen.
Citera
2018-04-21, 08:27
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Läs vad Jeff Ahl har skrivit här i tråden så förstår du bättre.

Ja att finska bör införas som obligatoriskt språk i skolorna och byta plats med engelska som (engelskan) främst tillgängliggör en massa amerikansk skräpkultur. Sekteristisk och isolationistisk dynga.
Citera
2018-04-21, 08:36
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Afs är inte ett enfrågeparti. De som förfäktar den uppfattningen har varken läst partiprogram eller följt med i sista tidens debattartiklar och intervjuer. Eller bara inte förstått.

Invandring/Återvandring
EU
Säkerhetspolitik/NATO
Platt skatt
"Myndighetsöversyn"
M.m.

Vad gäller vilka val man ställer upp i, så gissar jag följande:

Partiet hade ett val. Antingen lansera sig så tidigt att man skulle hinna få fram vallistor i låt säga 200 av landets 290 kommuner och i samtliga landsting och regioner. Vallistor med pålitliga och vettiga kandidater. Detta är ett hästjobb och lanseringen skulle då tvunget behövt ha skett minst 1,5 år före valet, bedömer jag.
Alternativt lansera sig med buller och bång under SD:s årsmötesperiod och strax för SD:s valkonferens. Häng på rikdagsmän, bibehållen nyhetens behag på valdagen, m.m., men med inga möjligheter att ställa upp i annat än riksdagsvalet.

Det senare valet framstår som det visa.

Av vad jag hört så kommer en partiorganisation enligt klassisk modell att byggas efter valet. Om partiet klarar 4% betyder det riksdagsrepresentation. Därefter blir det EU-val 2019 och sedan får man hoppas på genomslag i kommun och landsting 2022.

Jag tänker så här: efterfrågan på Afs finns och SD spelar inte sina kort rätt. Det kommer bli bra detta, men man måste ha tålamod.
Citera
2018-04-21, 08:37
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
1. Det är inte AfS fastställda politik, utan något jag förespråkar - jag lyckades inte få igenom det i SD och tror knappast det kommer gå i AfS heller. Kanske att jag lyckas få igenom det så att det finns som tillvalsspråk på gymnasiet eller liknande.

2. Du kan kryssa någon annan på riksdagslistan, det är det fina med de nya reglerna - du kan kryssa din favorit.

3. Gör du finska eller inte finska i skolan till en valavgörande fråga anser jag personligen att det är märkligt. Är det en fråga som är avgörande för nationen och landets framtid?

4. De nordiska folken har en stor grad av samhörighet, lär sig svenska barn i skolan finska så ökar det kulturella utbytet och gemenskapen stärks. Finska barn lär sig svenska, det landet har inte sjunkit eller exploderat, snarare klarat sig väl - så hur kan det vara så hemskt om det införs i Sverige?

5. Varför ska vi lära oss engelska då? Det är ganska få som har direkt nytta av det i sitt yrkesliv. Jag hade klarat mig utan engelska i både Försvarsmakten och även som riksdagsledamot. Fattar inte varför det är en så stor grej för dig om finska blir obligatoriskt eller ej, men utveckla gärna.

