Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
http://dagensopinion.se/feministiskt-initiativ-f%C3%A5r-miljoner-partist%C3%B6d

Edit: Det handlar alltså om många miljoner.

Tack för korrigeringen. Jag använda Wikipedia som utgick från 2014. https://sv.wikipedia.org/wiki/Partist%C3%B6d

Man kan gissa att om ett parti som AFS får partistöd så kommer det snart gnällas i media: "vi måste se över partistödet"...

Egentligen ett rätt sjukt system som ger mer pengar till de största partierna.

AFS vill förresten sänka politikerlöner. Värt nämna.
Citera
2018-03-24, 23:22
Medlem
Det är viktigare att vi får in ett andra "högerextremt" parti in i riksdagen, än att SD blir störst. Med två partier så blir inte SD det ensamma svarta fåret längre och deras position normaliseras mer. Det är en större nyhet och "sensation" att "ett ännu extremare parti" tar sig in i riksdagen, än att ett lamt och valfläskande parti får 25 % istället för 20 %. Att AfS är mer höger gör det även enklare för borgare att rösta på dem, om de är helt allergiska till sosse-tendenserna från SD.

Om vi befinner oss i augusti och AfS snittar på runt 4 %, så är de garanterade en riksdagsplats i princip då även de lär ha ett betydligt mörkertal, och då bör det inte vara något löjligt tjafs om taktik att rösta på SD längre. Det är väl först om de snittar på 2 % i augusti som tveksamhet kan infinna sig. Men i praktiken gör 2 % varken till eller från i det stora hela. Vad kommer den praktiska skillnaden att bli om SD får 24 % istället för 26 %? Är dessa två extra-procentenheter så magiska att det kommer leda till ett regeringsparti? Kom igen snälla. Sedan så finns det alltid risker i politik, vänj er vid det.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad över deras skräll i den enstaka YouGov-undersökningen, dock är jag inget fan av varken SD eller AfS, men måste medge att det vore en stor vinst om AfS kom in. Som jag sagt tidigare, det borde vara i allas intresse att SD blir av med sitt monopol på invandringsfrågan (nej moderaterna har noll trovärdighet).
Citera
2018-03-24, 23:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Skulle AfS komma in i riksdagen så beror det på en stor besvikelse med SD (vars framgång i sin tur bygger på ett stort missnöje med de etablerade partierna.), men det finns ju anledning att vara missnöjd med SD. Åkesson verkar ju inte vara intresserad av att få någon form av politiskt inflytande utan nöjer sig med att plocka ut feta riksdagslöner. Målet tycks vara att passivt stödja en alliansregering - samma allians som lät invandringspolitiken haverea...

Visst. SD:s strategi ända sedan förra valet har varit att fjäska för moderaterna i förhoppningen att bli accepterade som regeringsunderlag.

• Därför gav SD upp alliansfriheten och släppte igenom värdlandsavtalet med NATO i riksdagen.

• Därför gav SD upp motståndet mot mer överstatlighet och röstade för både TTIP-avtalet med USA och det överstatliga "investerarskyddet" ISDS-light i EU-parlamentet.

• Därför svek SD sitt eget vallöfte om att begränsa vinsterna i välfärden.

Om det senare var ett vettigt vallöfte kan man iofs diskutera. Det var intressant att lyssna på Ardalan Shekarabi i dagens lördagsintervju, som påpekade att "SD var mer extrema än vi i den frågan". Men inte desto mindre svek SD vallöftet i sitt kryperi för moderaterna.

Det tragikomiska är att SD gång på gång lägger sig platt för moderaterna utan att få något annat än avståndstaganden och förakt i utbyte. Moderaterna vill inte ha ett parti som hänger dem i hälarna och nosar efter deras väljare.

Det lilla vi sett av AfS och det vi redan vet om dem sedan SDU-tiden ger en helt annan bild. Dessa ungdomar är kanske dumdristiga, men definitivt inte fega eller undfallande. Just därför tror jag att de skulle kunna få det lättare än SD att göra upp med ett eller flera av de borgerliga partierna om de kommer in i riksdagen.

Det är lättare att förhandla med en fiende som man respekterar.
Senast redigerad av Regulus 2018-03-25 kl. 00:00.
Citera
2018-03-24, 23:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imvi
Med tanke på vad han tidigare twittrat om SDU (bland annat kallat dem "ryssvänner" och moderater) så har jag svårt att se att han skulle vilja vara med i AfS.

