Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Håller du på med den här varianten fortfarande? Utländsk spetskompetens driver svensk ekonomi? Man undrar vad som i så fall driver alla andra ekonomier i världen, svensk spetskompetens?

AfS har ju tidigare försökt nå höginkomsttagarväljare. Redan här går det i baklås. Vad gäller (s) så argumenterar de åtminstone inte öppet för att invandrare ska ta LO-väljares jobb. Men vad gäller AfS så ser du ut att förespråka det omvända, d.v.s att AfS aktivt ska förespråka att höginkomsttagares jobb SKA tas av lägre avlönad "spetskompetens".

Man undrar för övrigt vad det är för typ av "spektskompetens" som gör att det landet denna "kompetens" kommer från ser ut som en soptipp. Vi kan nog avvara all sådan "kompetens".

Andra länders ekonomier drivs också av utländsk kompetens.
Besök vilket större företag som helst i Sverige och du kommer se hur många som är utländska. Det är därför medelklassen är sådana invandringskramare: de har "vänner från hela världen" och de är ju trevliga...

En tredjedel av läkare i Sverige är födda utomlands t.ex.

Citat:
Många är EU-medborgare och kommer från till exempel Grekland och Rumänien. Deras läkarlegitimationer är giltiga i Sverige, men många behöver en introduktion till svensk sjukvård och de går därför en sexmånaders AT-utbildning. För läkare som är utbildade utanför EU är vägen längre, de måste genomgå en provtjänstgöring där man värderar deras medicinska kunskaper.
https://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/utlandsfodda-lakare-bar-svensk-sjukvard-7615786.aspx

Ska de skickas hem, tycker du?

Är du emot thailändska bärplockare också?

Jag förstår inte varför många har så svårt att skilja invandring och invandring.
Senast redigerad av grelin1999 2018-12-11 kl. 09:58.
Citera
2018-12-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Besök vilket större företag som helst i Sverige och du kommer se hur många som är utländska. Det är därför medelklassen är sådana invandringskramare: de har "vänner från hela världen" och de är ju trevliga...

Ska de skickas hem, tycker du?

Jag förstår inte varför många har så svårt att skilja invandring och invandring.

Orsaken till att vi har thailändska bärplockare är att vi inte har somaliska bärplockare.

Ännu så sent som under 1990-talet fanns det en hel del svenskar som kommersiellt plockade bär för att skaffa sig extrainkomster. Det fanns t.om. skatteincitament för att underlätta för denna typ av inkomstförvarvande. Efter det har jag inte koll på utvecklingen beträffande vilka som plockar bär för att sälja.

Men massinvandringen har inget att göra med det eventuella behovet av läkare. Massinvandringen snarare ökar på läkarbristen.
Citera
2018-12-11, 10:23
Medlem
wwrs avatar
Hur många medlemmar har AfS?
Citera
2018-12-11, 10:38
Medlem
Helen Oseija måste få lämna Afs. Hon skriker könsord på möten och är allmänt odräglig. Dags att åka hem! Ouppfostrad. Så uppträder man inte.
Citera
2018-12-11, 11:19
Medlem
Citat:

Det här är vansinnesfantasier. Inget av det du säger har en minsta koppling till verkligheten och med det menar jag varje enskilt påstående man kan få ut ur det du skrivit här är felaktigt.

Det som förvånar mig är hur totalt vridet ditt perspektiv är. Om man skulle ta hälften av det du säger på allvar så skulle det betyda att svenskar är det mest inkompetenta folket som någonsin existerat. Allt är gjort av utlänningar enligt dig, detta utan undantag! Ta inte detta på fel sätt, det är inte så att jag kännner mig kränkt, det är så att dina åsikter är så sjuka att de blir fascinerande att läsa dem.

Kan det vara så att du stirrat dig blind på AfS och därför ser inkompetens överallt?

Citat:

Nu är det verkligen helt öppet. Inget snack om "kompetens" för att plocka bär. Vi vet alla att ingen sådan kompetens behövs. Nu är det bara rakt av... vilket jobb som helst: en utlänning ska ha det och ska ha det nu!

