Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-14, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Fast nu pratar vi om folk som "har varit kriminella". Vi pratar alltså om att straffa folk i efterhand. När de redan fått sitt straff.

Tror inte det ens är lagligt möjligt. Har inte domstolen dömt för utvisning så kan man inte i efterhand döma för det. Är en självklarhet.
Lite som att bli dömd till böter men ett år senare så ändrar man sig och dömer till fängelse.
Här domen vunnit laga kraft så kan man inte gå in och ändra.
Förstår väl vem som helst.
Varför ska vi ha dömda brotslingar kvar hur är det bra för Sverige?
Citera
2018-03-14, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Nej, där tar du skamgrepp. Det är du som inte förstår vad jag säger. Du protesterar när någon äntligen vågar röja upp. AFS är vad Sverige behöver.

När någon äntligen vågar förstöra vårat rättsväsende? Du ser inte problematiken med att vi ska kunna börja döma folk flera år i efterhand, när de redan fått sitt straff. Tilliten på rättsväsendet försvinner ju. En laga kraft vunnen dom ska man kunna lita på.
Det är ren och skär populism som inte har någon verklig förankring i praktiken. Det är samma princip som varför man inte kan straffas för brott som inte var ett brott vid tillfället för gärningen. Om du begår en gärning 2016 som var laglig, men som 2018 blir olaglig. Då kan du självklart inte dömas för det du gjorde 2016, för då var det ju lagligt. Samma princip med laga kraft vunnen dom.

Det AfS pratar om, om jag tolkar dem rätt är en omöjlighet tack och lov.

Citat:
Ursprungligen postat av J39
Varför ska vi ha dömda brotslingar kvar hur är det bra för Sverige?

För att de redan varit dömda, fått sitt straff och suttit av sitt straff? Tekniskt sett kan du ses som brottslig för att du kör 5 km/h för fort. Är alla fortkörare dåliga människor som är dåliga för Sverige? Då kan vi lika gärna yrka utvisning på vanliga Svensson också, om vi inte vill ha brottslingar i vårat land.

Har inga problem med att vara hårdare och att åklagaren yrkar utvisning på brott i högre grad, men då talar vi om framtida brott. En tidigare dömd person ska inte ses ner på. Och absolut inte straffas i efterhand. Man har fått sitt straff. Man har också fått en möjlighet att vända sig mot anklagelsen om det straff man kan få framför en domstol(om det inte sker utanför domstol).
Citera
2018-03-14, 07:21
Medlem
Citat:
När någon äntligen vågar förstöra vårat rättsväsende? Du ser inte problematiken med att vi ska kunna börja döma folk flera år i efterhand, när de redan fått sitt straff. Tilliten på rättsväsendet försvinner ju. En laga kraft vunnen dom ska man kunna lita på.
Det är ren och skär populism som inte har någon verklig förankring i praktiken. Det är samma princip som varför man inte kan straffas för brott som inte var ett brott vid tillfället för gärningen. Om du begår en gärning 2016 som var laglig, men som 2018 blir olaglig. Då kan du självklart inte dömas för det du gjorde 2016, för då var det ju lagligt. Samma princip med laga kraft vunnen dom.

För att de redan varit dömda, fått sitt straff och suttit av sitt straff? Tekniskt sett kan du ses som brottslig för att du kör 5 km/h för fort. Är alla fortkörare dåliga människor som är dåliga för Sverige? Då kan vi lika gärna yrka utvisning på vanliga Svensson också, om vi inte vill ha brottslingar i vårat land.

Har inga problem med att vara hårdare och att åklagaren yrkar utvisning på brott i högre grad, men då talar vi om framtida brott. En tidigare dömd person ska inte ses ner på. Och absolut inte straffas i efterhand. Man har fått sitt straff. Man har också fått en möjlighet att vända sig mot anklagelsen om det straff man kan få framför en domstol(om det inte sker utanför domstol).
Det är inget straff att behöva åka hem till sitt hemland. Är det personer med tillfälligt uppehållstillstånd så är det hur enkelt som helst att dra tillbaka tillståndet. Så det lär inte bli några större svårigheter.

Margot Wallström skickades väl hem från Israel och fick även besöksförbud i landet.
Citera
2018-03-14, 07:43
Medlem
Citat:
Fast nu pratar vi om folk som "har varit kriminella". Vi pratar alltså om att straffa folk i efterhand. När de redan fått sitt straff.

Tror inte det ens är lagligt möjligt. Har inte domstolen dömt för utvisning så kan man inte i efterhand döma för det. Är en självklarhet.
Lite som att bli dömd till böter men ett år senare så ändrar man sig och dömer till fängelse.
Här domen vunnit laga kraft så kan man inte gå in och ändra.
Förstår väl vem som helst.