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/674718778907865089

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/643795199685185536

Det är också Assads fel att IS uppstod enligt Ahl:
https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/675765373355106304

Det beror förmodligen på att han är officer. Många svenska officerare (absolut inte alla) är indoktrinerade med USA-dyrkan, rysshat och en naiv bild av konflikterna i Mellanöstern. Inte sällan en yrkesskada efter deltagande på USA:s sida i amerikanska krig, som i Afghanistan.

Det är inom parentes sagt just därför som USA är så angeläget om att engagera även alliansfria länder som Sverige i sina krig. Ett utmärkt tillfälle att indoktrinera och ideologiskt påverka dessa länders väpnade styrkor.

Jeff Ahl skulle nog passa bättre i neokonservativa MED om han överväger att byta parti. De delar till skillnad från AfS hans åsikter om både Ryssland och orsakerna till terrorismen och krigen i Mellanöstern.
Senast redigerad av Regulus 2018-03-24 kl. 23:57.
Citera
2018-03-25, 03:13
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det riktigt roliga är att ingen av er verkar tänka längre än något år in i framtiden.

Jaså?

Citat:
1. De flesta av er som sitter här röstade förmodligen på SD för 8 år sedan! Och även för 4 år sedan!

Ja

Citat:
2. Då var SD så jävla bra plötsligt!

Då var de det enda alternativet.

Citat:
3. Men nu har SD förändrats på vägen till att bli ett stort parti och det gillar man inte!

SD har inte förändrats. De är samma parti som de alltid varit. Nu finns det dock ett alternativ.

Citat:
4. Okej, då väljer ni nu plötsligt ett annat parti, AfS, som ni tror skall rädda Sverige - OK, jag håller med.

Då finns det plötsligt ytterligare ett massinvandringskritiskt parti att ta med i ekvationen.

Citat:
Men vad händer sedan?

5. AfS växer, sen tar det stopp. Sen måste de börja ändra i politiken. De blir mjukare (det måste de bli, liksom SD, annars kan de inte växa, inte i Sverige. I V4-länderna JA, men INTE i Sverige) Sedan blir det interna strider där också. Folk utesluts. Kanske bryter det ut folk från AfSU och bildar ännu ett nytt parti. Osv.

Sedan är ni tillbaka på ruta 1. (se överst), och hatar AfS för att de är si och så med interna strider och de har mjuknat osv.

Historien är inte linjär den är cyklisk. Hat är för undermänniskor. Taktiska överväganden samt tillgång och efterfrågan avgör frågan.

Citat:
Sen rullar detta helvete bara på och vissa står bara och stampar på samma plats och röstar på typ samma små partier val ut och val in, bara att partinamnen har ändras och innehållet i politiken är lite annorlunda.

Började SD som ett stort parti? BSS???

Citat:
Den som på allvar tror att AfS politik kommer se likadan ut i framtiden som idag, i det fall AfS har lyckats nå 20%, är ju galen. Det kan inte ske i ett land som Sverige. Det händer inte. Jag önskar inget annat, men jag är inte så dum så jag sitter och hoppas på ett mirakel jag vet aldrig kommer inträffa. Kan ju likväl sitta och spela på lotto.
Och den som tror att det inte blir interna strider i AfS när partiet har blivit mycket större (om de nu lyckas med det) är lika galen den.

Vad tusan får er att tro att AfS skulle bli något mirakelparti som inget annat? Det är ju bara ren utopi och fantasier. En dröm. Verkligheten fungerar inte så.

Har någon i tråden uttryckt förhoppningar om att AfS är ett mirakelparti?

Citat:
Och tiden bara går och går.

Det kan jag inte hjälpa dig med tyvärr

Citat:
Jag är inte dummare än att jag fattar vad ni menar. Ja, det politiska innehållet i AfS är ju mer lockande än SD, jag kan inte annat än att hålla med. Men att tro att de skall ta SD's plats storleksmässigt inom överskådlig framtid, om ens någonsin, med bibehållen "hård" politik, visar på total naivitet!

Har någon i tråden antytt något sådant?
Senast redigerad av Sinestro 2018-03-25 kl. 03:16.
Citera
2018-03-25, 03:22
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det var jag sa, pajas.

Nej det var inte vad du sa.

Citat:
Vilket leder till mer invandrakrammande regering (med någon/några av C, FP, MP och V) än den som innehåller SD/AfS.
Rösta på C då om du vill ha mer skäggbarn.

Jag röstar på AfS. Leder det till mer skäggbarn så är det inte mitt fel, utan det är allas fel som inte röstar på AfS. Vilka röstar du på?
Citera
2018-03-25, 07:22
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
http://dagensopinion.se/feministiskt-initiativ-f%C3%A5r-miljoner-partist%C3%B6d

Edit: Det handlar alltså om många miljoner.

