Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 13:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Som jag har förstått det vill de ta bort frikostiga förmåner samt att varje riksdagsledamots lön skall baseras på vad de tjänat tidigare (dock min 30000 & max 80000 kr), för att på så vis undvika att folk söker sig till politiken för pengarnas skull.

Från partiprogrammet:
https://alternativforsverige.se/demokrati-och-politiker/

Nu blev det ännu dummare.
Scenario:

Person A och Person B får varsin riksdagsplats för partiet Afs.

A: tjänar 30 000 kr/mån
B: tjänar 65 000 kr/mån

Nu skall dom sitta bredvid varandra och göra samma jobb men med 35 000 kr/mån i löneskillnad. Så dumt så jag saknar ord.

Man kan ganska lätt konstatera att detta parti inte är ett parti där kvinnor göre sig besvär. Kvinnor befinner sig normalt sätt i låglönejobb och skulle det vara 10 riksdagsledamot och hälften var kvinnor så skulle det förmodligen avspegla sig ganska tydligt att kvinnogruppen ligger rejält under mansgruppen. Partiet skjuter sig i foten och kommer få försvara den förhållningen i debatt efter debatt år efter år.

Så det visar sig att dom är idioter i alla fall. Lägg ner den här skiten och protestera på riktigt gott folk. Rösta NMR.
Citera
2018-03-08, 13:24
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Scenario:

Nu skall dom sitta bredvid varandra och göra samma jobb men med 35 000 kr/mån i löneskillnad. Så dumt så jag saknar ord.

Man kan ganska lätt konstatera att detta parti inte är ett parti där kvinnor göre sig besvär. Kvinnor befinner sig normalt sätt i låglönejobb och skulle det vara 10 riksdagsledamot och hälften var kvinnor så skulle det förmodligen avspegla sig ganska tydligt att kvinnogruppen ligger rejält under mansgruppen. Partiet skjuter sig i foten och kommer få försvara den förhållningen i debatt efter debatt år efter år.

Så det visar sig att dom är idioter i alla fall. Lägg ner den här skiten och protestera på riktigt gott folk. Rösta NMR.
Grejen är den att man vill ha kompetenta människor i riksdagen. Dock tenderar kompetenta människor att tjäna bra i den privata sektorn. Skulle man betala alla i riksdagen lika så ökar alternativkostnaden för de kompetenta människorna. Därför måste de kompenseras mer. Det är p.g.a. dagens system som politiken är full av inkompetenta förlorare, och att fortsätta med dagens system lär knappast göra saken bättre.
Citera
2018-03-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Scenario:

Lika dumt som att en polis som varit i yrket i 20 år tjänar mer än en nyutexaminerad trots att dom gör samma jobb..
Citera
2018-03-08, 15:08
Medlem
Tubleross avatar
Herrejesus!

AFS har redan samlat in 1 028 250 kr!

Alltså över en miljon svenska polletter och nu sätter de sitt nya mål på fem miljoner kr!

https://alternativforsverige.se
Citera
2018-03-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/uteslutna-sdu-politiker-startar-nytt-parti

Inte en dag för sent. Ska bli intressant att se vilken nationalistisk profil partiet väljer och hur hårt ut man kommer gå i debatterna.

Med lite tur kan de nog passera 4% gränsen om sisådär 25-30 år
Citera
2018-03-08, 16:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Lika dumt som att en polis som varit i yrket i 20 år tjänar mer än en nyutexaminerad trots att dom gör samma jobb..

Men det stämmer inte. En som har jobbat i 20 år har således 20 års erfarenhet och gör därmed inte samma jobb.

Men det är en skillnad som jag skulle önska. Att man har en grundlön som är lika för alla där erfarenhet kan plussa på med kanske upp till ca 15%. Sen kan man diskutera om man kanske också skall ha en sammanhållande max-period.

