Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 16:44
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodybjorn
Vad det gäller riksdagslistan och valmyndigheten så kan man lägga till nya kandidater efterhand och trycka upp fler/nya valsedlar med dessa. Dörren är inte stängd på det sättet den 10/4 som någon sa. Man kan trycka upp nya valsedlar enda tills några dagar innan valet!

Då får jag ta på mig att ha upplyst församlingen fel. Har du någon länk där man kan läsa mer?
Citera
2018-04-06, 17:17
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Vad det gäller riksdagslistan och valmyndigheten så kan man lägga till nya kandidater efterhand och trycka upp fler/nya valsedlar med dessa. Dörren är inte stängd på det sättet den 10/4 som någon sa. Man kan trycka upp nya valsedlar enda tills några dagar innan valet!

På valmydighetens hemsida står det: "Den 10 april är sista dag för partier att beställa valsedlar för garanterad leverans 45 dagar innan valet. Partier kan beställa valsedlar efter 10 april, då utan garanterad leverans."

https://www.val.se/

Jag hittar ingen information om att man kan trycka upp nya valsedlar. Vill man att nya kandidater ska få tillkomma efterhand kan partierna däremot välja att inte låsa sina listor. På så sätt kan väljarna nominera kandidater genom att skriva namn på valsedeln. Det var ju så NMR lyckades kuppa in sig på kommunala SD-mandat i glesbygden.

https://www.val.se/for-partier/infor-valet-2018/anmala-kandidater.html
Citera
2018-04-06, 18:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Richard Jomshof är förvånansvärt uppriktig:

Istället för att ställa uppenbara landsförrädare till svars för all skit som smutsat ner Sverige så ska man alltså vara återhållsam eller tyst för att inte förstöra eventuella samarbetsmöjligheter. Jag hoppas att SD-väljarna förstår att det är så här partiledningen tänker och att Alternativ för Sverige tänker radikalt annorlunda.

Där tror jag att du har fel. Kasselstrand har sagt att AfS är beredda att förhandla med alla andra partier om de kommer in i riksdagen. Han är pragmatiker, inte dogmatiker.

Därmed inte sagt att AfS kommer att göra som SD och lägga sig platt för moderaterna (eller någon annan). Det är ett dåligt utgångsläge i en förhandling.
Citera
2018-04-06, 18:48
Medlem
Men jag ser inte att SD lägger sig platt för M. På senare tid har man manövrerat så att man låter M bekänna färg vad gäller samarbetet med ShariaCentern.

Väljarna måste få veta vad som gäller. SD sitter som vågmästare och väljer mellan pest och kolera.

För övrigt syns AfS för lite. Att skriva i Fria Tider eller Nya Tider och lite på Twitter ger ingen genomslagskraft. Den trötte Svensken läser på sin höjd Aftonhoran och AfS enda chans att synas nu är att KÄFTA EMOT, angripa DN och Aftonhoran, Sveriges Radio Television, gör något konstruktivt.

Nu håller det inte att arbeta på lång sikt. Vill man vara radikalare än SD måste Svenska Folket få vetskap om detta snart, mycket snart.
Citera
2018-04-06, 18:49
Medlem
Baertlings avatar
Från Kasselstrands twitter: Alternativ för Sverige kommer aldrig att kräla för sossarna eller moderaterna. Dessa två partier bär det yttersta ansvaret för att framgångslandet Sverige i flera avseenden ser ut som ett u-land idag! S och M kommer aldrig att lösa Sveriges problem, de är Sveriges problem!
Citera
2018-04-06, 19:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Fokusera på AfS i denna tråd - SD kan man diskutera i ett stort antal trådar.

OT raderat.

Strix/Mod
Citera
2018-04-06, 19:34
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Demoskop är knappast rätt institut för att fånga upp en eventuell opinionsmässig framgång för AfS.
Detta baserat på historisk fakta via SD.
Yougov till exempel torde av någon anledning vara en bättre indikator,och jag hänvisar dig till deras senaste mätning där Övriga(ej inklusive Fi)går starkt uppåt till 4,1 procent.
Jag tror inte att merparten av dessa nya opinionsmässiga röster har gått till Piratpartiet,om jag får uttrycka mig så.
Kolla köns och åldersfördelningen...7,6% av de unga männen lägger sin röst på övriga.

