Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-03-07, 01:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tack för det Vore kul om man kunde få se deras kommande stöd i Sentio. Jag tror att de som redan bestämt sig eller bara funderar på att rösta AfS är mer benägna att tala om för opinionsinstitut att AfS är/kan bli deras val (jag gjorde det själv häromdagen, av en slump blev jag tillfrågad efter att inte fått några förfrågningar på år), eftersom detta avant-garde är mer än medvetna hur viktigt det är att AfS syns överhuvudtaget, och allra helt i en opinionsundersökning, för att generera en band-wagon effekt. Om ett par månader vet vi.. Jag tror iofs att AfS kommer att få en del MSM-publicitet, eftersom MSM gärna ser att AfS blir högerns FI, dvs tar röster från vänstern utan att ha en chans att komma in i riksdagen. Men jag bedömer faktiskt AfS chanser som bättre än FI.

Att AfS skulle omnämnas i alternativmedia var knappast en överraskning, men att de omnämndes både på TV och i de större tidningarna var verkligen inget jag förväntade mig. Jag var övertygad om att msm skulle ignorera dem helt. Orsaken till detta har jag också funderat över, det är möjligt att det är som du säger, själv har jag ingen bättre förklaring. Men samtidigt ignoreras ju MED, de borde ju också kunna försvaga SD.

Men oavsett orsaken medför detta att många hör talas om AfS, några av dessa kommer att kollar upp dem och några av dessa kommer att finna att de sympatiserar med dem. Jag tror denna uppmärksamhet kan inneburit att AfS fått några promillen på direkten. Frågan är hur många. Jag skulle tippa på några promillen i den första o.u. Jag hoppas verkligen att Sentio väljer att redovisa deras siffror. Det kan absolut bli en band-wagon-effekt av det. Däremot tror jag deras chanser att nå över 4% i valet är små. Deras chans är sannolikt klart större i valet 2022.

F!s chans att nå riksdagen är nog inte så stora och när Gudrun Schyman lämnar partiledarposten (hon fyller 70 år i år) är nog chansen minimal, de bakom henne är verkligen inga röstmagneter. Men jag föreslår att vi lämnar dem åt sitt öde och talar om något roligare istället.
Citera
2018-03-07, 01:03
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Hur många aktiva radikala invandringskritiker kan det tänkas finnas på flashback? En stor del tycker säkert att AfS politik passar de bättre än SD's. Dessutom så kommer säkert en liten del av dessa övertyga vänner och familj. Är det ens realistiskt att fundera på om AFS kommer in i Riksdagen?

Låt säga att SD har ca 25% av rösterna om valet hade varit idag, är det realistiskt att 1/5 kan tänkas rösta på AFS om de nås av deras meddelande?

Här finner du svaret:

https://d1qmdf3vop2l07.cloudfront.net/brawny-towel.cloudvent.net/compressed/83c1c80374fed8aa3cd72b8146e4989c.pdf
Citera
2018-03-07, 01:07
Medlem
Mr.Grankvists avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Jag pratar inte om någon fullskalig trojansk häst, utan om att ett parti kan utveckla sin politik stegvis och att de inte nödvändigtvis behöver redogöra för samtliga av sina långsiktiga mål på den första presskonferens. Varför har du så svårt att acceptera att det skulle finnas inslag av taktik över processen? Jag tycker inte att det är märkvärdigt alls. Radikalisering är ett verkligt fenomen, även på gruppnivå. I princip all radikalisering sker stegvis.

Eftersom tråden handlar om AfS politik så är det vad de själva har presenterat jag utgår ifrån. Att vara ärlig är något jag som väljare förväntar mig, jag kan ju inte gissa mig till vad de egentligen menar.

Citat:
Jag har inte avslöjat deras verkliga intentioner eller någon dold agenda i och med att jag, som andra i tråden, i grunden endast spekulerar kring vad som kommer att ske med politiken, eller extrapolerar utifrån det vi redan sett. Jag sitter inte inne med någon reell kunskap om det, är inte med i partiet och känner inte heller någon på insidan.