Dock fick FI flera kommunala mandat som troligen räknas in i detta.
Citera
2018-03-25, 07:31
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst. SD:s strategi ända sedan förra valet har varit att fjäska för moderaterna i förhoppningen att bli accepterade som regeringsunderlag.

• Därför gav SD upp alliansfriheten och släppte igenom värdlandsavtalet med NATO i riksdagen.

• Därför gav SD upp motståndet mot mer överstatlighet och röstade för både TTIP-avtalet med USA och det överstatliga "investerarskyddet" ISDS-light i EU-parlamentet.

• Därför svek SD sitt eget vallöfte om att begränsa vinsterna i välfärden.

Om det senare var ett vettigt vallöfte kan man iofs diskutera. Det var intressant att lyssna på Ardalan Shekarabi i dagens lördagsintervju, som påpekade att "SD var mer extrema än vi i den frågan". Men inte desto mindre svek SD vallöftet i sitt kryperi för moderaterna.

Det tragikomiska är att SD gång på gång lägger sig platt för moderaterna utan att få något annat än avståndstaganden och förakt i utbyte. Moderaterna vill inte ha ett parti som hänger dem i hälarna och nosar efter deras väljare.

Det lilla vi sett av AfS och det vi redan vet om dem sedan SDU-tiden ger en helt annan bild. Dessa ungdomar är kanske dumdristiga, men definitivt inte fega eller undfallande. Just därför tror jag att de skulle kunna få det lättare än SD att göra upp med ett eller flera av de borgerliga partierna om de kommer in i riksdagen.

Det är lättare att förhandla med en fiende som man respekterar.

SD:s problem kan delvis beskrivas ssom följer, anser jag.

Man har ett ansikte utåt. Det är de kända politikerna i SD, tillika de som varit med länge. Åkesson, Jomshof, Karlsson, i stort sett. Och de har blivit trötta och feta. Slut, helt enkelt.

Internt i partiet, så ligger makten istället hos, i politiskt avseende, anonyma typer. Inte sällan rena brottslingar. Dessa är distriktsordföranden.

Man har alltså idag brist på extroverta politiker som kan ta över efter de tres gäng. Betänk att Kent Ekeroth avpolleterades av den valberedning som föreslås av just distriktsordförandena.

Man kan säga att lång tid av undermålig, ja, skrattretande dålig, rekryteringpolitik, nu kommer att bli tydlig. Riksdagslistan visar detta mycket tydligt. De nya namnen saluförs som "kunniga". Det betyder att de är vattenkammade, luktar viol och kan i varje given sekund ge ett ickesvar på en journalistisk fråga. D.v.s. de är goda 8-klöverrepresentanter. Bakom dem lurar den partiinterna makten, sammansatt av sådana figurer som aldrig kan släppas fram på allvar i offentligheten.

Afs är, som du visar väl, väsentligen annorlunda. Det tror jag kommer att visa sig och löna sig. SD är ett Jimmie Åkessonavhopp från katastrofen.

Tillägg: Man kan nog uttrycka det så som att "det var inte det här vi ville ha" om SD:s utveckling. Partiet har spelat en viktig roll i att påverka 7-klövern och därmed ändra hela den politiska spelplanen, men nu verkar det vara slut. Ytterligare påverkan kommer inte från en slags invandringskritisk folkpartiroll. Maan har helt enkelt, på eget bevåg, intagit en irrelevant position.
Relativt sent tillkomna sympatisörer till SD, 2014 och senare, ser förstås annorluda på saken. De har nyligen kommit ut ur SD-garderoben och tycker de är fantastiskt oppositionella när de sätter små flaggor på sina facebookbilder och delar nyheter om SD . Men denna homo politicus är bara en slags ballastsvans och visar inte vart vi är på väg.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2018-03-25 kl. 07:37.
Citera
2018-03-25, 07:42
Medlem
AfS verkar inte ha någon egentlig strategi för sociala medier. Det är alldeles för lite aktivitet, och aktiviteter av fel typ. Kasselstrand borde komma med en allmän uppmaning till alla i styrelsen att skriva minst 3 tweets (eller vad som kan anses rimligt) om dagen och ge dem någon typ av ramar att förhålla sig till. Varför inte utse en person som sociala medier-ansvarig, som ständigt uppdaterar med saker? (Ja, jag vet att det låter bögigt, men nu är det ju Nuvarande År...)