Initialt skulle kriminella och exkriminella utan medborgarskap utvisas, samt andra för Sverige skadliga element utan medborgarskap. På sikt skulle nog AfS inte dra sig för något som skulle kallas för raslagar, att även medborgarskap skulle revideras och tas bort med tvång för personer med dubbla medborgarskap men som dömts för brott, aldrig arbetat i form av en riktig anställning etc.
Citera
2018-03-14, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det är inget straff att behöva åka hem till sitt hemland. Är det personer med tillfälligt uppehållstillstånd så är det hur enkelt som helst att dra tillbaka tillståndet. Så det lär inte bli några större svårigheter.

Margot Wallström skickades väl hem från Israel och fick även besöksförbud i landet.

Om det inte är ett straff så då borde inget tvång behövas.
Men att ryckas från sitt boende och liv i Sverige ses självklart som ett straff.
Nä det är inte hur enkelt som helst. Bara för att du har körkort så kan du inte bli av med det hur enkelt som helst heller. Du måste göra något som gör att du förtjänar det.
Tidigare dömd är inte ett av dem. Krävs något i nutid också.

Jag vill kunna lita på vårat rättsväsende. Vill inte du det?
Citera
2018-03-14, 07:59
Medlem
Vad är AfS ståndpunkt när det kommer till narkotikapolitik?
Citera
2018-03-14, 08:06
Medlem
Citat:
Men att ryckas från sitt boende och liv i Sverige ses självklart som ett straff.
Nä det är inte hur enkelt som helst. Bara för att du har körkort så kan du inte bli av med det hur enkelt som helst heller. Du måste göra något som gör att du förtjänar det.

Men det är fortfarande inget straff att behöva åka tillbaka till sitt hemland.

Om du vill att Sverige ska vara ett land utan gränser och öppet för alla, med fri tillgång till det svenska välfärds- och bidragsystemet för alla som kan ta sig hit så har du sju andra partier att välja på. AfS är inte ett sådant parti.
Citera
2018-03-14, 08:07
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:

Absolut vill jag kunna det.

Att kriminella invandrare i 99 fall av 100 inte blir utvisade är en av anledningerna till att jag inte gör det, så att ta tag i detta skulle helt klart vara ett steg i rätt riktning.
Citera
2018-03-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Men det är fortfarande inget straff att behöva åka tillbaka till sitt hemland.

Om du vill att Sverige ska vara ett land utan gränser och öppet för alla, med fri tillgång till det svenska välfärds- och bidragsystemet för alla som kan ta sig hit så har du sju andra partier att välja på. AfS är inte ett sådant parti.

Saknar man koppling till sitt hemland så nog är det ett straff. Att ryckas från den tillvaro som man byggt upp i Sverige till att ha ingenting, jo det är ett straff.
Borde ju inte vara några problem att folk frivilligt åka tillbaka om personerna de berör inte ser det som ett straff.

Jag rösta SD 2014, så jag är långt ifrån öppna gränser. Jag tror på liten kontrollerad invandring.
Jag är starkt för ett rättsväsende man kan lita på. Som framtida polis.

Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Absolut vill jag kunna det.

Att kriminella invandrare i 99 fall av 100 inte blir utvisade är en av anledningerna till att jag inte gör det, så att ta tag i detta skulle helt klart vara ett steg i rätt riktning.

Och vad är en kriminell enligt dig?
Vi får vänta på AfS definition.
Citera
2018-03-14, 08:16
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Tilliten till det svenska rättsväsendet krackelerar i skrivandes stund.
Vad AFS vill är att bygga upp förtroendet igen.
Du kan inte med allvar mena att våra domstolar sköter sin primära uppgift?
Citera
2018-03-14, 08:32
Medlem
Citat:

Helt ärligt är det centrala för mig att landet inte går under. Kan rättsväsendet vara med och förhindra det på vilket sätt som helst ökar det mitt tillit för det.

Skicka hem dem!
Citera
2018-03-14, 08:36
Medlem
Citat:

Att frånta invandrare deras medborgarskap om det vid en genomgång visar sig att de obstruerat vid sin egen asylutredningar, tex vad gäller den egna identiteten, vore helt juridiskt görligt och korrekt. Eftersom mer än 90% av de sk flyktingarna sedan ett par decennier tillbaka kastat sona pass efter att ha kommit till svensk jord har vi redan där för grund för återtagande av medborgarskap. Om man i förlängningen, lurat till sig svenskt medborgarskap, kan ju även de efterkommande fråntas sina, då det kan visas att den första invandrade persoenen uppvifter och beteende, som gav grund till PUT och medborgarskap, var oriktig och olagliga. Obstruktion, eller givande av osanna uppgifter är, och har hela tiden varit, olagligt, men vi har fått en förvriden praxis i strid med lagen. Nu återställer vi praxis, och andemeningen med lagen. Samt justerar lagen för att förenkla återtagandet av medborgarskap. Inget konstigt med det, itifrån en normal rätts och moralgrund. Och i sann demokratisk anda.
Senast redigerad av Fnysington 2018-03-14 kl. 08:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in