Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ja, åldern håller jag med om är lite "fördel AfS". Men storstad? Fan vet. Eller? För mig bara rent spontant så känns MED (och kanske andra "övriga"-partier) mer som ett "storstads"-parti än AfS som känns lite mer jämnt fördelat över stad-landsbygd? Eller är AfS kanske mer av ett "Stockholmsparti" än vad jag tror?
Man hör ju hela tiden att AfS "är stora i Stockholm". Sedan exakt hur mycket det ligger i det vågar jag inte uttala mig om. AfS känns för övrigt mer som ett medelklass-parti. Enligt en Sentio-undersökning visade det ju sig att drygt 8 procent av de tillfrågade moderata väljarna att de kan tänka sig att stödrösta på AfS i valet. AfS är trots allt för sänkta skatter och platt skatt.
Citera
2018-08-12, 18:10
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Tidiga SD-väljare borde i hög utsträckning vara just män mellan 35-45 år vilken är en viktig väljarbas för AfS.

Inne på samma linje. "lågutbildade, bittra, unga män" som man sa i media för 10-15 år sedan utgör idag denna väljargrupp.
Citera
2018-08-12, 18:10
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Det är klart det spelar in när man skall bedöma hur bra en högerextrem-rörelse lyckas om det är en högersväng eller vänstersväng? Om det var så att alla snackade om en ojämn handelsbalans eller typ miljön hade det varit imponerande om ni samlade några alls. Men nu när alla försöker vara invandringskritiker i någon mån(till och med kommunistiska partiet) så blir det ju ett ganska stort misslyckande att vara så få som ni är.

Klimatet var ju långt mycket värre för högerextrema runt 2007 eller 2001 och ändå samlade ni tusen personer två gånger per år.

Nu blandar du dock äpplen och kokosnötter. Kan inte jämföra Salem med ett enskilt partis sammankomst. Salem var en paraplysammankomst, det här var för ett specifikt parti.

Bara titta på hur det var under NMR:s march genom Stockholm i November 2016. Då slöt över 800 upp från olika partier och rörelser.
Citera
2018-08-12, 18:11
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Kan det vara en effekt av många nya lokalpartier med, som demokraterna i GBG?

Nej, undersökningen gäller partier som kandiderar till Riksdagen. Demokraterna gör inte det.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Man hör ju hela tiden att AfS "är stora i Stockholm". Sedan exakt hur mycket det ligger i det vågar jag inte uttala mig om. AfS känns för övrigt mer som ett medelklass-parti. Enligt en Sentio-undersökning visade det ju sig att drygt 8 procent av de tillfrågade moderata väljarna att de kan tänka sig att stödrösta på AfS i valet. AfS är trots allt för sänkta skatter och platt skatt.
Dessutom så är ju AfS lite av en utbrytning ur SD-Stockholm, så visst. Men att det skulle sätta stora spår även bland sympatisörer? Ja, kanske.
Citera
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Finns inga belägg för att det var 150 på plats. Bara du som spekulerar. 350 verkar mer rimligt.

Och det bygger du på ett antal anhängare till AFS i tråden? Några bättre belägg måste du komma med.
Citera
2018-08-12, 18:12
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Nu blandar du dock äpplen och kokosnötter. Kan inte jämföra Salem med ett enskilt partis sammankomst. Salem var en paraplysammankomst, det här var för ett specifikt parti.

Bara titta på hur det var under NMR:s march genom Stockholm i November 2016. Då slöt över 800 upp från olika partier och rörelser.

Var 600 personer i Sthlm. Detta är inte enskilt partis sammankomst då hel extremhögern i Sthlm var där. Detta är ju det nya samlande projekt som skall rädda Sverige! hänger du inte med?
Citera
2018-08-12, 18:13
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Nej, det här är riksdagsvalet.

men skulle inte Yougov börja särredovisa om ett parti kommer över 2% i två undersökningar i rad?
Citera
2018-08-12, 18:14
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Och det bygger du på ett antal anhängare till AFS i tråden? Några bättre belägg måste du komma med.

Eh, nej. Har redan sagt vad jag baserat det på. Åskådare på plats, partirepresentanter, bilder samt den livesändning jag tittade på.
Citera
2018-08-12, 18:14
Citat:
Ingen i tråden har tagit upp att Yougov släppt mer detaljerade siffror för den där mätningen där "övriga" fick 4,7%, va?

Titta här:

https://twitter.com/HenrikSundstrom/status/1028228804903350273

Det är lite intressant. Bland män är det 7,5% som röstar övriga (utöver Fi). Ålder 35-54 och i storstad är också överrepresenterade. Säger det nåt till fördel eller nackdel för AfS? Osäkert, skulle jag säga. Att rösta på "alternativa" partier är typiskt för män (som inte lika lätt bara lyder det etablissemanget säger är ok att göra), så även för MED, PP osv lika gärna som AfS. Storstad och 35-54 år. Ja, MED lika gärna som AfS tänker jag här också.

Nån annan som tolkar siffrorna mer AfS-vänligt? Som ser nåt jag inte ser?

Jag tro ju fortfarande AfS har 2-3%, men jag vet inte om den här mer detaljerade informationen ger mer stöd för det än siffran 4,7%?

Det är AfS som får allt. MED ligger på 0,1%. Det är ju också intressant att SD backar i senare mätningar, för var skulle de rösterna gå om inte till AfS?
Citera
2018-08-12, 18:15
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Var 600 personer i Sthlm. Detta är inte enskilt partis sammankomst då hel extremhögern i Sthlm var där. Detta är ju det nya samlande projekt som skall rädda Sverige! hänger du inte med?

Minst 800 var vi. Sammankomsten igår var AfS och gällde bara partiet AfS. Visst fanns det andra på plats, men det kan man mest bara spekulera kring om man inte själv var på plats. Och du var inte där.
Citera
2018-08-12, 18:15
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Eh, nej. Har redan sagt vad jag baserat det på. Åskådare på plats, partirepresentanter, bilder samt den livesändning jag tittade på.

Tittade med på den inte en enda gång filmade man publiken. Däremot kan du räkna på de bilder som kommit upp. Det har jag gjort lite fort lite över hundra på Långholmen. kanske runt 150 på plattan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in