Citat:
Ursprungligen postat av
TheStriptease
Det är ju en annan femma. Tror knappast vi behöver indiska ingenjörer eller polska byggnadsarbetare för den delen. Det är ju viktigt att OM man tar in arbetskraftsinvandrare ska de uppfylla en unik kompetens, och inte bara användas för att pressa lönerna för giriga företag.
Jo, det är faktiskt viktigt att skilja mellan grupperna.
Och jo, utländsk spetskompetens driver vår ekonomi. Vad gäller polacker så pressar det kanske ner lönerna men å andra sidan kan vi be dem åka hem så snart jobben tar slut för dem. Egentligen är jag positiv till den sortens invandring och den HAR ju gagnat Sverige mycket historiskt sett.
De lögnaktiga argumentet för massinvandring har alltid handlar om ungrare, valloner, tyskar och dylikt.
När de talar om allt bra som invandringen gett Sverige så är det svårt att säga emot. Högkvalificera invandring driver ett land framåt.
Vad godhetsfolket däremot inte säger, är att lågkvalificerad invandring sannolikt driver ett land bakåt.
Jag tror faktiskt inte att särskilt många svenskar är emot högkvalificerad invandring. Jag
tror inte det, i alla fall. Varför skulle man vilja utvisa folk som arbetar hårt och betalar skatt i Sverige?
AFS är nog lite väl hårda i att vilja begränsa invandring. Det är, tror jag, inte ett vinnande koncept. Jag KAN ha fel, men det är inte mitt intryck att "Sverige åt svenskarna" är ett vinnande argument. Gruppen som vill ha "Sverige åt svenskarna" är liten. Och man hamnar strax i klammeri med alla som har en tjej från Polen eller en fru från Thailand, osv osv. (Kommer att tänka på Björklunds tramsargument om hans två adopterade barn från Indien och därför vill han aldrig samarbeta med SD...

)
Jag vet inte många länder som lyckats driva en linje av "inga fler invandrare". Jag tror det är bättre, och mer populistiskt (folkligt), att tala om en begränsning av "dålig" invandring.
Du kan ju själv se här på Flashback. Folk stör sig på MENAiter och svarta. Då är det mest lämpligt för AFS att kritisera invandringen av dessa grupper. Det finns ingen poäng att vara ett extremt alternativ som ingen vill rösta på.
Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Man hamnar ju nära Sd, men det finns ändå utrymme för flera invandringskritiska partier. Inom 7-klövern ligger partierna nära varann och det fungerar för dem.
Jo, invandrare som fått uppehållstillstånd på felaktiga grunder. Vissa av dessa kan mycket väl vara positiva för Sverige. Sedan får jag intrycket att AfS vill ha återvandring av många fler än de som de gått till val på att utvisa. Dessa skulle ju antagligen bara vara början på en etnisk rensning. En sådan etnisk rensning är det inte många som vill ha och jag tror inte den skulle vara bra för Sverige. Sverige skulle riskera att bli ett litet reservat för etniska svenskar och dessa skulle lätt tappa mycket av de drivkrafter de har idag.
Bra fråga.
Själv tror jag på en politik som har både hjärta och hjärna.
Jag avskyr allt fuskande och alla som kommer hit för att leva på bidrag (skrev ett hatmejl till SVT om det senast idag faktiskt) men däremot så har den hårt arbetande småbutiksägaren min sympati, som jobbar 16 timmar om dagen för kanske 15k i månaden.
Vilka är de här 500k som AFS vill utvisa? Jag tror det är fel ände att börja i, att säga man vill utvisa minst 500 000 personer.
Inte ens jag som bor i kaosstaden Malmö kan se framför mig vilka de här 500 000 är. Hela områden kommer tömmas på folk, som kommer att plockas ur sina sängar av militären.
Jag tror att om det skulle hända skulle jag kanske, otroligt nog, ställa mig på blattarnas sida.
Vissa ser det som AFS styrka att de vill bedriva massiv återvandring men jag tycker att varje gång just den frågan tas upp så blir det samma tjafs om hur det ska gå till. Det är inte en så väldigt tilltalande policy med etniska rensningar, som du säger.
Att ompröva UT (lustigt att ordet uppehållstillstånd har samma förkortning som ordet ut - märkte det först nu) kan man ju göra, men det är nog så långt man bör gå i sina löften och inte längre.
Om man säger till en publik: "Ompröva alla uppehållstillstånd!" så kanske folket hurrar. Men om man säger: "Deportera 500 000 människor" så tror jag inte lika många jublar, liksom?