Det alltigenom rimligaste torde vara att vi snackar om AfS här.

Varför tycker du att YouGov är så mycket bättre än Demoskop?

Senaste 3 månaderna innan valet 2014
SD:
Demoskop (9.2 + 12.2 + 10.8 + 11.8 + 10.2) /5 = 10.84%
YouGov (8.2 + 8.4 + 9.3 + 11.3 + 11.5) / 5 = 9.74%

Låt mig gissa - just nu visar YouGov fina siffror för SD och AfS (en enda mätning) och därför är de bäst

Vi har ett par mätningar än så länge (vissa innan AfS fick mycket uppmärksamhet). Bara 1 (en) visade att Övriga ökade utanför felmarginale - YouGov som också så att AfS är strax under 2%, andra mätningarna visade +0.3 (tror jag). Visst är YouGov:s mätning spännande, men en mätning är bara en mätning.
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Från Kasselstrands twitter: Alternativ för Sverige kommer aldrig att kräla för sossarna eller moderaterna. Dessa två partier bär det yttersta ansvaret för att framgångslandet Sverige i flera avseenden ser ut som ett u-land idag! S och M kommer aldrig att lösa Sveriges problem, de är Sveriges problem!

Men det är ok att "kräla" för andra partier? MP, C och V?
Citera
2018-04-06, 19:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ok, tack. Man kanske kan finansiera tryckningen själv för att garantera att valsedlarna kommer fram innan valet?
Citera
2018-04-06, 20:20
Medlem
Skatan99s avatar
Nån frågade vad Mats Eriksson var för nån snubbe. Hittade denna beskrivning på Facebook om honom och SD Göteborg.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1607168949330693&id=493462764 034656
Citera
2018-04-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatan99
Nån frågade vad Mats Eriksson var för nån snubbe. Hittade denna beskrivning på Facebook om honom och SD Göteborg.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1607168949330693&id=493462764 034656
Citera för oss som inte har facebook?
Citera
2018-04-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Citera för oss som inte har facebook?

Citat:
Dumheter
Nås av nyheten att Mats Eriksson har gått med i AfS. I tidningen GP säger han att det beror på behandlingen av Mikael Jansson och Kent Ekeroth samt uteslutningen av Lars Hansson. Vidare säger han att Jörgen Fogelklou inte är en vidare bra ledare.
Detta han säger är rena dumheter för den som vet lite om Mats bakgrund inom SD Göteborg. På årsmötet 2015 var han en av de som starkast talade för Jörgen Fogelklou som ny ordförande samtidigt som han trash-snackade Mikael Jansson inför en förvånad årsmötespublik. Den fula kuppen som Jörgen, Lars och Ståhl hade planerat blev utförd till stor del tack vare Hanssons villiga och lydiga Mats Eriksson.
Lars grepp om Mats ballar måste vara rejält med tanke på att Mats även nu efteråt hyllar Lars ledaregenskaper som mer eller mindre alla med en uns av intelligens såg var allt annat än just ledaregenskaper. Hanssons buffliga och elaka sätt uppskattades av de som stod bakom honom vilket Eriksson gladeligen gjorde.
Ett annat aber för Mats Eriksson var hans egen framtoning och ideologi. Inom SD Göteborg var han sedd som en lojal slitvarg men helt utan möjlighet att någonsin kunna besätta ett politiskt mandat. Mats som dessutom har ett tveksamt vurmande för ett mer totalitärt social-nationalistiskt styre är knappast den person som varken SD eller AfS skall beblanda sig med.

Vem är det som skriver detta ens?
Citera
2018-04-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ok, tack. Man kanske kan finansiera tryckningen själv för att garantera att valsedlarna kommer fram innan valet?

AFS har inga resultat att peka på så de måste betala alla sedlar själva. Vilket tryckeri som helst kanske kan göra det. Rätt format och text samt att medlemmar får sedlar med namn att dela ut, övriga kan vara blanka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in