Om du tycker att man ska gå försiktigt fram och inte avslöja de eventuella framtidsplanerna eftersom det kan skrämma bort väljare så kan man säga att det är otaktiskt att helt öppet tala om att det kanske finns sådana. De potentiella AfS-väljare som i nuläget endast kan gå med på den politik partiet talar om hittills och som läser i den här tråden kanske ryggar tillbaka när de presenteras för möjligheten att partiet har andra avsikter de inte talar om än.
Men hursomhelst är det alltså bara spekulationer och önsketänkande från partiets sympatisörer.

Citat:
Du föreslår att man ska skippa allt vad eventuell taktik heter och öppet gå ut med det mest radikala man har i lager, helt utan en tanke på hur det kommer att tas emot, annars är man ett "mellanmjölksparti". Det finns ett väldigt bra sätt att se om det vore att föredra, och det är att se vilka av NMR eller AfS som når störst framgångar i det kommande riksdagsvalet. Når NMR signifikant längre lovar jag att ompröva min tes.

Jag föreslår att man ska vara ärlig, jag saknar i alla fall förmågan att luska ut vad ett parti egentligen vill.

Förresten verkar det otroligt att de med en inställning där de vill att invandrare ska lära sig svenska, anpassa sig och skaffa jobb sedan vill få dem att åka hem.
Citera
2018-03-07, 01:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Tack för presentationen.

De lär bli en blåslampa i röven på SD under hela valrörelsen. Inte bara SD förresten. Potentiellt 80% av SD är direkt öppna för AfS, men AfS skulle i dagsläget kunna få 32,9%. Vem vet hur det kommer förändras under de närmaste 6 månaderna.

Observera att ytterligare 10,2% av SD-väljarna svarade "Kanske" på frågan om de kunde tänka sig att rösta på ett nytt parti. Bara 9,6% av SD-väljarna är helt trogna partiet.

SD:s "hårda kärna" skulle då vara 9,6% av 21,9% (Sentios februarisiffror) alltså 0,096 * 0,219 = 0,021 = 2,1% av väljarkåren.
Citera
2018-03-07, 01:09
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Här finner du svaret:

https://d1qmdf3vop2l07.cloudfront.net/brawny-towel.cloudvent.net/compressed/83c1c80374fed8aa3cd72b8146e4989c.pdf

Mjo, men en opinionundersökning är en sak, enligt den så kan ca 60% tänkta sig att rösta på ett parti som vill minska invandringen mer än SD...

Om det var sant så hade SD legat skyhögt i opinionen.
Citera
2018-03-07, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att AfS skulle omnämnas i alternativmedia var knappast en överraskning, men att de omnämndes både på TV och i de större tidningarna var verkligen inget jag förväntade mig. Jag var övertygad om att msm skulle ignorera dem helt. Orsaken till detta har jag också funderat över, det är möjligt att det är som du säger, själv har jag ingen bättre förklaring. Men samtidigt ignoreras ju MED, de borde ju också kunna försvaga SD.

Men oavsett orsaken medför detta att många hör talas om AfS, några av dessa kommer att kollar upp dem och några av dessa kommer att finna att de sympatiserar med dem. Jag tror denna uppmärksamhet kan inneburit att AfS fått några promillen på direkten. Frågan är hur många. Jag skulle tippa på några promillen i den första o.u. Jag hoppas verkligen att Sentio väljer att redovisa deras siffror. Det kan absolut bli en band-wagon-effekt av det. Däremot tror jag deras chanser att nå över 4% i valet är små. Deras chans är sannolikt klart större i valet 2022.

F!s chans att nå riksdagen är nog inte så stora och när Gudrun Schyman lämnar partiledarposten (hon fyller 70 år i år) är nog chansen minimal, de bakom henne är verkligen inga röstmagneter. Men jag föreslår att vi lämnar dem åt sitt öde och talar om något roligare istället.

