Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nationalism är bra. Men mycket riktigt så förstår vanligt folk inte varför nationalism är bra. De sa ju på Aktuellt i TV igår att nationalism är farligt och den där trevlige Annie Lööf höll med. Så tänker den vanlige svensken om nationalism.

Man måste enkelt och klart förklara varför nationalism är bra och att den inte gör att den där trevliga arbetande kurdiske pizzabagaren måste åka hem. För han är ju så glad och trevlig.

Börja i stället på steg 1. Det enda alternativet till nationalism är ideologi och det finns ett antal ideologiska stater: Sovjetunionen, Nazi-Tyskland, Islamiska staten, Nordkorea och Iran för att nämna några. Vi kan se på konsekvenserna av Annie Lööfs ideologi när det så kallade integrationslotsarna fick betalt av staten för att rekrytera för IS. Detta projekt lade sossarna ner direkt när de kom till makten. Liberal ideologi har en enorm svaghet eftersom den säger att "frihet" är det viktiga, men om man inte vill ha invandring så är det motsatsen till frihet eftersom man blir påtvingad den.

Lööfs ideologi är hennes akilleshäl och vad jag sett hittills så är det många motståndare mot Lööf som vill skydda henne genom att säga att hon inte alls är ideologisk. I stället är det Soros eller Vatikanen eller "judarna" eller så är hon fattig och behöver pengar eller egentigen vad som helst utom att Sveriges mest ideologiska partiledare är idelogisk.

Ideologen sätter alltid ideologin i främsta rummet. Resultaten i andra hand i bästa fall. En ideolog regerar med basis på ett antal fraser i en bok eller pamflett. De tror sig sitta på den enda sanningen. Antalet ideologier är obegränsat medan antalet nationer inte är det.
Citera
2018-11-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veldes
Kan man inte skapa regionala avdelningar för att få människor att bli aktiva och framförallt få aktiva att lättare komma in i gemenskapen. Nu tvingas ju alla kontakta riks.
Det finns inget stöd från partistyrelsen för att ska regionala eller lokala avdelningar. Därav sitter hela organisationen och biter på avklippta tånaglar istället. Jag har nämnt detta ett antal gånger här och försökt få en diskussion om det obefintliga partiarbetet
Citera
2018-11-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JOBengtsson
Alla framgångsrika, tror jag. De har visat sig vara eller blivit rumsrena genom avståndstagande.

Allt oftare i dessa fall. Men det är inte det jag talar om. Jag talar om vad dessa partier ska stå för, och vad de ska kommunicera att de står för. Alldeles oavsett anklagelser.

Ett utmärkt exempel. De har visat sig vara eller blivit rumsrena genom avståndstagande, och anklagelserna uteblir nu helt i många sammanhang.

Jag är inte så förtrogen med SDU:s optics i allmänhet, men om du syftar på den uppmärksammade filmen som påminde om identitärernas så ja, definitivt. Den är det enda jag själv hade anledning att kritisera hos SDU och instämma i partiledningens syn på; jag delade helt Paula Bielers negativa reaktion. Filmen var onödigt hård, kall och grå, och borde kombinerat budskapet om det allvarliga läget med en positivt bildsatt vision av Europa.

När det gäller öppen svenskhet ja, utan tvekan, det är ett bra begrepp när man talar om medborgarskapets nationalitet. Problematiserandet av svensk etnicitet är något helt annat. Det är ohållbart i sak och i sig, oavsett om man vann på det i termer av röster och sympatier eller ej. Men det har väl inte ägt rum i någon större utsträckning?

Ja, det finns definitivt ett vakuum när det gäller det alternativa Europasamarbetet, NATO, neokonservatismen, krigsinterventionerna i Mellanöstern och förhållandet till Ryssland. Här finns helt klart en efterfrågan som saknar utbud, inte minst därför att V driver dessa frågor på ett otroligt svagt och ineffektivt sätt. När det gäller kulturen, skolan och vården är vakuumet mindre p.g.a. SD, men även där finns utrymme att gå betydligt längre i socialkonservativ riktning. Däremot håller jag givetvis inte alls med om att dessa frågor har eller bör ha något med radikalnationalism att göra.

