2019-05-31, 23:13
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fintnir
Stefan Jacobsson och SvP:s eftervalsanalys från 2014 står sig fortfarande idag och kan appliceras på AfS. Missnöjet mot Sverigedemokraterna kan uteslutande begränsas till personskandaler, dålig internpolitik (med uteslutningar etc) och dåliga ställningstaganden (ändrad syn på EU) — men det finns inga reella politiska misslyckanden att tala om eftersom partiet aldrig har varit i en maktposition. Och med tanke på detta kommer lejonparten av partiets väljare aldrig byta till ett nytt alternativ så länge det egna partiet inte har misslyckats.
Det där är lite av en halvsanning. Naturligtvis skulle en sverigedemokratisk svekdebatt gynna AfS, särskilt när de flesta SD-väljare inser att en regering med stöd av SD inte alls kommer återskapa det utopiska folkhemmet. Men samtidigt kan man knappast hävda att AfS har maximerat sin förmåga att särskilja sig ifrån SD. Visst, man vill lämna EU och påbörja återvandring, men mer då?

De 19-20k kärnväljare som AfS nu har, kommer naturligtvis att fortsätta rösta på partiet. Det blir meningslöst att i nästa val rikta sitt budskap enbart till dessa, när partiet behöver nå nya väljargrupper. I.e det är dags att återgå till whiteboarden och ta reda på vad man som parti i övrigt är för, snarare än bara emot. Avindustrialiseringen av Sverige och det annalkande bensinupproret är bra utgångspunkter.
Citera
2019-05-31, 23:30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Iom att det inte är syftet med politiken så ser jag inte heller politiken i sig som extrem även om jag anser att invandringen (specifikt 2014-2015) var extrem. Politiken i sig är dock inte extrem.
Varför är 150 000 beviljade uppehållstillstånd 2015 extremt, men inte 133 000 beviljade uppehållstillstånd 2018? Har din TeVe sagt till dig att du måste tycka att det är så? Sverige har fortsatt världens allra största invandring som uppgår till 10% av befolkningen vart sjunde år. Bara de som är totalt ointresserade av vad som händer runtomkring sig kan vara ovetande om detta. Är du totalt ointresserad av vad som händer runtomkring dig? Eller hur förklarar du hur du inte har en aaaning om vad som pågår, det är ju allt annat än en hemlighet.

https://samtiden.nu/2019/01/fortsatt-kraftig-invandring-133-696-nya-uppehallstillstand-2018/
Se även Migrationsverkets webbsajt. Även om de verkar sakna en tydlig tabell med översikt så framgår siffrorna tydligt om man summerar det de redovisar.
Senast redigerad av Fri 2019-05-31 kl. 23:33.
Citera
2019-05-31, 23:41
Medlem
Fris avatar
Om någon har extraherat AfS valresultat (antal väljare) för varje valdistrikt så vore det intressant att publicera den tabellen. Även om AfS fick lika många röster nu som i höstas så är det inte samma väljare. I mitt valdistrikt ökade t.ex. AfS från 0.2% till 2% (kanske för att någon har delat ut flygblad här!). De som en gång röstat på AfS uppgår kanske till 30 000 nu.
Citera
2019-06-01, 01:07
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Anledningen att jag satte svenskar inom citattecken är att det florerar så många vitt skillda betydelser på detta forum. Vissa avser endast pursvenska där man ska vara kritvit och "etnisk ren" eller vilken annan tramsig term de använder medan andra anser att även vita europeer som bott i sverige hela sitt liv kan innefattas. Adopterade, en förälder invandrare etc. Det är inte ett enhetligt begrepp varpå jag inte ville låsa in mig i någon specifik diskussion utifrån oklara premisser. Därför lät jag begreppet förbli öppet.

Håller med dig helt. Min personliga åsikt är att AfS träffat rätt så bra här. Man erkänner svenskar som något självklart men är inte dogmatisk. Det gillar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Vad är problemet med det?

Det är ett faktum att nysvenskarna kommer att äga Sverige inom 10-30 år. Det kan inga bombastiska talare från AfS eller Det fria Sverige eller Nordisk alternativhöger göra något åt. Inte heller lär det hjälpa att boomerposta 10 inlägg per dag på Flashback eller Twitter.

Gläds istället åt att varannan AfS:are i den här tråden kommer ha ett mörkhyat barnbarn år 2050.

Haha...ja, du har rätt..en riktig bitter sanning du presenterar.....men...nej...jag tror inte på defaitism...vi svenskar är i hjärtat inte lydiga mesar men har, tyvärr, glömt bort denna sida hos oss...troligen för att vi haft det för bra under en längre tid. Jag tror på Sverige och svenskarna men i mina mörka studier undrar jag.....
Citera
2019-06-01, 01:13
Medlem
Svensk politik är en fruktansvärd soppa. Valdeltagandet är högt trots att det politiska intresset är lågt. Det är utsmetat. Man vaneröstar.

AfS skall naturligtvis inte ge upp, partiet har trots allt ökat något. Problemet är att man inte når ut. Se på Stram Kurs i Danmark.
Med enkla medel har Rasmus Paludan nått ut, men jag kan ha förståelse för att det är en svår väg att kunna provocera så fullständigt och ändå behålla lugnet.

Jag höjer inte honom till skyarna, men jag anser att AfS bör studera hans metoder. Gör man det, eller förkastar man provokationen som vapen?
Vill man vara PK eller inte?
Citera
2019-06-01, 01:24
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fintnir
Stefan Jacobsson och SvP:s eftervalsanalys från 2014 står sig fortfarande idag och kan appliceras på AfS. Missnöjet mot Sverigedemokraterna kan uteslutande begränsas till personskandaler, dålig internpolitik (med uteslutningar etc) och dåliga ställningstaganden (ändrad syn på EU) — men det finns inga reella politiska misslyckanden att tala om eftersom partiet aldrig har varit i en maktposition. Och med tanke på detta kommer lejonparten av partiets väljare aldrig byta till ett nytt alternativ så länge det egna partiet inte har misslyckats.

SD som parti gjorde ett relativt dåligt val som det skrivits om och konstaterats i den här tråden. Från 17% i riksdagen till 15% i EU-valet, trots den fasansfulla samhällsutvecklingen som Sverige utstått, tillsammans med massmedial exponering i mainstreammedia. AfS verkar dock, helt i mediaskuggan behålla sitt valresultat ifrån riksdagsvalet, minus några röster. Det ser jag som en framgång. Man når ut till sina kärnväljare, och mobiliserar dem. Andra politiska stunts, som Bard-debatten tror jag skedde för sent för att övertyga väljare att rösta på partiet. Ifrån AfS och Kasselstrand sida gjorde man inte några direkta misstag, tvärtom gjorde man allting rätt; det är helt enkelt den svenska allmänheten som fortfarande inte är mogen för ett radikalare alternativ än SD, tills de har misslyckats.

Som konstruktiv kritik till partiet kan jag säga att man nu måste överge drömmen om ett snabbt genomslag. För det var bevisligen tanken gällande riksdagsvalet 2018, ett snabbt genomslag och etablering av partiet nationellt. Det kommer inte att ske, media kommer aldrig låta ett radikalare alternativ än SD att få utrymme i bevakningen. Och vad jag har hört så har vissa organisationspersoner försvunnit sedan riksdagsvalet, av anledning av den dåliga politiska organiseringen. Detta är självfallet ett jätteminus. Partiet måste nu satsa på att etablera sig lokalt där de är starka. Dra till sig sunda lokala representanter som kan propagera där de bor. Genom lokal organisering kan de växa organiskt, och därigenom etablera olika fästen i landet där man utgår ifrån. I kommunvalen.

Kampen om Sverige, parlamentariskt eller icke, har inte ens börjat, så det finns ingen anledning att misströsta. Svensken har det just nu för bra, för att ens tänka på ett alternativ utöver SD. En annan viktig poäng för partiet är också att i nuläget inte bli desperata och sjunka till hä hä, hepp hepp-fasoner, där man söker uppmärksamhet genom aktioner som föreslagits i tråden typ bränna koranen osv, undvik det. Fokusera på svenskarna — företräd svenskarna. Alternativ för Sverige kommer behövas framöver, därför är det viktigt att strukturen underhålls och fortsätter, de ligger helt rätt i tiden. Svenskarna måste ha någon som företräder deras intresse.

Tack för ett bra inlägg. AfS ledning måste inse att de kan vara med och rädda Sverige lika mycket utanför riksdagen som i den. Med den inställningen kommer man, förr eller senare, att komma in.
Citera
2019-06-01, 01:25
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Se på Stram Kurs i Danmark.
Med enkla medel har Rasmus Paludan nått ut, men jag kan ha förståelse för att det är en svår väg att kunna provocera så fullständigt och ändå behålla lugnet.
Spelar ingen roll överhuvudtaget vad AfS gör, regimmedia kommer alltid att totalcensurera all opposition och alla regimkritiker. Tror du att Solzhenitsyn fick skriva insändare i Pravda? Han blev känd i omvärlden, det är den enda ventilen i en sovjetisk folkmordsstat som Sverige. Regimedia håller fram det amputerade apati-partiet SD som oppositions-attrapp för att fånga alla flugor som totalt skiter i vad som händer runt omkring dem, men är oppositionella wannabes på låtsas för att deras liv består av lögn och förnekelse.
Citera
2019-06-01, 10:08
Medlem
En personlig reflektion från valdagen är att jag uppfattar det som att AfS inte alls har samma alags synlighet aom SD, trots att de i stor utsträckning slåss om samma väljare. Nu var jag inte med på tiden när SD hade 20000 anhängare, men nuförtiden verkar man se på SD som en folkrörelse full av förvirrade och missnöjda personer, medan knappt någon ens vet vad AfS är, och de som gör det verkar referera till det som "SD fast värre".

Man har fått acceptera att SD är en sak som existerar. Jag tror att det handlar mycket om lokal synlighet. När SD hälsar på i vallokalen så är det någon som kan bete sig socialt och har någon slags närvaro i rummet, har profilkläder och så vidare. Aktivisten som lämnade 1000 valsedlar för AfS förra valet var ju tillbaka i år, men med betydligt färre valsedlar (kanske 40 st), men hade inget av ovanstående. Jag tror att bara något så litet som att vederbörande hade haft på sig en windbreaker med en AfS-logga på hade ökat partiets synlighet markant.

Om personen hade stannat kvar några minuter i vallokalen, kollat att allt står rätt till och kanske till och med frågat någon röstmottagare hur saker går (vilket de andra partirepresentanterna brukar göra) så hade det varit ännu bättre. Jag vet inte om det handlar om att en person själv ansvarar för att lämna valsedlar i tjugo lokaler och helt enkelt inte hinner, om man förutsätter att alla som jobbar i vallokalen är kommunister och inte vill prata med meningsmotståndare, eller vad det är frågan om, men jag tror att bara något så litet som att stanna kvar två minuter medan jag lägger hälften av valsedlarna bakom skärmen hade gjort mycket för i alla fall min image av partiet och dess aktivister. Nu blev det lite av en weirdo-stämpel istället, ungefär som det här Partiet Vändpunkt eller vad de heter också fick.

En annan sak att tänka på är att vi hade en eller två valsedlar med "UT UR EU" på - alltså ungefär lika många röster som på AfS. Detta är nog en grupp väljare som man borde försöka nå, då de bryr sig tillräckligt mycket för att gå till lokalen och rösta, men inte verkar hitta något parti som är tillräckligt EU-fientligt.

Lite osammanhängande kanske men det här med profilkläder är något jag tror partiet kan tjäna på till nästa gång. Det förutsätter lite pengar och engagemang dock.
Citera
2019-06-01, 10:10
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Jag förstår din poäng även fast jag egentligen inte ser någon idealistisk kandidat att ta över partiledarposten. Jeff Ahl? Nä. Han är visserligen bra på att reta upp vänsterextremister men det är väl ungefär det. Adam Berg är väl möjligen den enda jag skulle kunna tänka mig som partiledare. Han har hamnat lite i skymundan i AFS men är en bra retoriker, debattör och talare.
Vad är en bra talare för nått?
Citera
2019-06-01, 10:36
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Vad är en bra talare för nått?
En bra talare. Du kanske inte förstår svenska?
Citera
2019-06-01, 10:57
Medlem
Doktor Porks avatar
Den här länken var delad i en annan tråd angående Stram Kurs och Rasmus Paludan i Danmark. Jag tycker nästan det här räcker som förklaring till varför Alternativ för Sverige har svårare att nå ut och vinna röster än en del alternativ i andra länder.

https://youtu.be/912ZFGs_WIk

Här har vi ett nystartat invandringskritiskt parti som bränner koraner och inte sitter i parlamentet och väl fick så där 200 röster eller så sist när de ställde upp första gången i ett par kommuner. De får alltså sitta med partiledaren i en 30 minuter lång intervju i danska public service på sannolikt bästa sändningstid. Bara det här klippet är bättre marknadsföring och PR om man ska nu ut till väljarkåren i stort än precis allt Alternativ för Sverige någonsin gjort sedan det bildades, och det är inget man kan påverka eftersom allt bygger på att statsmedia slipper in dem i debatten.

Utöver detta får Stram kurs delta i partiledardebatter med alla partiledarna, och sedan undrar folk varför de slår igenom bättre? Hallå, en sån här intervju och 2 debatter räcker för att bli kända av i princip hela befolkningen eftersom de som inte tittat på debatten lär få höra om det i efterhand. Det går inte att jämföra AfS med partier som får stort genomslag i media som t.ex. Ny Demokrati som media lyfte in i riksdagen, eller feministiskt initiativ, som man lyfte in i Europaparlamentet. . Det som är unikt i Sverige är ju att media efter detta valda att lägga locket helt på vad gäller nya invandringskritiska partier, och sedan lekte tysta leken bortsett från enstaka inslag av brunsmetning. '

En relevant jämförelse med Nigel Farage som gör comeback och startade Brexitparty är ju faktiskt Ian Wachtmeisters Det nya partiet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_nya_partiet

Här hade du en känd person som redan varit med i topppolitiken ett par år innan, plus med motsvarande karisma, som startar ett nytt parti. Man gör totalt magplask eftersom fyraprocentsspärren ihop med nedtystning i media är nästan 100 procent effektivt för att undvika att nya partier kommer in i riksdagen.
Citera
2019-06-01, 10:58
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
En bra talare. Du kanske inte förstår svenska?
Jag tänkte att det är bra att man talar öh, han delade in det han hörde efter god debattör, god retoriker, och god talare....det där sista var onödigt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in