Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
18-07-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
YouGov vet såklart vad de gör. Men alla system går att manipulera om man agerar tillräckligt målmedvetet och långsiktigt. För att få 2% i en undersökning med 2000 deltagare behöver man bara få in 40 pers som röstar rätt. Med tanke på att det är många människor som ingår i deras panel är det inte helt enkelt, men nog kan politiska aktivister knuffa upp resultatet för ett visst parti.

Som du också säger så vet ju YouGov (aktiva i många länder) vad de gör. Det vore inte första gången någon skulle försöka manipulera dem (de mäter också t ex varumärkespopularitet och många andra siffror där det ibland förekommer starka ekonomiska incitament). Jag vill inte påstå att det är omöjligt, men det vore oerhört, oerhört svårt, och jag ser inte en relativt oorganiserad och ny grupp som AfS-aktivister klara det som många andra gått bet på tidigare.

Betydligt mer sannolik är den enklaste förklaringen: att det helt enkelt stämmer att AfS har gått fram kraftigt i opinionen.
Citera
18-07-22, 19:32
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g4mbler
Som du också säger så vet ju YouGov (aktiva i många länder) vad de gör. Det vore inte första gången någon skulle försöka manipulera dem (de mäter också t ex varumärkespopularitet och många andra siffror där det ibland förekommer starka ekonomiska incitament). Jag vill inte påstå att det är omöjligt, men det vore oerhört, oerhört svårt, och jag ser inte en relativt oorganiserad och ny grupp som AfS-aktivister klara det som många andra gått bet på tidigare.

Betydligt mer sannolik är den enklaste förklaringen: att det helt enkelt stämmer att AfS har gått fram kraftigt i opinionen.

Vi vet väl inte vilka partier de är som är en del av Yougovs fyra procent övriga? Fyra procent övrigt låter med väldigt högt..
Citera
18-07-22, 19:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVU
Jag förstår din poäng, däremot så skulle ditt resonemang omvandlat i praktiken göra många svenskar arbetslösa..
F.ö tror jag inte Afs är emot handel över gränserna, och Sverige är knappast i position för att starta någon form av handelskrig mot andra länder.
Tvärtom så vill ju både Sd/Afs skapa/bibehålla någon form av handelsavtal med övriga Europa/världen när/om Sverige lämnar Eu
Visst måste det finnas handelsavtal.
Det är sent i den tidszon jag befinner mig i, vi fortsätter diskussionen en annan dag
Citera
18-07-22, 19:42
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Vi vet väl inte vilka partier de är som är en del av Yougovs fyra procent övriga? Fyra procent övrigt låter med väldigt högt..

Tämligen stora partier som MED, Direktdemokraterna, Piratpartiet och övriga minipartier finns med i det hopkoket. Vet ej om FI räknas dit. AFS får nog mellan 1.5-1.7%, no more, no less. MED kommer få en del röster och ligger nog bakom den stora procentökningen de också, helt klart.
Citera
18-07-22, 19:46
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx

Skulle tro att de tre alternativen som syns lite mer i kategorin "övriga" är Piratpartiet, Medborgerlig Samling och Alternativ för Sverige. Någon procent var, någon lite högre och någon lite lägre säkert. Sedan är det väl någon procent som delas på av alla andra små partier kan jag tänka mig.
Citera
18-07-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Tämligen stora partier som MED, Direktdemokraterna, Piratpartiet och övriga minipartier finns med i det hopkoket. Vet ej om FI räknas dit. AFS får nog mellan 1.5-1.7%, no more, no less. MED kommer få en del röster och ligger nog bakom den stora procentökningen de också, helt klart.
Jag inbillar mig att Afs har synts betydligt mer än t.ex. Med i media och på olika forum..
Jag har aldrig hört någon ens diskutera Med i sociala situationer..
Jag är iofs svensk i Sverige
Citera
18-07-22, 20:09
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Jag inbillar mig att Afs har synts betydligt mer än t.ex. Med i media och på olika forum..

MED har en gedigen följarbas på facebook med över 12.000 "gillare". AFS har 32.000, men man kan inte utesluta att en stor del av dessa likes kommer från likesfarmer i Indien, titta bara på hur många följare NMR slutade upp med efter botrensningen mot deras instagramkonto

MED är mindre synliga, men det hindrar inte folk från att göra egen research, många skulle nog uppskatta MED som en frisk fläkt i jämförelse med dagens Alliansen. Man har lättare att rekrytera väljare där.

AFS kommer nog ha svårare med att rekrytera väljare, då deras fokus ligger på att ta missnöjda väljare från SD, bakom den taktiken finns två stora problem.

1. En stor del av alla SD-väljare är inte kärnväljare, utan röstar mer på partiet för att man vill signalera missnöje och tvinga övriga, i jämförelse moderata partier till förändring. Dessa missnöjesväljare avstår nog från att rösta på ett ännu extremare parti än det parti de redan känner sig tvingade till att rösta på, om detta tillfälle ges. Faktum är att dessa väljare mer än gärna vill avstå SD, men man känner att en förändring behövs.