När det gäller Kasselstrand själv behövs det också mycket mer. Ser nu när jag går in på hans Twitter att han inte lagt upp något sedan i fredags. Verkar som att han tagit helg. Föreställ er att Trump skulle ha tagit helg under presidentvalskampanjen...

Det behövs också mer verkligt innehåll. Både sådant som är lättsamt, där folk får lära känna personerna bakom (har man hört Den kokta grodan vet man att Kasselstrand har en vinnande personlighet), och sådant som är mer seriöst: rikta polemiska frågor till makthavare, interagera med sympatisörer, häckla medierna. Nu är det ju också väldigt smidigt att lägga upp inbäddade videoklipp och göra livesändningar med exempelvis Periscope. Det bör man ju göra. AfS måste ligga i framkant vad gäller allt tekniskt (det bör också gå att donera till dem i Bitcoin och andra kryptovalutor).

Även på Facebook är det ganska slött. Instagram verkar man uppdatera nån gång i veckan.

Jag förstår att AfS inte har resurser att verkligen satsa på sådant här, och att det inte rör sig om enkla saker, men det borde ändå kunna göras mer utifrån den kapacitet man har. I synnerhet med tanke på att man vill in i riksdagen. Väljare älskar offensiva partier, då bör det avspeglas över hela linjen.
Senast redigerad av Amriswil 2018-03-25 kl. 07:45.
Citera
2018-03-25, 07:59
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
AfS verkar inte ha någon egentlig strategi för sociala medier. Det är alldeles för lite aktivitet, och aktiviteter av fel typ. Kasselstrand borde komma med en allmän uppmaning till alla i styrelsen att skriva minst 3 tweets (eller vad som kan anses rimligt) om dagen och ge dem någon typ av ramar att förhålla sig till. Varför inte utse en person som sociala medier-ansvarig, som ständigt uppdaterar med saker? (Ja, jag vet att det låter bögigt, men nu är det ju Nuvarande År...)

När det gäller Kasselstrand själv behövs det också mycket mer. Ser nu när jag går in på hans Twitter att han inte lagt upp något sedan i fredags. Verkar som att han tagit helg. Föreställ er att Trump skulle ha tagit helg under presidentvalskampanjen...

Det behövs också mer verkligt innehåll. Både sådant som är lättsamt, där folk får lära känna personerna bakom (har man hört Den kokta grodan vet man att Kasselstrand har en vinnande personlighet), och sådant som är mer seriöst: rikta polemiska frågor till makthavare, interagera med sympatisörer, häckla medierna. Nu är det ju också väldigt smidigt att lägga upp inbäddade videoklipp och göra livesändningar med exempelvis Periscope. Det bör man ju göra. AfS måste ligga i framkant vad gäller allt tekniskt (det bör också gå att donera till dem i Bitcoin och andra kryptovalutor).

Även på Facebook är det ganska slött. Instagram verkar man uppdatera nån gång i veckan.

Jag förstår att AfS inte har resurser att verkligen satsa på sådant här, och att det inte rör sig om enkla saker, men det borde ändå kunna göras mer utifrån den kapacitet man har. I synnerhet med tanke på att man vill in i riksdagen. Väljare älskar offensiva partier, då bör det avspeglas över hela linjen.
Håller helt med. Bra inlägg!
Citera
2018-03-25, 08:03
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Instämmer. Sedan lanseringen för snart en månad sedan har AFS inte gjort något spektakulärt uttalande som ger rubriker, inte bra, inte bra alls.

De kan inte tro att de kommer få röster genom att bara luta sig tillbaka och vänta, som SD.

Folk måste börja tala om dem

Shocka oss Kasselstrand! Gör gammelmedia upprörd!
Citera
2018-03-25, 08:27
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

Utan att alls ha insyn, så misstänker jag att det kommer. Lanseringen av partiet förlades mycket skickligt till precis rätt datum för att dra nytta av interna problem i SD. Det vore kontigt om det inte finns en mer omfattande plan. En handlingsstrategi för sociala medier måste vara sådan att den räcker ända in i mål och tittar man på deandra partierna så har de inte kommit igång ännu. Öht känns det som en väldigt märklig början på ett valår. Sen är det förstås viktigast för Afs att ta rygg på SD och SD gör just inget alls. Det är riktigt obehagligt dött i SD oh har så varit sedan Åkesson kom tillbaka. Många hoppades nog att reklamfilmen som lanserades i samband med landsdagarna skulle vara början på en rejäl ansträngning, men så blev det inte. Det känns alltmer som att det inte är en fråga om, utan när, SD imploderar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in