Citat:
Ursprungligen postat av
Fashwave
Sverige saknar ett äkta skattesänkarparti som vill lyfta på stenar och stockar där det växt korruption sedan Hedenhös.
Sverige är ett ruttet skepp. Se på Svenska Akademien och Muteborg.
Det är inte tjafs att diskutera ideologi och inriktning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fashwave
Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Jag tycker även att yttrandefrihetsfrågan och självständighetsfrågan bör ses som kärnfrågor för AfS. Samt den allmänna skepsisen mot etablissemanget.
AfS måste bli ett flerfrågeparti.
Instämmer helt.
Jag håller med i allt som både du och baggebo1 skriver i dessa inlägg. Men allt det som tas upp här är och/eller gör AfS redan.
Man profilerar sig redan som ett skattesänkarparti genom att man vill ha en platt skatt kring ungefär 25% - en mycket radikal målsättning, radikalare än något annat parti som har en chans att komma in i riksdagen, och man är tydlig med att man vill lägga ner många myndigheter (Och även public service) som är de platser där korruptionen tydligast fått fäste i statsapparaten och dessutom vill man även införa tjänstemannanavar igen och därtill stärka rättsväsendet rejält vilket är en förutsättning för att detta ska ha resurser att ta tag i den enorma korruption som frodas i Sverige idag.
Det som baggebo1 nämner, nämligen yttrandefrihetsfrågan, självständighetsfrågan och en allmän skepsis mot etablissmanget är också profilerade frågor för Afs där man
1 har talat mycket om att man vill förbjuda politisk censur på sociala medier (vilket i bred mening är den näst viktigaste frågan i vår tid eftersom det är en förutsättning för att en ny, riktig höger ska kunna nå ut med sina åsikter och för att revolten mot dagens hegemona liberalism och postmarxism och de som ligger bakom den ska kunna genomföras - Youtube kommer snart vare större än TV, vilket det redan är bland unga) och man vill dessutom avskaffa Lagen om hets mot folkgrupp med mera
2 är emot NATO-anslutning och EU-medlemsskap
3 är tydliga med att man är ett parti som står i opposition till dagens etablissemang.
Jag har alltså inget problem med att AfS för fram fler frågor än stoppad invandring och återvandring, istället ser jag det som absolut nödvändigt. Kasselstrand sa i intervjun med Radio Bubbla t ex att man skiljer sig från SD i det att SD aldrig var ett anti-etablissemangsparti utan enbart var ett parti som profilerade sig och som kom in i riksdagen som motståndare till massinvandringen och menade att det var en klar skillnade mellan SD och AfS.
Jag är heller inte emot att diskutera ideologi eller politik, men detta bör isåfall lämnas till efter valet, som är om ca fyra och en halv månad - då kommer finnas en period om cirka tre år då vi kan diskutera ideologi och partiprogram och inriktningar grundligt innan nästa val, men just nu är det bättre att lägga sin energi på att få in partiet i riksdagen än att diskutera tidigare nämnda spörsmål.
Som jag ser det har AfS träffat i princip full pott och tar upp alla de viktigaste frågorna som är möjliga att ta upp om man samtidigt vill ha en chans att komma in i riksdagen, nämligen:
1 Utomeuropeiskt invandringsstopp och behovet av en kraftfull återvandringspolitik,
2 yttrandrefrihetsfrågorna,
3 erkännandet av det svenska folket och att det svenska folket har legitima intressen som AfS ämnar verka för,
4 vikten av att trycka tillbaka vänsterns marsch genom instiutionerna,
5 suveränitetsfrågorna (NATO & EU),
6 vikten av att motverka, eller åtminstone inte statligt stödja, olika marxistiska idéer som fått stort genomslag de sista decennierna, som feminismen och olika idéer och skolor sprungna ur kritisk teori och dessutom
7 har de en tydlig anti-etablissmangsprofil.
Jag tror ovanstående är frågor som en mycket stor andel av möjliga AfS-väljare anser är de som är viktigast.
Som jag ser det finns det bara två verkligt viktiga frågor som de inte tar upp. Jag håller dock inte på och gnäller på att de måste beröra dessa frågor vilka du säkert kan gissa vilka de är - men du behöver inte kommentera vad du tycker om dem, det har redan framgått. Naturligtvis finns det även andra frågor som är viktiga men jag menar att de har ett fullt tillräckligt antal profilfrågor enligt 1-7 ovan, som de är i stort sett ensamma om att driva (om vi räknar bort NMR som egentligen inte vill verka partipolitiskt) och att driver de bara dem skickligt, med den taktiska förståelse och kompetens som partiledningen verkar ha, så finns en stor chans att komma in i riksdagen.
Att diskutera huruvida AfS ska driva olika små saker som är ens egna pet projects, som att en konstitutionsdomstol ska inrättas, kan definitivt lämnas till efter valet.
(EDIT: Lag och ordning och på alla sätt stärkt rättsväsende ska givetvis vara med på uppräkningen av AfS viktigaste frågor)