Nu är ju inte AfS vilket nystartat parti som helst. Alla som idag överväger SD känner sannolikt till historien med SD/SDU, Kasselstrand och AfS. Alternativmedia sopar banan av MSM på sociala medier. FB samlar över miljonen medlemmar, förvisso inte unika och alla inte politiskt intresserade men ändå.

Man har 6 månader på sig att få ut sitt budskap. Jag hoppas man tar sig till Almedalen.

Skulle AfS komma in i riksdagen 2018 är det nog en större pungspark på PK än ett SD på 25%.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Observera att ytterligare 10,2% av SD-väljarna svarade "Kanske" på frågan om de kunde tänka sig att rösta på ett nytt parti. Bara 9,6% av SD-väljarna är helt trogna partiet.

SD:s "hårda kärna" skulle då vara 9,6% av 21,9% (Sentios februarisiffror) alltså 0,096 * 0,219 = 0,021 = 2,1% av väljarkåren.

Jag skulle gissa att kärnan är större än så, men för all del det skulle förklara panikartade uttalanden från SD-"sympatisörer" på FB.
Citera
2018-03-07, 01:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den Sentioundersökning som AfS själva beställde är intressant eftersom de inte bara tittade på hela väljarkåren utan också på SD:s väljare, där stödet för ett nytt parti är mycket stort. Av någon anledning lyfte de inte fram det när de presenterade undersökningen utan talade bara om att 33% av alla väljare kan tänka sig att rösta på ett nytt mer invandringskritiskt parti.

Här är siffrorna både för SD:s väljare och hela väljarkåren:

Kan du tänka dig att rösta på ett parti som vill minska invandringen mer än något nuvarande riksdagsparti?

Alla väljare:

33,4% - Ja
28,5% - Kanske
38,0% - Nej

SD:s väljare:

80,2% - Ja
10,2% - Kanske
9,6% - Nej

Kan du tänka dig att rösta på ett parti som i högre grad än nuvarande riksdagspartier förespråkar återvandring av illegala invandrare?

Alla väljare:

32,9% - Ja
32,8% - Kanske
34,2% - Nej

66,7% - Ja
13,0% - Kanske
20,3% - Nej

Skulle du vilja se ett nytt invandringskritiskt parti i rikdagen?

Alla väljare:

23,3% - Ja
51,3% - Nej
25,4% - Vet ej

63,8% - Ja
15,3% - Nej
20,9% - Vet ej

Dessa siffror är anmärkningsvärda, och jag kan förstå om SD-ledningen är nervösa ifall de känner till dem. Om alla de SD-väljare som svarat Ja på den första frågan röstar på AfS riskerar ju SD att åka ur riksdagen.

Tack så mycket!
Dessa siffror var helt nya för mig. Utifrån dem förefaller de verkligen ha en stor potential om de sköter sina kort rätt. Samtidigt vill jag dra mig till minnes att SVT lät beställa en undersökning om väljarnas inställning till ett feministiskt parti innan F! bildades. Jag minns tyvärr inte siffrorna de lät presentera, men var det inte sådär 20-30% nånting som sa sig kunna tänka sig att rösta på ett sådant parti? I valet fick sedan F! 0,5%. Vad jag ville ha sagt med detta är att man nog bör vara försiktig att dra allt för stora växlar på en sådan undersökning. (Jag hävdade ej att DU gjorde det, bara att MAN nog ska vara försiktig med det.)

Garanterat har någon i SD sett siffrorna och informerat ledningen om dem. Självklart är de oroade, men det är knappast något de vill visa utåt.
Citera
2018-03-07, 01:58
Medlem
ExtremParanoias avatar
AFS med Gustav Kasselstrand är det bästa vi kan få var det gäller den "demokratiska" och "parlamentariska" vägen.