Punkt fem avgör saken. Nästan all akademisk litteratur är numera på engelska. Sverige är ett exportberoende land och vi måste kunna kommunicera med omvärlden och våra kunder. Jag pratar själv dagligen engelska med kunder. Hustrun pratar också dagligen engelska med såväl kunder som kollegor. Engelska är nödvändigt för att vi ska kunna ta till oss information på internet. Det här svaret är riktigt illa.
Citera
2018-04-21, 08:43
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlintheartGlomgold
Vad är poängen med AfS om de inte vill repatriera på etnisk grund?
De vill repatriera på etnisk grund. Det är Ahl som snurrar till det i onödan. Det är nämligen så att både en etnisk svensk och en etnisk arab kan begå brott. AfS vill bara utvisa den etniske araben. Både en etnisk svensk och en etnisk arab kan vara svenska medborgare. AfS överväger enbart att ompröva medborgarskapet för den etniske araben (oavsett om båda gått på bidrag, begått brott osv). AfS gör skillnad på etnisk grund.
Citera
2018-04-21, 08:47
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ser nog plattskatt som ett större problem för att få stort väljarstöd egentligen.
Det är en lite sektaktig punkt, men Kasselstrand förklarar bra i Radio Bubbla att den typen av skattesänkningsidéer inte kommer att inverka på välfärden för svenskar som verkligen behöver den.
Citera
2018-04-21, 08:51
Medlem
Kwatos avatar
Jag tycker den debatt som endel driver om att "repatriera på etnisk grund" är svår att förstå. Vad menar ni? Hur vill ni gå till väga?

Förklara gärna vilka metoder ni föreslår som trumfar de metoder som AFS har i sitt partiprogram och som fungerar så här:

En person är invandrare --> personen hade vid invandringen ingen rätt att stanna i Sverige, eller är av annat skäl valbar för återvandring --> personen ska återvandra.

Jag tolkar även texten så att om anknytningspersonen inte har rätt att stanna så ska hela släkten återvandra.

Läs AFS program för en detaljerad redogörelse.

Som sagt:

Hur trumfar ni detta med bättre metoder som ni förklarar klart och tydligt?
Senast redigerad av Kwato 2018-04-21 kl. 09:05.
Citera
2018-04-21, 08:55
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Sverige saknar ett äkta skattesänkarparti som vill lyfta på stenar och stockar där det växt korruption sedan Hedenhös.

Sverige är ett ruttet skepp. Se på Svenska Akademien och Muteborg.

Det är inte tjafs att diskutera ideologi och inriktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tycker även att yttrandefrihetsfrågan och självständighetsfrågan bör ses som kärnfrågor för AfS. Samt den allmänna skepsisen mot etablissemanget.
AfS måste bli ett flerfrågeparti.

Instämmer helt.
Jag håller med i allt som både du och baggebo1 skriver i dessa inlägg. Men allt det som tas upp här är och/eller gör AfS redan.

Man profilerar sig redan som ett skattesänkarparti genom att man vill ha en platt skatt kring ungefär 25% - en mycket radikal målsättning, radikalare än något annat parti som har en chans att komma in i riksdagen, och man är tydlig med att man vill lägga ner många myndigheter (Och även public service) som är de platser där korruptionen tydligast fått fäste i statsapparaten och dessutom vill man även införa tjänstemannanavar igen och därtill stärka rättsväsendet rejält vilket är en förutsättning för att detta ska ha resurser att ta tag i den enorma korruption som frodas i Sverige idag.

Det som baggebo1 nämner, nämligen yttrandefrihetsfrågan, självständighetsfrågan och en allmän skepsis mot etablissmanget är också profilerade frågor för Afs där man
1 har talat mycket om att man vill förbjuda politisk censur på sociala medier (vilket i bred mening är den näst viktigaste frågan i vår tid eftersom det är en förutsättning för att en ny, riktig höger ska kunna nå ut med sina åsikter och för att revolten mot dagens hegemona liberalism och postmarxism och de som ligger bakom den ska kunna genomföras - Youtube kommer snart vare större än TV, vilket det redan är bland unga) och man vill dessutom avskaffa Lagen om hets mot folkgrupp med mera
2 är emot NATO-anslutning och EU-medlemsskap
3 är tydliga med att man är ett parti som står i opposition till dagens etablissemang.

Jag har alltså inget problem med att AfS för fram fler frågor än stoppad invandring och återvandring, istället ser jag det som absolut nödvändigt. Kasselstrand sa i intervjun med Radio Bubbla t ex att man skiljer sig från SD i det att SD aldrig var ett anti-etablissemangsparti utan enbart var ett parti som profilerade sig och som kom in i riksdagen som motståndare till massinvandringen och menade att det var en klar skillnade mellan SD och AfS.