Jag avvisar radikalnationalism och ser inget behov av att äga det begreppet. Jag har problem även med mindre radikal modern nationalism och tycker att det är fullt tillräckligt att tala om nationalitet, även för folkrättens syften. Men jag har ju accepterat kompromissen att stödja och t.o.m. vara verksam i partier som använder nationalism som del av sin ideologiska självdefinition, och då blir förstås den mer exakta definitionen avgörande för mig, åtskiljandet mellan högre och lägre former. SD har alltid varit på rätt väg här, och tog från mitt perspektiv ett stort steg framåt när man övergick till att använda socialkonservatism som huvudsaklig ideologisk beteckning.

Ja, anklagelser (om nazism, fascism, rasism och antisemitism enligt ovan) kan säkert förminskas av att avfärdas, och ja, de bör avfärdas - när det man står på är en berggrund av autentisk icke-nationalism, s.a.s. Som också möjliggör att, om det ändå blir behov av det, svar ges på tal. Lågmäldhet är inte viktigt i sig. Tvärtom bör man bullra på ordentligt - men med den rätta berggrundens deltagare och budskap på torgmötena.

Ja, självklart. Du har skrivit mycket bra om detta, och på ett av AfS politiska och ideologiska planeringsmöten förra året rekommenderade jag läsning av dina inlägg här. Men nu har jag ett antal invändningar på andra punkter.

Ja, identitet i vid mening inte bara fungerar utan är viktigt i sig. Dock finns också identitetspolitik som blir alltför snäv, rigid och inte minst historiskt godtycklig, och när det talas om tribalism har man väl gått över en sådan gräns.

Ja, det är det säkert, men det har jag inte förespråkat. Nu är du ju med på att det finns ett vakuum, en nisch och en efterfrågan när det gäller just de där frågorna. Men anledningen till att jag tog upp dem här var ju bara för att förklara varför jag nu är medlem i AfS i stället för SD, och vad som därför för mig gör det särskilt beklagligt att AfS fått den nuvarande inriktningen. Det innebär givetvis inte att det inte också måste finnas andra frågor, som även de är viktiga.

I mina tidiga inlägg om SD med anledning av Tradition & Fasons synpunkter på partiet föreslog jag att man inte skulle bli ett nytt parti på den vanliga högerkanten, utan att man borde kvarhålla och ta fasta på det allmänna populistnationalistiska anspråket på en position bortom höger-vänsterskalan, en mittenposition skild från den vanliga mitten, i en egen dimension, och vidareutveckla den ideologiskt i riktning mot en mer distinkt och preciserad socialkonservatism.

Det var vänligt av dig att rekommendera mina inlägg.

Den fetade avslutningen gör också gällande att du bejakar populism och nationalism, även om resten av texten visar på betydande invändningar. Tribalism och identitetspolitik vänder du dig från, liksom "radikalnationalism".

Min poäng är att den som inte gör anspråk på att kontrollera ordens konnotation heller inte egentligen utmanar om den politiska eller kulturella makten - som ju aldrig kommer skänkas godvilligt eller hederligt. Demos-populus-folk-nation är koncentriska begrepp för samma politiska legitimitet och kraftfält på denotationsnivån. Ändå ställs "demokrati" godtyckligt mot populism, folkrätt och nationalism av makthavarna, ägarna av tolkningsföreträdet.

Ordet demokrati som i sin tur användes i meningen "pöbelvälde" av en annan tids makthavare och alltså måste och kunde erövras och ges positiv laddning.

"Populism" har redan sett början på en sådan glidning och nationalism kommer efter. Den som inte skyr utan bejakar dessa skällsord har förstått mer om hur rumsrenhet kommer med makten, inte makten med rumsrenheten.

"Öppen svenskhet" är i grunden en rasistisk doktrin som bygger på att svensk nation är något annorlunda. Inte en normal, självdefinierande, organisk folkgemenskap att ta för given och anpassa politiken efter (klassisk nationalism) - utan något syntetiskt reglerbart som uttryckligen inte har med etnicitet att göra, eftersom en politiker dikterar det.

Har detta krumbuktande hindrat att SD kallas fascister? Nej, men däremot är ett parti på väg mot 20% nästan per definition "normalt".

