Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-08, 19:51
  #28297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jan Olof Bengtsson: AfS bör byta namn

Jan Olof Bengtsson hävdar i sin senaste eftervalsanalys att Alternativ för Sverige är ett olämpligt namn:

https://janolofbengtsson.com/2018/10...s-1-partinamn/

Problemet med namnet AfS är att det för tankarna till tyska AfD, som är en helt annan typ av parti, menar Bengtsson:

Skillnaderna mellan AfS och AfD är ganska djupgående. Inte minst har AfD jämförelsevis enorma kulturella och inte minst akademiska resurser – en anmärkningsvärt lång rad av disputerade företrädare har exempelvis satt sin prägel på politikens formulering och presentation.

AfS har egentligen mer gemensamt med tyska NPD hävdar Bengtsson:

Men vad AfS kom att likna var i stället det mycket gamla men ständigt hopplöst minimala, radikalnationalistiska NPD, Nationaldemokratische Partei Deutschlands. Avståndet till AfD visade sig i flera avseenden vara så stort att dessa väl rimligen närmast måste finna det svenska partiets namnval besvärande.

Namnet AfS är nu belastat på grund av de misstag som begicks under valrörelsen:

Namnet AfS är nu som jag ser det räddningslöst belastat av den för NPD – eller tidiga SD, ND och SvP, för att åter nämna de svenska motsvarigheterna – karaktäristiska typ av profil som man hittills uppvisat. Det kommer, är jag rädd, alltid förknippas med den primitiva, frånstötande och på högsta nivå näsklistringsuppbackade “ut med packet”-kampanjen och de stödtrupper man, på ett sätt som vore AfD helt främmande, under denna inte dragit sig för att engagera.

Bengtsson föreslår därför att AfS byter namn till Svenska Europapartiet, och samtidigt anpassar sin politik i en mer rumsren riktning:

Men mitt eget namnförslag, Svenska Europapartiet, SEP, följer inget sådant mönster, utan är något helt nytt. Därmed markerar det den nya profil och sakpolitik jag skulle vilja att partiet, i stället för att som nu vara närmast en karikatyr av den genomsnittliga populistnationalismen, även i ett europeiskt sammanhang stod för.

Att AfS skulle genomgå denna mindre förvandling är knappast något som kommer ske. Dels kommer man säkert förlora väljare som gillade deras stil, men framförallt framstår det ju som ganska falskt att i ena valrörelsen ha en viss stil och 4 år senare ha en helt annan stil. Förutom det korkade nya namnförslaget som han ger, så har han en poäng. Såhär i efterhand fanns det nog mycket som skrämde bort väljare. T ex att utvisa meningsmotståndare och att ta upp riksrätt, vilket främst Jeff Ahl var förtjust att snacka om. UT-retoriken rent allmänt.

Verkligen synd att Sveriges seriösa återvandringsparti fick ett sådant dåligt resultat, eftersom frågan definitivt är något som ligger i framtiden.
Citera
2018-10-08, 19:54
  #28298
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Är du Jan Olof Bengtssons officiella talesman här på Flashback? Jag tycker att du ska be honom bli medlem här så att han kan tala för sig själv i fortsättningen. Svenska Europapartiet är för övrigt det sämsta namnförslaget som jag någonsin har hört.



Jag utgår från att partiet inte kommer att läggas ner men det borde börja visa lite livstecken igen.
Jo men du kan inte förvänta dig att andra ska göra allt. Du kan göra något själv också. Vad tycker du ska göras i nuläget?
Citera
2018-10-08, 20:01
  #28299
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Jo men du kan inte förvänta dig att andra ska göra allt. Du kan göra något själv också. Vad tycker du ska göras i nuläget?