Man kunde ju önska att det här nya partiet kunde låta bli att hålla på och tramsa med sånt här och bara acceptera som det är och fokusera på viktiga frågor som man kan anta att deras väljare är intresserade av istället för att fastna i sånt här trams.
Citera
2018-03-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag vill mycket gärna att Afs blir ett riksdagsparti och funderar starkt på att rösta på dom. Dock är jag lite orolig för hur SD skulle reagera, Åkesson har ju tabbat sig och dömt ut dom. Det skulle vara katastrof om Sd och Afs börjar käbbla i riksdagen istället för att slå sina påsar ihop och bilda en starkare allians. Alla invandringskritiska krafter måste visa styrka och inte hänfalla till inbördes konflikt i dessa kritiska tider.

Det blir säkert inga problem eftersom afs bara vill ha hårdare invandrings- och kriminalpolitik samt repatriering av diverse lycksöäkare. Dessa krav har ju en bred folklig förankring varför säkert partierna, t ex m och s, kommer att lägga ungefär samma politik. Då skulle det ju bli konstigt om sd skulle sätta sig på tvären och liksom bli en käpp i hjulet.

Däremot kommer nog afs att råka ut för förföljelse från diverse politiker inom 7K.
Citera
2018-03-08, 16:52
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Det blir säkert inga problem eftersom afs bara vill ha hårdare invandrings- och kriminalpolitik samt repatriering av diverse lycksöäkare. Dessa krav har ju en bred folklig förankring varför säkert partierna, t ex m och s, kommer att lägga ungefär samma politik. Då skulle det ju bli konstigt om sd skulle sätta sig på tvären och liksom bli en käpp i hjulet.

Däremot kommer nog afs att råka ut för förföljelse från diverse politiker inom 7K.

Med tanke på att SD-topparna redan har gått ut och kallat AfS för fascister, extremister och nazister (direkt kopierat ur 7-klöverns retorikbok) så är det nog troligare att Lilla Åkesson och co sätter käppar i hjulet än samarbetar med AfS
Citera
2018-03-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Med tanke på att SD-topparna redan har gått ut och kallat AfS för fascister, extremister och nazister (direkt kopierat ur 7-klöverns retorikbok) så är det nog troligare att Lilla Åkesson och co sätter käppar i hjulet än samarbetar med AfS
Det är något jag har missat. Kan du länka till något uttalande om det.
Citera
2018-03-08, 17:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Nu är det ju så att de höjer ersättningen, under förutsättning att riksdagsledamoten kommer från ett arbete med högre lön än 65 400 kr.

Korrekt. Men det blir svårare att rekrytera unga människor som kan göra karriär som t.ex. ekonom, civilingenjör eller läkare i stället för att ägna sig åt politiken med låg lön.

AfS vill också skära ner ersättningarna till kommunpolitikerna, som knappast är överbetalda idag.

Jag tror att om man vill spara pengar ska man göra det bland förvaltningar och tjänstemän, inte bland de folkvalda politikerna.
Citera
2018-03-08, 17:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Sannolikheten ökar att de som verkligen vill göra skillnad och inte är knapptryckande får kommer att få chansen att representera sitt parti och sin politik.

Det tror jag att ett annat av AfS förslag som jag tror mer på kan bidra till, nämligen ett ökat inslag av personval.
Citera
2018-03-08, 17:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Hur tolkar du den raden som du inte citerade?

"Samtliga uppehållstillstånd som delats ut sedan år 2000 ska omprövas."

Precis som jag skrev: att det handlar om en omprövning av beviljade uppehållstillstånd. Att de som fått medborgarskap är undantagna framgår av nästa mening, som jag citerade:

Personer som saknar medborgarskap kommer att utvisas om Återvandringsverket finner att de ljugit eller mutat sig till uppehållstillstånd, levt på bidrag en ansenlig del av sin vistelse, inte lärt sig svenska eller varit kriminella.

Här är som sagt AfS mindre radikala än moderaterna, som vill ompröva även medborgarskap för dem som erhållit det på falska grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in