När jag obesvärat talar om svensk tribalism och identitetspolitik så är det alltså i den trygga förvissningen att denna politiska gravitation både är legitim och i längden oundviklig. Detta är allmänmänskliga beteenden och svensken är människa. Så varför skygga från orden?

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Låt säga att AfS:arna läste faktiskt läste dina inlägg, oyto. Vad blev resultatet?

Jag tar inte upp det här för att vara sarkastisk utan för att det är väldigt svårt att hitta rätt i den här frågan. Det går inte att höfta till det och bara hoppas på det bästa. Vi två har diskuterat detta många gånger och när diskussionen inte längre är hypotetisk, d.v.s när resultaten är inne, inte bara i Sverige, så måste man ta in vad som hänt, vad som gått fel och vad som kan förbättras. Varje premiss i resonemangen måste undersökas och vara föremål för revision.

Vad menar du? När kom dessa frågeställningar ens på tal?

Ett folk som alla andra. Det är ett både lågmält och radikalt budskap. Däremot får man ha respekt för att en oantastligt resonerande ton kanske inte går viral på det sätt som AfS var tvungna att söka för att komma in i riksdagen med några månaders startsträcka. Då kan det inte hjälpas att det krävdes drag under galoscherna, på gott och ont.

AfS gick på knock, men gick bet. Det innebär inte att möjligheten fanns att vinna på poäng.
Senast redigerad av oyto 2018-11-27 kl. 19:30.
Citera
2018-11-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Det finns inget stöd från partistyrelsen för att ska regionala eller lokala avdelningar. Därav sitter hela organisationen och biter på avklippta tånaglar istället. Jag har nämnt detta ett antal gånger här och försökt få en diskussion om det obefintliga partiarbetet

Kan man då namnge kretsansvariga och deras kontaktuppgifter?
Citera
2018-11-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veldes
Kan man då namnge kretsansvariga och deras kontaktuppgifter?
Problemet är inte kretsansvariga. Ingen får bygga någon organisation. Det finns inget stöd, ingen startsignal om detta från sryrelsen. Alla bara väntar på Godot.
Citera
2018-11-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vilket nationalistiskt eller populistiskt parti har lyckats nå rumsrenhet genom avståndstagande? I Sverige eller internationellt? När har anklagelserna om nazism, fascism, rasism och antisemitism snällt uteblivit?

SD? Hade man förlorat röster på att inkludera SDU:s optics? Vann man på allt laborerande över "öppen svenskhet" och problematiserande av svensk etnicitet?

Jag menar ju att det finns ett vakuum i svensk politik, just på grund av SD:s hantering av frågorna du berör. En nisch, en efterfrågan som saknar utbud och som faktiskt kan betecknas radikalnationalism.

Tricket är ju att ta äganderätten över begreppet och med det tolkningsföreträdet och makten, som ju aldrig ges av välvilliga altruister. Den måste tas från cyniska motståndare. Nationalism måste förstås och kommuniceras som synonymt med folkrätt, en legitim politisk kamp som bara blir mindre legitim av att spädas ut.

Då, med en autentisk nationalism till innehållet, kan formen gärna bli lågmäld. Men kommer insinuanta frågor, måste det finnas en berggrund att stå på och svar måste ges på tal. Det måste finnas psykologiska insikter om att anklagelser förminskas av att avfärdas och att medias trovärdighet är deras akilleshäl.

Målet för vara att göra politiken till en lagsport där även den svenska ingruppen ingår. Identitet och tribalism fungerar och svensk identitet och tribalism är den position som SD medvetet övergivit. Att försöka skapa ett ideologiskt drivet konservativt parti på högerkanten, enbart baserat på synen på NATO, EU och geopolitik - DET är att göra det svårt för sig.
Vi delar nog åsikter till mer än 99%. Men det finns en faktor som jag tror att du inte vill se kanske. Att ska man få jobb och fet lön efter riksdagskarriären är slut för att upprätthålla sitt lyxliv och om man som de flesta politiker inte har nån akademisk eller jobbmässig kompetens så måste man vara tillräckligt PK och liberal för att fortsätta få sina bidrag. Så partiledningen i SD har kanske inte fel med att vara etablissemangets slynor är en bra strategi för dem som personer kortsiktigt. Att man sedan är totalt cyniska och skiter i vad som händer med Sverige tror jag att dessa skiter i. De jag har upplevt av SD är att både ledarna och deras lakejer är totalt cyniska, makthungriga och ideologi-lösa egentligen. För dessa är politik inte en "lagsport" alls och de skrattar åt sina dumma får till väljare. Därför skulle jag aldrig rösta på dem heller såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av JOBengtsson
Alla framgångsrika, tror jag. De har visat sig vara eller blivit rumsrena genom avståndstagande.

