Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag bara undrar hur du definierar etnisk svenskhet och om du tycker etniska svenskar ska ha några särskilda rättigheter i Sverige?
Vad med t.ex. halvsvenskar / halvbritter? Är de etniska svenskar?
Är alla från norra norrland till södra skåne att räkna som "etniska svenskar", till skillnad från norrmän, finländare och danskar?
Jag frågar inte för att provocera utan jag vill seriöst diskutera frågeställningen.
Etnisk svensk är den som ser tillbaka på en gemensam historia med oss svenskar här i sverige. Och som har en svensk identitet. Och som blir accepterad som svensk av andra svenskar.
En halvbritt är en halvsvensk. Som har tillgång till en svensk identitet och en brittisk identitet. Och som troligen blir accepterad som svensk. Solidariteten mellan skandinaver är generellt sett stark, jag förstår inte riktigt frågan om Norrmän, Danskar etcetera.
Personligen är min lojalitet utanför min utökade familj, svenskar, särskilt från de från mina föräldrars hembygd. Jag är stockholmare så jag har tyvärr inga lokala lojaliteter utöver det. Men jag förväntar mig att folk med en hembygd kommer ha lokala lojaliteter. Utöver svenskar känner jag lojalitet med skandinaver och nordeuropeer.
Särskilda rättigheter och lagar och sånt? Tja, icke europeer har föga värde för mig. Men att agera genom politik idag när sverige är så ytterligt trasigt? Jag känner en total misstro mot att göra saker genom politik. För mig är värderingar viktigare. Jag vill ha ett tydligt ställningstagande för att det finns ett värde att vi finns till. En politik som skulle låta oss finnas till är fri associationsrätt för privatpersoner och affärsverksamhet och en starkare äganderätt. Och mycket mycket mindre ansvar för stat och kommun. Då slipper man särlagstiftning och de som vill arbeta för att vår etnicitet skall finnas till och för etnisk solidaritet mellan svenskar får fria händer att göra det. Vidare skulle jag vilja se större möjligheter för att sätta upp lokala regler. Om en muslimsk församling vill ha sharia lagstiftning bör de få ha det. Precis som ett svenskt bostadsområde bör få ha sina regler. Och självklart bör alla ha rätt att beväpna sig och använda rimligt självförsvar. Naturligtvis bör privata skolor och affärsverksamhet få välja fritt vilka de vill ha att göra med, det har bara de som äger verksamheten någonting att göra med.