Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Sen vill jag mena, utan att på något sätt styrka eller underbygga det hela, att något hänt med msm under senaste 12 månaderna eller så. Man verkar acceptera sakernas tilstånd inom politiken och snarast söka nyheter. Sådana nyheter som läsarna efterfrågar, om den vanvördiga framställningen kan tillåtas. T.ex. granskar man de interna problemen i SD lokalt (se Dalarna för bra exempel) utan att hemfalla till det historiska beteendet att vara både media, åklagare och domare. Det betyder att Afs tillför något i den politiska pjäs som utspelas inför våra ögon. Jag skulle nästan vilja påstå att media kommer vilja ha denna dramaturgi. Kanske kan också Afs betraktas som att tillföra en slags borgerlig dimension inom den nationalistiska reaktion som SD:s tillväxt måste beskrivas som. Exit ung, arg, outbildad landsbygdsson. Enter arg, välutbildad stockholmare.
Ja, se bara på artikeln av Göran Eriksson länkad ovan. Redan i rubriken vill han ju praktiskt taget fösa ihop klossarna Bannon och AfS för att det skulle ge en stunds verklig spänning, lite Trumpsk (och i förlängningen amerikansk) stjärnglans. Få tårna att pirra av fascistskräck. Precis som i
Skuggornas armé!
Jag får intrycket av att media har ledsnat på att veva mot det provinsiella cp-barnet Sverigedemokraterna, som egentligen aldrig gjort annat än att peka ut det allra mest uppenbara. Man kanske till och med ser på de tiotusen pilarna i Jimmie Åkessons rygg och känner – särskilt som inflyttad landsortsbo – ett styng av ånger?
Hursomhelst håller dessa trötta krakar inte längre måttet i en Trumpvärld där galenskaperna avlöser varandra, där kartorna ritas om efter varje nytt valresultat, där vi har en ambulerande Blofeld i form av Bannon – de flerfaldiga kragarnas herre, "the great manipulator". Inrikes är man på jakt efter tyngre skurkar med idéer och visioner (för varför skulle duktigaste modernaste Sverige misslyckas på den biten?), några som skänker en skvätt existensberättigande innan golvet av diverse skäl helt och hållet rasar samman inne på de renommerade redaktionerna.