Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Ja, åldern håller jag med om är lite "fördel AfS". Men storstad? Fan vet. Eller? För mig bara rent spontant så känns MED (och kanske andra "övriga"-partier) mer som ett "storstads"-parti än AfS som känns lite mer jämnt fördelat över stad-landsbygd? Eller är AfS kanske mer av ett "Stockholmsparti" än vad jag tror?
Könsfördelningen är ju absolut inget som talar emot AfS om man jämför med de andra någorlunda realistiska alternativ som kan döljas under övriga. MED som ju har en "mjukare" image borde väl rimligtvis kunna ha en något jämnare könsfördelning, samma sak med Piratpartiet (som även om jag ibland blir förvånad över att de fortfarande existerar skulle kunna vara något överskattade i just webmätningar, jag tror t ex knappast att de 1,2% de fick i senaste Sentio har med verkligheten att göra).
Åldern känns väl helt ok för både AfS och MED medan PP i alla fall enligt mina fördomar borde tilldra sig en yngre väljarskara.
Men håller tyvärr med om att storstad känns som den mindre positiva delen. PP vågar jag inte uttala mig om, men MED känns instinktivt som det "mest ofarliga" alternativet av de som inte är 100% för oreglerad massinvandring, vilket skulle kunna leda till att de går bättre i storstad än landsbygd. AfS trodde jag däremot skulle ha ungefär samma tendens som SD, med klart starkare stöd på landsbygd än i storstad.
Man kan ju hoppas att det är något gott som kommit ut av den starka Stockholmsdominansen bland företrädarna, även om det som sagt känns tveksamt. Men å andra sidan, är det mer realistiskt att PP + MED tillsammans skulle skrapa ihop ca 3% i mätningen (om vi leker med tanken att AfS skulle ligga på strax under 2%)?