Allt oftare i dessa fall. Men det är inte det jag talar om. Jag talar om vad dessa partier ska stå för, och vad de ska kommunicera att de står för. Alldeles oavsett anklagelser.

Ett utmärkt exempel. De har visat sig vara eller blivit rumsrena genom avståndstagande, och anklagelserna uteblir nu helt i många sammanhang.

Jag är inte så förtrogen med SDU:s optics i allmänhet, men om du syftar på den uppmärksammade filmen som påminde om identitärernas så ja, definitivt. Den är det enda jag själv hade anledning att kritisera hos SDU och instämma i partiledningens syn på; jag delade helt Paula Bielers negativa reaktion. Filmen var onödigt hård, kall och grå, och borde kombinerat budskapet om det allvarliga läget med en positivt bildsatt vision av Europa.

När det gäller öppen svenskhet ja, utan tvekan, det är ett bra begrepp när man talar om medborgarskapets nationalitet. Problematiserandet av svensk etnicitet är något helt annat. Det är ohållbart i sak och i sig, oavsett om man vann på det i termer av röster och sympatier eller ej. Men det har väl inte ägt rum i någon större utsträckning?

Ja, det finns definitivt ett vakuum när det gäller det alternativa Europasamarbetet, NATO, neokonservatismen, krigsinterventionerna i Mellanöstern och förhållandet till Ryssland. Här finns helt klart en efterfrågan som saknar utbud, inte minst därför att V driver dessa frågor på ett otroligt svagt och ineffektivt sätt. När det gäller kulturen, skolan och vården är vakuumet mindre p.g.a. SD, men även där finns utrymme att gå betydligt längre i socialkonservativ riktning. Däremot håller jag givetvis inte alls med om att dessa frågor har eller bör ha något med radikalnationalism att göra.

Jag avvisar radikalnationalism och ser inget behov av att äga det begreppet. Jag har problem även med mindre radikal modern nationalism och tycker att det är fullt tillräckligt att tala om nationalitet, även för folkrättens syften. Men jag har ju accepterat kompromissen att stödja och t.o.m. vara verksam i partier som använder nationalism som del av sin ideologiska självdefinition, och då blir förstås den mer exakta definitionen avgörande för mig, åtskiljandet mellan högre och lägre former. SD har alltid varit på rätt väg här, och tog från mitt perspektiv ett stort steg framåt när man övergick till att använda socialkonservatism som huvudsaklig ideologisk beteckning.

Ja, anklagelser (om nazism, fascism, rasism och antisemitism enligt ovan) kan säkert förminskas av att avfärdas, och ja, de bör avfärdas - när det man står på är en berggrund av autentisk icke-nationalism, s.a.s. Som också möjliggör att, om det ändå blir behov av det, svar ges på tal. Lågmäldhet är inte viktigt i sig. Tvärtom bör man bullra på ordentligt - men med den rätta berggrundens deltagare och budskap på torgmötena.

Ja, självklart. Du har skrivit mycket bra om detta, och på ett av AfS politiska och ideologiska planeringsmöten förra året rekommenderade jag läsning av dina inlägg här. Men nu har jag ett antal invändningar på andra punkter.

Ja, identitet i vid mening inte bara fungerar utan är viktigt i sig. Dock finns också identitetspolitik som blir alltför snäv, rigid och inte minst historiskt godtycklig, och när det talas om tribalism har man väl gått över en sådan gräns.

