Citat:
Ursprungligen postat av
Doktor Pork
Jo det är ju rätt motbjudande hur en del beter sig, men det speglar ju också att SD nu till skillnad från oss som röstade in dem i riksdagen och var politiska pionjärer nu till stor del fått en väljarkår som består av den mindre informerade och mer trögrörliga massan. Den som inte leder förändring utan bara hakar på den när det är ett faktum, och innan dess talat nedlåtande om att det är bortkastat att inte rösta på de etablerade alternativen. Det finns alltså ingen som helst anledning att hålla på att fjäska för den här gruppen väljare eftersom det ändå inte går att övertyga dem i det här valet. De här politiska amöborna kommer att hoppa av sig själva i framtiden när AfS sitter i riksdagen och är etablerade och vinden blåser i vår riktning eftersom de gärna går över till en etablerad vinnare.
Den kritiska gruppen väljare i det här valet är ju snarare de som är early adopters och leder trenden. Det gäller då att vi som är innovatörer och är beredda att rösta på Alternativ för Sverige oavsett resultatet eftersom det helt enkelt är rätt, håller ihop så vi har en tillräckligt stor plattform för att de som är mer medvetna early adopters ska våga hoppa över till oss, eftersom många i den här gruppen innerst inne vet att Alternativ för Sverige är bättre, man är bara osäkra för om man vågar hoppa på en helt ny produkt som man oroar sig för om den kan slå.
Det är ju för övrigt därför det där infantila resonerandet om att det är SD 2018 och AfS 2022 som gäller är helt fel. Det man antingen är för dumma för att fatta (eftersom man inte tillhör avantgardet) eller driver högst medvetet för att sprida dysterhet och sabotera, är givetvis att en för liten plattform i det här valet innebär att vi inte har en bekräftat säker plattform i nästa val, t.ex. ett extraval eller EU-parlamentsvalet. Har man en skapligt stark plattform utanför riksdagen efter valet så kommer fler tvivlare att vara beredda att hoppa över nästa gång när det finns kalla hårda fakta som visar att partiet faktiskt ett betydande stöd.
Om inte AfS ställer till det, på något just nu otänkbart vis, lär jag rösta på AfS till dess att 'de trögrörliga' slutligen fattat galoppen. Jag kan dock inte förneka att jag blir väldigt nedstämd när jag betraktar vissa nyfrälsta SDares försök till argumentation.
"Jag röstar på SD tills de blir största parti därefter kan jag tänka mig stödrösta på AfS"
Frågan som jag inte fått svar på är just
vad som inträffar om och när SD blir största parti. Inget parti har ens gläntat på dörren för samarbete och sannolikheten att SD skulle lyckas få röster nog för en egen majoritet i detta och påföljande val är obefintlig.
Att i den kontexten rösta på SD kan därför inte betraktas på ett annat sätt än en ren kulthandling.
Vidare så verkar folk inte begripa att bara för man råkar vara invandringskritisk så innebär det inte med nödvändighet att man därmed också delar alla andra åsikter, t.ex. om hur den ekonomiska politiken bör utformas.
Just därför, behövs AfS i Riksdagen snarast möjligt.
Jag har inga svårigheter att föreställa mig invandringskritiska Moderater som ogillar SD's ekonomiska policy till den milda grad att det hellre röstar på Ulf Kristensson. Skulle AfS finnas som ett alternativ hade dessa röster inte gått förlorade.
Detta triviala faktum verkar inte ens vara föreställbart för de saligt nyfrälsta.