Jag förväntar mig bara lite livstecken, inga massdemonstrationer eller dylikt. Vad jag personligen gör är min ensak men det begränsar sig mestadels till ekonomiskt stöd nuförtiden.
Citera
2018-10-08, 20:04
  #28300
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Att AfS skulle genomgå denna mindre förvandling är knappast något som kommer ske. Dels kommer man säkert förlora väljare som gillade deras stil, men framförallt framstår det ju som ganska falskt att i ena valrörelsen ha en viss stil och 4 år senare ha en helt annan stil. Förutom det korkade nya namnförslaget som han ger, så har han en poäng. Såhär i efterhand fanns det nog mycket som skrämde bort väljare. T ex att utvisa meningsmotståndare och att ta upp riksrätt, vilket främst Jeff Ahl var förtjust att snacka om. UT-retoriken rent allmänt.

Verkligen synd att Sveriges seriösa återvandringsparti fick ett sådant dåligt resultat, eftersom frågan definitivt är något som ligger i framtiden.

Partier som är rädda för att "skrämma väljare" blir alltid mellanmjölk, se bara på Sverigedemokraterna. Det behövs ju mer radikalisering i det svenska samhället, inte mindre. Exakt hur det ska åstadkommas kan man diskutera.
Citera
2018-10-08, 20:49
  #28301
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag förväntar mig bara lite livstecken, inga massdemonstrationer eller dylikt. Vad jag personligen gör är min ensak men det begränsar sig mestadels till ekonomiskt stöd nuförtiden.
Ekonomiskt stöd kommer att göra nytta så fort det är dags för kampanj igen. Det är mycket berömvärt! De som genomförde Återvandringsturnén tog inget betalt för sitt arbete men det behövs finansiering av tillstånd, övernattning, ljudanläggning, resor, med mera. Vad gäller aktiviteten i nuläget så har ju Kasselstrand gett besked om att nästa stora händelse som han riktar in sig på är EU-parlamentsvalet.
Citera
2018-10-08, 20:58
  #28302
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Att AfS skulle genomgå denna mindre förvandling är knappast något som kommer ske. Dels kommer man säkert förlora väljare som gillade deras stil, men framförallt framstår det ju som ganska falskt att i ena valrörelsen ha en viss stil och 4 år senare ha en helt annan stil. Förutom det korkade nya namnförslaget som han ger, så har han en poäng. Såhär i efterhand fanns det nog mycket som skrämde bort väljare. T ex att utvisa meningsmotståndare och att ta upp riksrätt, vilket främst Jeff Ahl var förtjust att snacka om. UT-retoriken rent allmänt.

Verkligen synd att Sveriges seriösa återvandringsparti fick ett sådant dåligt resultat, eftersom frågan definitivt är något som ligger i framtiden.
Återigen, vad betyder förkortningen UT?

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Partier som är rädda för att "skrämma väljare" blir alltid mellanmjölk, se bara på Sverigedemokraterna. Det behövs ju mer radikalisering i det svenska samhället, inte mindre. Exakt hur det ska åstadkommas kan man diskutera.
Håller med dig. Om händelserna kring AfS torgmöten hade blivit förstasidesstoff i maktens medier så hade det gjort stor effekt. Positiv effekt.

AfS politik, framtoning, med mera, behöver inte ändras. Men partiet behöver en strategi för att skapa händelser som media inte kan låta bli att rapportera om. Det räcker egentligen att en enda kanal eller nyhetssida börjar rapportera på ett seriöst sätt så kommer de andra att följa efter.
Citera
2018-10-08, 21:12
  #28303
Medlem
Problemet är mer djupgående än att MSM inte bevakade partiet mer än de gjorde (även om det trots allt skrevs en del). Av de hundratusentals som följer alternativmedia regelbundet, och som alla visste precis vad AfS var, så röstade bara en liten del på partiet.

Det var därifrån partiet hoppades rekrytera sina väljare och det misslyckades man med. Man behöver försöka analysera vad det berodde på.
Citera
2018-10-08, 21:17
  #28304
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Problemet är mer djupgående än att MSM inte bevakade partiet mer än de gjorde (även om det trots allt skrevs en del). Av de hundratusentals som följer alternativmedia regelbundet, och som alla visste precis vad AfS var, så röstade bara en liten del på partiet.

