Stefan Jacobsson och SvP:s eftervalsanalys från 2014 står sig fortfarande idag och kan appliceras på AfS. Missnöjet mot Sverigedemokraterna kan uteslutande begränsas till personskandaler, dålig internpolitik (med uteslutningar etc) och dåliga ställningstaganden (ändrad syn på EU) — men det finns inga reella politiska misslyckanden att tala om eftersom partiet aldrig har varit i en maktposition. Och med tanke på detta kommer lejonparten av partiets väljare aldrig byta till ett nytt alternativ så länge det egna partiet inte har misslyckats.
SD som parti gjorde ett relativt dåligt val som det skrivits om och konstaterats i
den här tråden. Från 17% i riksdagen till 15% i EU-valet, trots den fasansfulla samhällsutvecklingen som Sverige utstått, tillsammans med massmedial exponering i mainstreammedia. AfS verkar dock, helt i mediaskuggan behålla sitt valresultat ifrån riksdagsvalet, minus några röster. Det ser jag som en framgång. Man når ut till sina kärnväljare, och mobiliserar dem. Andra politiska stunts, som Bard-debatten tror jag skedde för sent för att övertyga väljare att rösta på partiet. Ifrån AfS och Kasselstrand sida gjorde man inte några direkta misstag, tvärtom gjorde man allting rätt; det är helt enkelt den svenska allmänheten som fortfarande inte är mogen för ett radikalare alternativ än SD, tills de har misslyckats.
Som konstruktiv kritik till partiet kan jag säga att man nu måste överge drömmen om ett snabbt genomslag. För det var bevisligen tanken gällande riksdagsvalet 2018, ett snabbt genomslag och etablering av partiet nationellt. Det kommer inte att ske, media kommer aldrig låta ett radikalare alternativ än SD att få utrymme i bevakningen. Och vad jag har hört så har vissa organisationspersoner försvunnit sedan riksdagsvalet, av anledning av den dåliga politiska organiseringen. Detta är självfallet ett jätteminus. Partiet måste nu satsa på att etablera sig lokalt där de är starka. Dra till sig sunda lokala representanter som kan propagera där de bor. Genom lokal organisering kan de växa organiskt, och därigenom etablera olika fästen i landet där man utgår ifrån. I kommunvalen.
Kampen om Sverige, parlamentariskt eller icke, har inte ens börjat, så det finns ingen anledning att misströsta. Svensken har det just nu för bra, för att ens tänka på ett alternativ utöver SD. En annan viktig poäng för partiet är också att i nuläget inte bli desperata och sjunka till hä hä, hepp hepp-fasoner, där man söker uppmärksamhet genom aktioner som föreslagits i tråden typ bränna koranen osv, undvik det. Fokusera på svenskarna — företräd svenskarna. Alternativ för Sverige kommer behövas framöver, därför är det viktigt att strukturen underhålls och fortsätter, de ligger helt rätt i tiden. Svenskarna måste ha någon som företräder deras intresse.