Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeS.Patton
Du verkar inte riktigt ha koll på historien och visar på att ha en ytterst måttlig del korrekt kopplade synapser. Sverige ser ut som det gör idag för att de goda förlorade kriget för 70 år sedan. Det är inget fel att inspireras av hjältarna då men naturligtvis måste de vara förankrat i den tid vi lever idag. NMR gör hela tiden framsteg på området, så länge de inte försöker ta "patent" på allting och bedriva drev eller försöka omkull kasta konkurrenter så kan det fungera. Även om partisymbolen för NMR, dvs den fasligt fula färg kombinationen grönt och rött lämnar mycket att önska, så såg det mer estetiskt tilltalande på en pikétröja än på en billig t-shirt.

Jag hade inte klagat om AFS är Sveriges svar på Tysklands NSDAP. Symboliken och det attraktiva estetiska finns. Enda skillnaden bara att nu är det blått som gäller och inte brunt, dvs färgen på skjortan!

Blåskjortorna tog över Europa!
Jag lever i nuet, och avsett vilka som var goda eller onda då det begav sig, gör knappast att NMR ligger i rätt fas idag?
Har jag förstått det rätt när ni menar judar är det stora hotet mot Sveriges suveränitet?
Utveckla gärna resonemanget kring judarna och hotet mot Sverige.
Citera
2018-07-22, 17:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Jisses, undra på att Sverige ser ut som det gör, när tokar som er går lösa i samhället..
Foliehattsteorier hör hemma i andra delar på forumet
Kasselstrand är ekonom, liksom Reinfeldt och Borg. Han har bl.a varit styrelseledamot 3 år i Agrokultura, ett svenskt företag som köper upp jordbruksmark i Ryssland och Ukraina och "effektiviserar produktionen".
Citera
2018-07-22, 18:01
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Som sagt, jag tror du har ytterst begränsad, om ens någon, erfarenhet av att dela flygblad. Visst är personliga möten det bästa och det ska man givetvis också ha, men att gå i grupp på stan och dela blad gata upp och ner är inte effektivt, mer energibesparande att stå på en plats i så fall där det rör sig mycket folk. Det du beskriver låter bra men fungerar inte bra i praktiken och jag talar med ganska stor erfarenhet på området.
Svårt att veta hur du vill ha det. I ena ögonblicket så anser du att AfS har råd med professionella reklamutdelare, i andra ögonblicket så anser du att pappersblad är ute.

Jag tror inte du har insyn i AfS ekonomi. Det har inte jag heller men min erfarenhet säger mig att nya rörelser ofta har det rätt knapert ekonomiskt och måste göra prioriteringar.

Dina "råd" är typiska råd från någon som suttit på läktaren hela sitt liv och inte deltagit i praktiskt politiskt arbete. Jag säger inte det för att förolämpa dig eller sätta mig på dig. Det är bara för att du ska inse att du kanske inte vet hur saker fungerar i praktiken. Det är enormt svårt att få aktivister att ens dela ut flygblad, det var svårt redan på 90-talet och med dagens försoffade generation är det ännu svårare.
Jag har delat ut flygblad såväl för 30 år sedan som denna vecka! Så sluta snacka skit du inte vet nånting om! Omständigheterna har förändrats dramatiskt med ny teknologi. Pappersbitar i brevlådan har föga värde om det inte följer med en valsedel som underlättar röstande, och framförallt konkretiserar idén om att rösta på just det här partiet.

Redan när jag jobbade som butiksbiträde konstaterade jag att det var mycket mer ekonomiskt att jobba övertid och betala för professionell direktreklam än att försöka göra proffsens jobb på egen hand. Med stora luckor där portarna är låsta. AfS bör inte slösa sina resurser på dyrt tråkigt amatörmässigt gör-det-själv inom distributionsnäringen, när det finns billiga bekväma effektiva tjänster att köpa istället. Det personliga mötet med väljarna är det värdefulla, särskilt för ett nytt parti som av regimmedia misstänkliggörs som nånting farligt "högerextremistiskt". Det är dessutom tiotals gånger tätare mellan väljare på en gågata vid rätt tidpunkt, än det är mellan brevlådor i villaområden. Inte minst ligger det ett värde i att kunna bilda sig en uppfattning om hur partiet tas emot av väljarnas reaktioner. Att få återkoppling som man kan använda för att ytterligare effektivisera valarbetet, istället för att dela ut i blindo. Jag har arbetat som personlig försäljare där värdet av att spendera en timme med en potentiell kund vida överväger värdet av pappersspam till hundratals potentiella kunder för samma kostnad. Ett politiskt parti är en komplicerad produkt att sälja, många väljare har frågor som ett flygblad inte kan besvara.