Att diverse mörkermän i den här tråden fortsätter att gnälla och avfärdar partiet för att - "Säkra existensen för den vita rasen" och "Krossa judeenheten" inte står på partiprogrammet är idiotiskt.
Citera
2018-03-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Mjo, men en opinionundersökning är en sak, enligt den så kan ca 60% tänkta sig att rösta på ett parti som vill minska invandringen mer än SD...

Om det var sant så hade SD legat skyhögt i opinionen.

Snart briserar bomben. 7K håller tummarna för att det sker efter oktober 2018. Så blir det kanske. Skulle kommunalskatten åka upp till 40% eller vård, skola, pensioner radikalt försämras, alltså radikalt! eller bostadsbubblan spricka så får vi se exakt hur PK och toleranta svensken är.

http://www.friatider.se/nordea-varnar-f-r-sveriges-demografiska-omvandling-de-gyllene-ren-r-ver

Personligen tror jag inte att var tredje polis slutat för att han har 3000,- mindre i månadslön än han skulle vilja ha. Vem blir polis för att tjäna pengar? Enligt nyligen intervjuad polis är det bara en tidsfråga innan gettona lurar in poliserna i en fälla och istället för att kasta sten skjuter med AK47or. Hur hög månadslön vill man ha som polis om man ska möta det i sin vardag? 30.000, 40.000, 50.000,-/månad eller samma lön men annan ledning och andra befogenheter?

Vårt rättsväsende friar invandrare som kastar handgranater mot polisen och saknar resurser att utreda invandrare som våldtar barn men däremot jagar man en 90-åriga svensk kvinna som vinkar eller en "snickar-kändis" som kanske betett sig som en gris för 10 år sedan.
Citera
2018-03-07, 02:09
Medlem
kalkryggars avatar
Kommer det undersökningar under våren som visar att detta nya parti börjar sluka väljare från Sd så kan man nog anta att det pressar Sd att bli radikalare inför höst-spurten i valet.

Jag tror att båda dessa partier vinner på att kriga lite med varandra så dom får mycket mediebevakning. Fast kriga på ett hälsosamt sätt (debatter) och skippa fula knep.

Ett drömscenario som fortfarande är realistiskt skulle vara:
Sd: 14%
AFS: 8%
NMR: 4%

Inte helt orealistiskt med rätt påverkan. Se hur valet i Italien gick. En käftsmäll mot vänstern.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Garanterat har någon i SD sett siffrorna och informerat ledningen om dem. Självklart är de oroade, men det är knappast något de vill visa utåt.

Du fattar väl att hela ledningen och mååååånga aktiva i Sd satt bänkade under pressisen AFS hade?
Senast redigerad av kalkryggar 2018-03-07 kl. 02:11.
Citera
2018-03-07, 02:12
Medlem
ExtremParanoias avatar
[quote=Mr.Grankvist|63430338]
Citat:
Jag föreslår att man ska vara ärlig, jag saknar i alla fall förmågan att luska ut vad ett parti egentligen vill.

Förresten verkar det otroligt att de med en inställning där de vill att invandrare ska lära sig svenska, anpassa sig och skaffa jobb sedan vill få dem att åka hem.
I ett förljuget samhälle fungerar det inte att vara helt ärlig som politiker om man vill nå några politiska framgångar och få folket med sig.

Hitler, Mussolini, Pinochet var inte ärliga.
Citera
2018-03-07, 02:18
Medlem
ExtremParanoias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ett drömscenario som fortfarande är realistiskt skulle vara:
Sd: 14%
AFS: 8%
NMR: 4%

Inte helt orealistiskt med rätt påverkan. Se hur valet i Italien gick. En käftsmäll mot vänstern.

Du fattar väl att hela ledningen och mååååånga aktiva i Sd satt bänkade under pressisen AFS hade?
Detta finner jag väldigt orealistiskt. AFS måste till med något alldeles spektakulärt för att ens nå 4%. Men jag tror faktiskt att de kommer att göra det.

SD lär väll sluta på 18-24% och NMR kommer max få 10.000 röster förövrigt, 0,1-0,13%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in