Detta är vad du föreslår att AfS ska driva?
Citera
2018-12-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Nej, jag skulle inte ha ett problem med det. Skulle Sverige vara perfekt utan problem med kriminalitet skulle vi ha uppfyllt en utopi.

Okej, så ett Sverige fyllt med 50% thailändare gör inget för din del? Om den andelen är 60% då? 70? 80? 90? Erkänner du inte det svenska folkets rätt att existera, precis som alla andra folk?
Citera
2018-12-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det här är vansinnesfantasier. Inget av det du säger har en minsta koppling till verkligheten och med det menar jag varje enskilt påstående man kan få ut ur det du skrivit här är felaktigt.

Det som förvånar mig är hur totalt vridet ditt perspektiv är. Om man skulle ta hälften av det du säger på allvar så skulle det betyda att svenskar är det mest inkompetenta folket som någonsin existerat. Allt är gjort av utlänningar enligt dig, detta utan undantag! Ta inte detta på fel sätt, det är inte så att jag kännner mig kränkt, det är så att dina åsikter är så sjuka att de blir fascinerande att läsa dem.

Kan det vara så att du stirrat dig blind på AfS och därför ser inkompetens överallt?

Nu är det verkligen helt öppet. Inget snack om "kompetens" för att plocka bär. Vi vet alla att ingen sådan kompetens behövs. Nu är det bara rakt av... vilket jobb som helst: en utlänning ska ha det och ska ha det nu!

Detta är vad du föreslår att AfS ska driva?

Så du är inte medveten om att våra storföretag har väldigt mycket personal utifrån?
När hade du själv senast ett arbete?
Det är våra storföretag som driver Sveriges ekonomi.

Det är denna faktor jag tycker är märklig bland kanske främst SDs kärnväljare. De vet inget om politiker eller om storföretag, om kapitalismen, osv.

Jag tror inte det är lönt diskutera den frågan mer med dig om du vägrar inse att våra storföretag är beroende av kompetent personal utifrån.

Jag har inte hört någon klaga på thailändska bärplockare heller. Varför ska AFS verka för att förbjuda dem?

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Okej, så ett Sverige fyllt med 50% thailändare gör inget för din del? Om den andelen är 60% då? 70? 80? 90? Erkänner du inte det svenska folkets rätt att existera, precis som alla andra folk?

Det skulle nog irritera mig något, men om thailändarna gör Sverige bättre så skulle jag nog ändå tycka det vore okej. Finns ju många svenskar som flyttar till Thailand. Även SDare.

Vad jag INTE gillar är att vårt land får allt mer skräpmänniskor som tar hit droger och kriminalitet och som är OTREVLIGA. (till skillnad från thailändare)

Jag tycker inte heller om att se landet bli allt mer "svart", dvs afrikaner. En del är trevliga och intelligenta ("reklamnegrer") men alldeles för många är lågintelligenta och kriminella.
Citera
2018-12-11, 12:19
Medlem
Citat:
... våra storföretag ...
Citera
2018-12-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Svenskarna har rätt att existera som andra folk. Rätten att existera kan fås på två sätt. Antingen ges den av någon, eller så tar man den. Det senare alternativet är mest livskraftigt. Vill svenskarna ha en framtid måste de ta rätten att existera. Den rätten tas genom att skaffa barn, att se till att Sverige fungerar väl och att vi kan försvara oss. Svenskarnas möjlighet att ta sig rätten att existera är ganska oberoende av invandring. Det får plats många svenskar i Sverige även med en stor invandring.

Det scenario du beskriver med 50% och uppåt av ett främmande folk flyttar hit finner det ytterst osannolikt. Det skulle innebära att ett annat folk tar över Sverige, vilket kan komma att bli ett problem för svenskarna. Något sådant kan antagligen bara hända om det är planerat från politiskt håll. Ett väldigt stort land som t ex USA eller Kina kanske skulle kunna organisera ett sådant övertagande. Tror dock att Sverige är ganska ointressant för den sortens övertaganden. Alla länder med stor befolkning har gott om plats och Sverige ligger i en ganska kall del av världen. Att Sverige har fått vara ifred så mycket historiskt har nog att göra med att vi faktiskt är ganska ointressanta för andra. Sverige är en plats för folk som vill få vara ifred, till priset av ett lite kallare klimat.