Inte undra på att du haft svårt att rekrytera människor med riktiga arbeten och familj att gratisarbeta som direktreklamutdelare. Om man inte är idrottare så står det inte högt upp på mångas favoritjobbslista en vacker sommardag. För att aktivera ett partis medlemmar måste aktiviteterna vara underhållande och värda sin tid och ansträngning för dem. Det finns dessutom ett stort mervärde i att medlemmarna träffar varandra och samarbetar aktivt, det höjer moralen och förtroendet för valseger. Och folk kommer med bra idéer i stort och smått när de pratar med varandra om hur att bedriva en valkampanj.
Citera
2018-07-22, 18:12
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Vem inom Afs kom på den iden om att åka och låtsas släcka en av alla bränder (som redan var släckt) och kladda sig lite i ansiktet för att det skall se ut som att de jobbat?
Sannolikt ett geni, med tanke på vilken spridning det hela fått.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter som globalisering, raka motsatsen till nationalism.
Skaffa hörapparat.
Citera
2018-07-22, 18:14
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är väl betydligt värre om han drev ett ryskt företag i Ryssland,för att sen ta del av välfärden i Sverige genom att bo kvar här?
Finns det nån källa på att det ni nämner, har skett?
Att K varit styrelseledamot i Agrokultura fick jag ur hans öppna LinkedIn men se upp om du går dit. Om du är inloggad på LinkedIn så fastnar ditt namn direkt i hans log, vad jag vet.

Om någon är villig att sätta sitt bokmärke i K:s slutna profil så lägg gärna in den här. Det är inget onaturligt krav på en partiledare

Jag tror detta kommer från Agrokultura själv.

Citat:
Agrokultura invests in farmland and produces agricultural commodities in Russia and Ukraine. The Group aims to generate an attractive return on invested capital by optimally utilizing its agricultural land bank through crop production, livestock and related operations. Shares in Agrokultura are listed in Sweden on the Nasdaq OMX First North exchange under the ticker AGRA and the Group’s Certified Adviser is Remium Nordic AB.
Senast redigerad av wwr 2018-07-22 kl. 18:20.
Citera
2018-07-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Försök lyssna istället, du förstår inte hur svårt det är att starta ett nytt parti, vilket inflytande media egentligen har, hur man kan manipulera väljare mm. Tror du inte vårt valsystem är berett på sådant här?

Hur kommer det sig att du har så högt förtroende för Afs?

Vad tror du Miljöpartister trodde när de la sin röst på dem 2014? och vad tror du nu när Mp gått med på att Nato får lov att öva här? Man kan kapa partier
Jag förstår precis hur svårt det är att skapa ett nytt parti, däremot så håller jag inte med om att alla partier kan köpas.
Men när partier växer i rekordfart, som Sd t.ex. blir det naturligtvis oerhört svårt att ha koll på alla nya förmågor, som på ett eller annat sätt har olika åsikter i alla frågor.
Både Mp och C är väl partier där islamiseringen har blivit uppmärksammad, just pga deras problem att rekrytera vettiga människor.
Problem med Sverige är att svenskarna har levt i en skyddad verkstad under decennier utan att förstå alla dumheter som pågår i kulisserna, vilket främst partier gäller 7-klövern.
Så nej, jag är inte det minsta oroliga för att Afs säljer ut sig i dagsläget
Citera
2018-07-22, 18:29
Medlem
SU-35s avatar
AFS kommer självdöden dö inom en snar framtid. Förhållandet mellan AFS och SD är detsamma som förhållandet mellan FI och V. Man var missnöjd med V's jämställdhetspolitik och allt annat för övrigt så man startar ett mer feministiskt alternativ. Man får ett kraftigt uppsving efter medieuppmärksamhet och kommer nästan in i riksdagen 2014. Nu så är man i princip ett utdött parti då folk väljer att återgå till V som växer som satan. Precis så kommer AFS korta historia att se ut. Ett missnöjesparti som växer ur ett annat parti, för att sedan helt dö ut av den press som originalpartiet bidrar till i form av större medlemsantal och sympatisörer.

Avskyr SD och allt som de står för, men hellre de än AFS, alla dagar i veckan.
Senast redigerad av SU-35 2018-07-22 kl. 18:31.
Citera
2018-07-22, 18:45
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
AFS kommer självdöden dö inom en snar framtid. Förhållandet mellan AFS och SD är detsamma som förhållandet mellan FI och V. Man var missnöjd med V's jämställdhetspolitik och allt annat för övrigt så man startar ett mer feministiskt alternativ. Man får ett kraftigt uppsving efter medieuppmärksamhet och kommer nästan in i riksdagen 2014. Nu så är man i princip ett utdött parti då folk väljer att återgå till V som växer som satan. Precis så kommer AFS korta historia att se ut. Ett missnöjesparti som växer ur ett annat parti, för att sedan helt dö ut av den press som originalpartiet bidrar till i form av större medlemsantal och sympatisörer.