Jag är heller inte emot att diskutera ideologi eller politik, men detta bör isåfall lämnas till efter valet, som är om ca fyra och en halv månad - då kommer finnas en period om cirka tre år då vi kan diskutera ideologi och partiprogram och inriktningar grundligt innan nästa val, men just nu är det bättre att lägga sin energi på att få in partiet i riksdagen än att diskutera tidigare nämnda spörsmål.

Som jag ser det har AfS träffat i princip full pott och tar upp alla de viktigaste frågorna som är möjliga att ta upp om man samtidigt vill ha en chans att komma in i riksdagen, nämligen:
1 Utomeuropeiskt invandringsstopp och behovet av en kraftfull återvandringspolitik,
2 yttrandrefrihetsfrågorna,
3 erkännandet av det svenska folket och att det svenska folket har legitima intressen som AfS ämnar verka för,
4 vikten av att trycka tillbaka vänsterns marsch genom instiutionerna,
5 suveränitetsfrågorna (NATO & EU),
6 vikten av att motverka, eller åtminstone inte statligt stödja, olika marxistiska idéer som fått stort genomslag de sista decennierna, som feminismen och olika idéer och skolor sprungna ur kritisk teori och dessutom
7 har de en tydlig anti-etablissmangsprofil.

Jag tror ovanstående är frågor som en mycket stor andel av möjliga AfS-väljare anser är de som är viktigast.

Som jag ser det finns det bara två verkligt viktiga frågor som de inte tar upp. Jag håller dock inte på och gnäller på att de måste beröra dessa frågor vilka du säkert kan gissa vilka de är - men du behöver inte kommentera vad du tycker om dem, det har redan framgått. Naturligtvis finns det även andra frågor som är viktiga men jag menar att de har ett fullt tillräckligt antal profilfrågor enligt 1-7 ovan, som de är i stort sett ensamma om att driva (om vi räknar bort NMR som egentligen inte vill verka partipolitiskt) och att driver de bara dem skickligt, med den taktiska förståelse och kompetens som partiledningen verkar ha, så finns en stor chans att komma in i riksdagen.

Att diskutera huruvida AfS ska driva olika små saker som är ens egna pet projects, som att en konstitutionsdomstol ska inrättas, kan definitivt lämnas till efter valet.

(EDIT: Lag och ordning och på alla sätt stärkt rättsväsende ska givetvis vara med på uppräkningen av AfS viktigaste frågor)
Senast redigerad av anenome 2018-04-21 kl. 09:13.
Citera
2018-04-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
Om vi påbörjar en omfattande organiserad repatriering skickar det en signal. När fullskaliga moskéer inte är tillåtna skickar det en signal. När ingen får bära slöja eller annan icke-svensk religiös klädsel i offentlig tjänst skickar det en signal. Vi kommer dessutom ompröva medborgarskap i ett senare skede när grundlagen ändrats, så att även de som kommit hit för att leva på bidrag men har medborgarskap får åka hem så blir det ännu fler. Hundratusentals ryms inom de första åren vi styr, men om vi kommer till makten och får sitta kvar lika länge som Orbans regering kommer såklart mycket förändras i ganska snabb takt.

När vi återupprättat ett monokulturellt samhälle kommer tiotusentals självmant flytta varje år, när medborgarskapen börjar återkallas för alla de som kommit hit för att leva på bidrag så kommer tiotusentals självmant lämna. Kvar blir bara de som anpassar sig till den svenska kulturella gemenskapen.

Genom de omfattande skattesänkningar vi gör, antalet bostäder som blir tillgängliga, samt reformer som vi diskuterar i skolväsende med mera så kommer förhoppningsvis födslotalen öka eftersom tryggheten ökar - detta är grundläggande för att folk ska våga skaffa barn. Sen får det vara slut med att alla ska gå på universitet i 12-13 år, folk ska ut i produktion så fort som möjligt - då kommer barnen in tidigare i ekvationen. Flum och individualism upphör helt enkelt. Jag tror det kommer lösa sig självmant när vi kommit tillräckligt långt in i processen, om inte annat får man använda politiska styrmedel för att gynna barnfamiljer mer (där föräldrarna jobbar alltså).

