Citat:
Ursprungligen postat av
WhiteWalker
Har du fått uppfattningen av att de skulle vara feministiska, eller vad? Som jag ser de behöver de inte ens skriva ut vad de tycker om jämställdhet.. De skillnader som finns på könen i vårt samhälle är de biologiska. Vad mer behövs sägas?
Om du ändå känner dig orolig för att de hyser pro-feministiska åsikter så råder jag dig att lyssna igenom Kasselstrands podd 'Den kokta grodan', då får du höra en del om vad han tycker om jämställdhetsmaffian.
Jag har absolut ingenting som tyder på att AfS skulle vara något sånär feministiska. Men jag tycker jämställdhetspolitik är en extremt viktig fråga så blir lite förvånad att dom inte skrivit något alls om det. Det får mig att misstänka att dom har åsikter som kanske inte går hem hos en bredare massa om just det. Jag har bara hört Den kokta grodans senaste avsnitt, får kolla in om dom har ett speciellt avsnitt där dom fokuserar på just jämställdhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alfheim
AfS är säkert för jämställdhet i den grundläggande betydelsen lika rättigheter och skyldigheter för båda könen. De gör dock ett visst undantag när det gäller värnplikten där de föreslår att män ska kunna tvingas att göra väpnad tjänst medan kvinnor ska få välja mellan värnplikt och civilplikt:
"Vi vill att både kvinnor och män ska omfattas av totalförsvarsplikt (värn- och civilplikt), men enbart män ska kunna tvingas att göra väpnad tjänst. Kvinnor ska frivilligt kunna välja om de gör sin plikt i det militära eller civila försvaret."
https://alternativforsverige.se/forsvar-och-sakerhet/
Jag har ingen direkt cementerad åsikt i just det men jag lutar nog åt att det är extremt dåligt att ha kvinnor i försvaret om dom ska strida som männen.