Avskyr SD och allt som de står för, men hellre de än AFS, alla dagar i veckan.
Äh! Det där sa ni ju om SD också. Hur många gånger har ni inte ältat om det där taket för SD? Vadå V "växer som satan"? Hur mycket har dom gått upp sen valet? 4%? Då ska man ha i åtanke att det går skitdåligt för S, MP och FI. Ynka 4 procent är nog tack vare för att V hållit sig i bakgrunden så jäkla länge.
Citera
2018-07-22, 19:01
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Äh! Det där sa ni ju om SD också. Hur många gånger har ni inte ältat om det där taket för SD? Vadå V "växer som satan"? Hur mycket har dom gått upp sen valet? 4%? Då ska man ha i åtanke att det går skitdåligt för S, MP och FI. Ynka 4 procent är nog tack vare för att V hållit sig i bakgrunden så jäkla länge.

Ett språng från ca 5 till kanske över 10% är ett ganska enormt språng, särskilt för ett så litet parti som V.

Detta är bara min åsikt, offshootpartier som växer fram tack vare missnöjda medlemmar ur moderpartiet tenderar att dö ut så småningom. Titta bara på Nationaldemokraterna som dog ut förra valet. Enda anledningen till varför AFS åtnjuter en så positiv utveckling i nuläget beror på att partiet är uppbyggt av prominenta f.d. politiker inom SD, vilket ger mer cred. Ju mer SD växer, desto mer irrelevanta blir AFS, och SD kommer växa.

Finns en massa fler exempel, inte minst på vänsterkanten, där små mer extrema offshoots totalt nonchaleras i moderpartiets favör. (V-->SKP, KP, FI)

Citat:
Din åsikt är noterad..
Så V är orignalet och kommunisterna är framtiden..
De manliga feministerna utgör ryggraden i det svenska samhället där alla lever i harmoni och förespråkar "world peace".

Det har jag aldrig påstått, jag noterade bara förhållandet mellan "originalpartierna" och deras offshoots.
Citera
2018-07-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Ett språng från ca 5 till kanske över 10% är ett ganska enormt språng, särskilt för ett så litet parti som V.

Detta är bara min åsikt, offshootpartier som växer fram tack vare missnöjda medlemmar ur moderpartiet tenderar att dö ut så småningom. Titta bara på Nationaldemokraterna som dog ut förra valet. Enda anledningen till varför AFS åtnjuter en så positiv utveckling i nuläget beror på att partiet är uppbyggt av prominenta f.d. politiker inom SD, vilket ger mer cred. Ju mer SD växer, desto mer irrelevanta blir AFS, och SD kommer växa.

Finns en massa fler exempel, inte minst på vänsterkanten, där små mer extrema offshoots totalt nonchaleras i moderpartiets favör. (V-->SKP, KP, FI)

Det har jag aldrig påstått, jag noterade bara förhållandet mellan "originalpartierna" och deras offshoots.
Vi får väl se i september, men jag är övertygad om att Afs ligger rätt i tiden..
Sett internationellt så är det snarare nationalism, som är på bred frammarsch till skillnad från vänstern och liberalerna, tack och lov
Citera
2018-07-22, 19:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Fast om svenska företag har verksamhet utomlands och bidrar till Sveriges välbefinnande så borde det väl vara positivt för svenskarna?
Då är det ju svenska intressen utomlands, snarare än utländska intressen i Sverige.
Men om partiledaren för ett nationalistiskt parti har sysslat med globalisering är han inte trovärdig. I hans intresse kommer att ligga att underlätta för att mekanismer för globalisering kan fortsätta existera.
Citera
2018-07-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men om partiledaren för ett nationalistiskt parti har sysslat med globalisering är han inte trovärdig. I hans intresse kommer att ligga att underlätta för att mekanismer för globalisering kan fortsätta existera.
Jag förstår din poäng, däremot så skulle ditt resonemang omvandlat i praktiken göra många svenskar arbetslösa..
F.ö tror jag inte Afs är emot handel över gränserna, och Sverige är knappast i position för att starta någon form av handelskrig mot andra länder.
Tvärtom så vill ju både Sd/Afs skapa/bibehålla någon form av handelsavtal med övriga Europa/världen när/om Sverige lämnar Eu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in