Jag uppskattar tydlighet lika mycket som du, men samhällsbygge och mellanmänsklig interaktion, kultur, etnicitet och så vidare är komplexa frågor och därmed finns inga enkla svar. Svenskar ska inte bli minoritet i sitt eget land, så långt kan vi vara överens. Aldrig att jag skulle medverka till en sådan politik. Jag vet inte om det är svar nog?
Jo en till sak jag undrar är hur många procent av befolkningen vill du eller AFS att svenskar ska bestå av? Tycker du att endast kannse 67% eller 80% räcker? eller vill du ha typ 87% eller 90%? Sedan så undrar jag hur många du tror är svenskar? Denna statistik är lite gammal men enligt den är det under 70% i alla fall. https://affes.wordpress.com/
Citera
2018-04-21, 09:18
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Afs är inte ett enfrågeparti. De som förfäktar den uppfattningen har varken läst partiprogram eller följt med i sista tidens debattartiklar och intervjuer. Eller bara inte förstått.

Invandring/Återvandring
EU
Säkerhetspolitik/NATO
Platt skatt
"Myndighetsöversyn"
M.m.

Vad gäller vilka val man ställer upp i, så gissar jag följande:

Partiet hade ett val. Antingen lansera sig så tidigt att man skulle hinna få fram vallistor i låt säga 200 av landets 290 kommuner och i samtliga landsting och regioner. Vallistor med pålitliga och vettiga kandidater. Detta är ett hästjobb och lanseringen skulle då tvunget behövt ha skett minst 1,5 år före valet, bedömer jag.
Alternativt lansera sig med buller och bång under SD:s årsmötesperiod och strax för SD:s valkonferens. Häng på rikdagsmän, bibehållen nyhetens behag på valdagen, m.m., men med inga möjligheter att ställa upp i annat än riksdagsvalet.

Det senare valet framstår som det visa.

Av vad jag hört så kommer en partiorganisation enligt klassisk modell att byggas efter valet. Om partiet klarar 4% betyder det riksdagsrepresentation. Därefter blir det EU-val 2019 och sedan får man hoppas på genomslag i kommun och landsting 2022.

Jag tänker så här: efterfrågan på Afs finns och SD spelar inte sina kort rätt. Det kommer bli bra detta, men man måste ha tålamod.

Röstar man på AfS skjuter man upp allt som vi byggt upp med SD minst 2-3 riksdagsval i bästa fall.
Dessa år hinner hela landet än mer sättas i brand & förloras. 10 år personer som löfven, annie lööf osv hinner förstöra landet.
Det finns redan ett parti med momentum att rösta på - SD.
Citera
2018-04-21, 09:29
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Jo en till sak jag undrar är hur många procent av befolkningen vill du eller AFS att svenskar ska bestå av? Tycker du att endast kannse 67% eller 80% räcker? eller vill du ha typ 87% eller 90%? Sedan så undrar jag hur många du tror är svenskar? Denna statistik är lite gammal men enligt den är det under 70% i alla fall. https://affes.wordpress.com/
Du frågade inte mig men jag tror att andelen svenskar utan annat påbrå är ungefär 50%.

Detta baserar jag på officiell statistik som jag jämkar med verkliga förhållanden för att få en uppfattning om hur många som är svenskar. Som du vet så definierar officiell statistik utländsk bakgrund så att vi inte får reda på så mycket.

Är det inte kört då, åtminstone ur ett demokratiskt perspektiv? Nej det är det inte. Faran är visserligen stor. Men andelen personer med rösträtt som kan stödja återvandring är fortfarande tillräckligt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in