Ja, det är det säkert, men det har jag inte förespråkat. Nu är du ju med på att det finns ett vakuum, en nisch och en efterfrågan när det gäller just de där frågorna. Men anledningen till att jag tog upp dem här var ju bara för att förklara varför jag nu är medlem i AfS i stället för SD, och vad som därför för mig gör det särskilt beklagligt att AfS fått den nuvarande inriktningen. Det innebär givetvis inte att det inte också måste finnas andra frågor, som även de är viktiga.

I mina tidiga inlägg om SD med anledning av Tradition & Fasons synpunkter på partiet föreslog jag att man inte skulle bli ett nytt parti på den vanliga högerkanten, utan att man borde kvarhålla och ta fasta på det allmänna populistnationalistiska anspråket på en position bortom höger-vänsterskalan, en mittenposition skild från den vanliga mitten, i en egen dimension, och vidareutveckla den ideologiskt i riktning mot en mer distinkt och preciserad socialkonservatism.
Vill inte vara otrevlig men du är ju helt och fullständigt urcuckad och liberaliserad Jan Olof. Hur kan du vara med i AFS och hur kan kloke Daniel Friberg publicera dina triader egentligen? Att du inte gillar amerikansk utrikespolitik gör dig inte till äkta höger. Jag tror att SD-folket lätt kan vända kappan efter vinden även i denna sak.

NEJ. SVENSKAR RÖSTAR MEST PÅ SVERIGEDEMOKRATERNA FÖR ATT DE TROR ATT SD REPRESENTERAR SVENSKARNA EFTERSOM PK-MEDIA HELA TIDEN FÖRMEDLAR DETTA!

En som kan så mycket om "judisk gruppdynamik" borde veta varför vissa reagerar väldigt negativt på unga europeiska patrioter som vill kämpa för sina länder.

Gå och grunda ett ashram med Zeth Arkö Gogman istället eller något annat som passar din kompetens tack.

Kanske kan ni proklamera Bieler som en dotter av dödsguden eller vad vet jag gud själv?
Citera
2018-11-27, 21:16
Medlem
En viss Toralf sparkades ut. Kan inte AfS värva honom? Några fler förvärv från SD eller andra partier?

Tyvärr har jag inte följt med. Hur går det nu för AfS? Strategi?

För undvikande av missförstånd, jag röstar SD för ett stort SD biter ändå ganska bra. Men jag är alltid nyfiken på rörelser i skymundan.
Citera
2018-11-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Skumt. Partiet är alltså, och är tänkt att vara en kampanjorganisation som man aktiverar vid val? Istället för partimedlemmar så har man aktivister?

Jag tror inte på detta upplägg om jag ska vara ärlig.
Citera
2018-11-27, 23:22
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Skumt. Partiet är alltså, och är tänkt att vara en kampanjorganisation som man aktiverar vid val? Istället för partimedlemmar så har man aktivister?

Jag tror inte på detta upplägg om jag ska vara ärlig.

Nej det känns jäkligt märklig. Man får väl ta in Toralf som slet som ett djur för sitt före detta parti året om. Då får dom ju nån som lägger all sin tid och kraft på partiet. Det känns som om det kan behövas nån som jobbar lite.
Citera
2018-11-28, 09:46
Medlem
Lundellins avatar
Hur gör man för att värva Kent? Jag gillar Jeff, men jag tror att Kents retorik fungerar bättre än Jeffs.
Citera
2018-11-28, 09:53
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundellin
Hur gör man för att värva Kent? Jag gillar Jeff, men jag tror att Kents retorik fungerar bättre än Jeffs.

Värva Kent? Förhoppningsvis ingenting, då man ska hålla fritt från infiltrationsjudar. Det räcker att Ekerötherna och Bieler förstört SD. Nu kan dom ha sitt judeliberala israelvurmsparti, så har dom som är nationalister och inte sionister och "israel-firsters" AfS.
Citera
2018-11-28, 10:05
Medlem
Lundellins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Värva Kent? Förhoppningsvis ingenting, då man ska hålla fritt från infiltrationsjudar. Det räcker att Ekerötherna och Bieler förstört SD. Nu kan dom ha sitt judeliberala israelvurmsparti, så har dom som är nationalister och inte sionister och "israel-firsters" AfS.

Du kan inte jämföra Kent med Bjäler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in