Mer troligt finner jag istället att vi får flera minoriter i Sverige, varav svenskar är den största. Sedan kommer det finnas väligt många av blandad bakgrund som kommer uppfatta sig som svenska. I praktiken kommer det nog alltid att vara så att en majoritet i Sverige uppfattar sig som svenskar även om många av dem helt eller delvis har sin bakgrund från något annat land.
Citera
2018-12-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Svenskarna har rätt att existera som andra folk. Rätten att existera kan fås på två sätt. Antingen ges den av någon, eller så tar man den. Det senare alternativet är mest livskraftigt. Vill svenskarna ha en framtid måste de ta rätten att existera. Den rätten tas genom att skaffa barn, att se till att Sverige fungerar väl och att vi kan försvara oss. Svenskarnas möjlighet att ta sig rätten att existera är ganska oberoende av invandring. Det får plats många svenskar i Sverige även med en stor invandring.

Det scenario du beskriver med 50% och uppåt av ett främmande folk flyttar hit finner det ytterst osannolikt. Det skulle innebära att ett annat folk tar över Sverige, vilket kan komma att bli ett problem för svenskarna. Något sådant kan antagligen bara hända om det är planerat från politiskt håll. Ett väldigt stort land som t ex USA eller Kina kanske skulle kunna organisera ett sådant övertagande. Tror dock att Sverige är ganska ointressant för den sortens övertaganden. Alla länder med stor befolkning har gott om plats och Sverige ligger i en ganska kall del av världen. Att Sverige har fått vara ifred så mycket historiskt har nog att göra med att vi faktiskt är ganska ointressanta för andra. Sverige är en plats för folk som vill få vara ifred, till priset av ett lite kallare klimat.

Mer troligt finner jag istället att vi får flera minoriter i Sverige, varav svenskar är den största. Sedan kommer det finnas väligt många av blandad bakgrund som kommer uppfatta sig som svenska. I praktiken kommer det nog alltid att vara så att en majoritet i Sverige uppfattar sig som svenskar även om många av dem helt eller delvis har sin bakgrund från något annat land.
Öh, det är 30+ % icke svenskar i sverige redan? Vad bryr jag mig om ifall nån av dem uppfattar sig som svensk? Jag delar ju inte historia med den i vilket fall? "Sverige" har blivit ett meningslöst koncept.
Dessutom, få många barn. Du menar att svenskor skall tävla i barnafödande med somaliskor? Tillåt mig hånskratta.
Citera
2018-12-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
Öh, det är 30+ % icke svenskar i sverige redan? Vad bryr jag mig om ifall nån av dem uppfattar sig som svensk? Jag delar ju inte historia med den i vilket fall?
Men vi delar nutid och framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
"Sverige" har blivit ett meningslöst koncept.
Dessutom, få många barn. Du menar att svenskor skall tävla i barnafödande med somaliskor? Tillåt mig hånskratta.
Varför inte? Givetvis kan svenskor skaffa barn också. Vi kan mycket väl få en ny babyboom.
Citera
2018-12-11, 13:43
Medlem
"Stefan Löfven förbereder sig för ett extraval.

Enligt uppgifter till Expressen ser S och LO nu över sina respektive valkassor och har inlett en diskussion om budskap i en eventuell kommande valrörelse.

Ett av målen är att Liberalerna ska åka ur riksdagen... " Källa: Expressen 2018-12-11

Det är hög tid att AfS sätter upp en stab för planering av ett extraval. Det är inte längre en teoretisk möjlighet,; det ligger på bordet nu hos alla partier. Ett extraval är enormt viktigare för AfS än ett EU-val då det ger AfS en chans till comeback. MEN det kräver att partiet analyserar sitt valprogram som gav katastrofala 0.3%. Reformer är helt nödvändiga. Men finns viljan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in