Det var därifrån partiet hoppades rekrytera sina väljare och det misslyckades man med. Man behöver försöka analysera vad det berodde på.
Fegisar som röstade SD i riksdagsvalet även om de inte vill ha SDs politik utan AfS politik.

Den som röstar ska (så gott som alltid) rösta på den politik som vederbörande vill ha. Taktikröstning och liknande får etablissemanget att jubla, för så fort väljarna tar till något annat än vad de vill ha så är de på väg rakt i deras famn.
Citera
2018-10-08, 21:24
  #28305
Medlem
Jag ska balansera min pessimism med ett vitpiller också.

Egentligen var valresultatet en sådan katastrof att partiet lika gärna kunde avvecklas. Om de ska följa SDs utveckling och fördubbla sig i varje val så tar det 20 år att komma in. Ingen orkar vänta så länge utan då är det bättre att lägga allt krut på SD.

Men saker kan ändras rätt så fort. Om en vecka bör vi få klarhet i hur regeringsfrågan är tänkt att lösas. Sannolikt är att SD får visst inflytande i en M-KD-regering. Problemet är att C kommer att ha veto över allt regeringen företar sig, inklusive invandringspolitiken.

Om SD sitter i fyra år och ger understöd åt en invandringspolitik som inte på långa vägar uppfyller väljarnas förväntningar så kan AfS rätt så snabbt börja visa sig i OU.
Citera
2018-10-08, 21:31
  #28306
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag ska balansera min pessimism med ett vitpiller också.

Egentligen var valresultatet en sådan katastrof att partiet lika gärna kunde avvecklas. Om de ska följa SDs utveckling och fördubbla sig i varje val så tar det 20 år att komma in. Ingen orkar vänta så länge utan då är det bättre att lägga allt krut på SD.

Men saker kan ändras rätt så fort. Om en vecka bör vi få klarhet i hur regeringsfrågan är tänkt att lösas. Sannolikt är att SD får visst inflytande i en M-KD-regering. Problemet är att C kommer att ha veto över allt regeringen företar sig, inklusive invandringspolitiken.

Om SD sitter i fyra år och ger understöd åt en invandringspolitik som inte på långa vägar uppfyller väljarnas förväntningar så kan AfS rätt så snabbt börja visa sig i OU.

Dessutom är en lågkonjunktur på väg.
Citera
2018-10-08, 22:02
  #28307
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De väljare som kunde tänkas vara beredda att gå från SD till AfS är en mindre grupp och har säkert redan hört talas om AfS, bland annat här på Flashback. Men de valde trots det att stanna i SD. AfS bör fråga sig varför.

Fast du har redan fått svaret, att det tar tid att bygga upp ett varumärke. Väljarna är trögrörliga och håller gärna fast vid det trygga och bekanta. Svensken är inte direkt den riskbenägna typen, så det enda sättet att slå igenom med ett radikalt budskap är att vara ihärdig tills det normaliseras. Det har ju SD själva påvisat, tidigare var det deras politik som var extrem enligt de s.k. anständiga partierna men idag är den i vissa avseenden normaliserad. Det ser man på att kritiken omriktats mot enskilda SD:ares lämplighet, mer perifera frågor som NATO, o.s.v.
Citera
2018-10-08, 22:59
  #28308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodermordet
Just detta borde inte vara några problem, då högerpersoner karaktäriseras av en undergiven "moneyslave"-mentalitet och gärna lättar på plånboken så fort de hittar en ny husse att slicka skorna på. Huruvida dessa pengar faktiskt investeras i konkreta politiska projekt eller läggs på husses privata semestrar till Thailand, det spelar desto mindre roll.

Kolla till exempel på hur donationer, medlemsavgifter och prenumerationspengar fortsätter rulla in till cashgrab-projektet "Det fria Sverige"/Svegot, trots att man efter ett år inte presterat någonting utöver än att skicka husse Dan och matte Conrad på korvprovningsresa till Tyskland.

Har du några som helst belägg för detta påstående? Du presenterar inga summor för DFS. Du bara spekulerar utan grund.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback