Citat:
Ursprungligen postat av
Avblattning
Tre nybörjarexempel på när man struntat i rådande regler om flyktingstatus: afghanamnestin, skyddsskäl för eritreaner och att man under syrienkriget lät vem som helst komma in som kallade sig syrier, trots att de allra flesta helt uppenbart inte var det.
Och vilka lagar bröt detta mot menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Avblattning
Om du är SD:are borde du vara väl medveten om de omfattande oegentligheter som förekommer. Lagar finns men följs inte. Det är inte ens en konspirationsteori, batikhäxor försvarar detta öppet för att de tycker att det är medmänskligt. Ingen åtalas för det.
Det är alltså inte frågan om att tolka lagen utan om att alls applicera den.
Till att börja med: Jag röstar inte på SD.
Fortsättningsvis: Du får fortfarande jättegärna presentera exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avblattning
I fråga om folkmord finns det ett tydligt uppsåt. Sök t ex på "whiteness studies", så hittar du hur många exempel som helst på folk som driver på för att aktivt minska graden av "whiteness" i världen. Man gör det med samma retorik som alla folkmördare: man förnekar att måltavlan egentligen existerar, och därför inte kan folkmördas. Det skulle inte hålla i en domstol som applicerar lagen konsekvent.
Nu talade vi om Sverige och inte sådant som sker "i världen", håll dig till saken.
Något folkmord på svenskar förekommer inte i Sverige, så enkelt är det. Av den enkla anledningen att den svenska staten inte aktivt driver en politik i syfte att utrota eller kraftigt förminska den svenska befolkningen. Att svenska kvinnor föder färre barn än invandrade kvinnor är svårligen politikernas fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Avblattning
Nu blandar du bort korten igen. Frågan var huruvida rådande politik är extrem. Du sa att den inte är det, eftersom uppsåt saknas. Jag kontrade då med europeiskt rättsmedvetande, som inte handlar om uppsåt. I vårt europeiska rättsmedvetande spelar alltså uppsåt ingen roll för huruvida en gärningsman är skyldig - i det här fallet skyldig till extremism.
Återigen försöker du alltså komma undan på språkliga och juridiska teknikaliteter, i stället för att argumentera för din sak. Så gör man inte om man har nåt att komma med.
Sant, jag utgick från att det var ett inlägg i denna tramsdiskussion. Såg i efterhand att du började en ny. Det betyder dock inte att du har rätt. I det "europeiska rättsmedvetandet" du svänger med får jag anta att du innefattar europeiska rättsordningar. Samtliga europeiska rättsordningar är kopplade till EKMR varpå uppsåt eller oaktsamhet är en förutsättning för brott. Du får jättegärna peka på något exempel på motsatsen (du behöver inte plöja massa tysk lagstiftning, jag har redan gjort det och det finns inte).
Vad folk på internet tycker om uppsåt kontra brott är ganska irrelevant, samtliga europeiska stater är demokratiska rättsordningar (här avser jag EU-stater) varpå kravet på uppsåt/oaktsamhet föreligger.
Två avslutande poänger:
1. Ganska magstarkt att du anklagar mig för att svänga med språkliga teknikaliteter medan du själv svänger med begrepp som "whiteness" och "europiskt rättsmedvetande" tillsynes helt utan objektiv, faktisk, innebörd.
2. Jag argumenterar inte, jag förklarar varför du har fel.
Tillägg: Slog mig plötsligt att du helt duckat den fråga vi faktiskt började diskutera...
Om Jeff Ahl inte ville döma Reinfeldt för landsförräderi (trotts att han explicit sa detta) vilket brott menade han då?
Tillägg 2: Nu får det dock vara färdigtramsat för ikväll, nu ska jag på fest