2. kärnväljarna-mer tur här då kärnväljarna och AFS är med ideologiskt nära, men även här blir det i slutändan svårt, då de flesta kärnväljare är just kärnväljare och vägrar överge SD.

En ganska stor del av alla AFS-väljare tror jag kommer ifrån numer nedlagda politiska rörelser som SvP och ND, en del NMR-folk också då Afs ligger bättre till i opinionen, relativt sett.
Citera
18-07-22, 20:11
Avslutad
Citat:

Min uppfattning, via yrkeslivet, och det är efter många enskilda samtal med en hel del personer från hela riket, är att många känner till AfS existens, men att nästan ingen känner till MEDs existens. Jag har dock inte vågat diskutera AfS något utförligare med dem för det hade varit oprofessionellt.
Citera
18-07-22, 20:16
Medlem
Citat:
AFS kommer självdöden dö inom en snar framtid. Förhållandet mellan AFS och SD är detsamma som förhållandet mellan FI och V. Man var missnöjd med V's jämställdhetspolitik och allt annat för övrigt så man startar ett mer feministiskt alternativ. Man får ett kraftigt uppsving efter medieuppmärksamhet och kommer nästan in i riksdagen 2014. Nu så är man i princip ett utdött parti då folk väljer att återgå till V som växer som satan. Precis så kommer AFS korta historia att se ut. Ett missnöjesparti som växer ur ett annat parti, för att sedan helt dö ut av den press som originalpartiet bidrar till i form av större medlemsantal och sympatisörer.

Avskyr SD och allt som de står för, men hellre de än AFS, alla dagar i veckan.

Knappast. Om SD ska svälta ut AfS måste de navigera sig mer åt höger igen. Gör de det kan de å andra sidan förlora räddhågsna väljare från vänsterhållet. Det finns helt enkelt inget sätt för SD att ta tillbaka den utveckling som skett för dem. Det loppet är redan kört, och skulle man försöka gå tillbaka till den gamla politiken kommer det finnas ett trovärdighetsproblem för dem.

Skillnaden mellan FI o V samt SD o AfS är ju att feminism inte är något riktigt problem. Däremot är invandringen ett enormt problem och kommer bara bli värre ju längre tiden går. Således skiljer sig situationerna.

Citat:
MED har en gedigen följarbas på facebook med över 12.000 "gillare". AFS har 32.000, men man kan inte utesluta att en stor del av dessa likes kommer från likesfarmer i Indien, titta bara på hur många följare NMR slutade upp med efter botrensningen mot deras instagramkonto

MED är mindre synliga, men det hindrar inte folk från att göra egen research, många skulle nog uppskatta MED som en frisk fläkt i jämförelse med dagens Alliansen. Man har lättare att rekrytera väljare där.

AFS kommer nog ha svårare med att rekrytera väljare, då deras fokus ligger på att ta missnöjda väljare från SD, bakom den taktiken finns två stora problem.

1. En stor del av alla SD-väljare är inte kärnväljare, utan röstar mer på partiet för att man vill signalera missnöje och tvinga övriga, i jämförelse moderata partier till förändring. Dessa missnöjesväljare avstår nog från att rösta på ett ännu extremare parti än det parti de redan känner sig tvingade till att rösta på, om detta tillfälle ges. Faktum är att dessa väljare mer än gärna vill avstå SD, men man känner att en förändring behövs.

2. kärnväljarna-mer tur här då kärnväljarna och AFS är med ideologiskt nära, men även här blir det i slutändan svårt, då de flesta kärnväljare är just kärnväljare och vägrar överge SD.

En ganska stor del av alla AFS-väljare tror jag kommer ifrån numer nedlagda politiska rörelser som SvP och ND, en del NMR-folk också då Afs ligger bättre till i opinionen, relativt sett.

Om AfS skulle ha köpt följare/likes skulle ju inte dessa komma successivt, som de gör i nuläget, utan komma typ 20 000 på en gång.

Vidare förstår jag inte varför SD's kärnväljare har svårt att rösta på AfS. Även dessa person började givetvis som missnöjes-röstare, dvs de har redan övergivit sitt "kärnparti" en gång i tiden. Då kan de givetvis göra samma sak igen.

Angående undersökningen som visade 4.7% på övriga är det givetvis AfS som står för merparten av detta. MED har aldrig fått mer än 0.7%, och senast i Juli fick de 0.4%. Piratpartiet brukar ligga på 1% i undersökningar. Så minst 3% har AfS i den undersökningen, troligtvis typ 3.5.
Senast redigerad av TheStriptease 18-07-22 kl. 20:25.
Citera
18-07-22, 20:19
Medlem
Citat:

Som sagt, facit kommer redan i september
Oavsett om det är Afs eller Med som ligger bäst till i "övriga" , så borde något av partierna bli säredovisade i kommande Ou.
Min gissning är naturligtvis Afs
Citera
18-07-22, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Skulle tro att de tre alternativen som syns lite mer i kategorin "övriga" är Piratpartiet, Medborgerlig Samling och Alternativ för Sverige. Någon procent var, någon lite högre och någon lite lägre säkert. Sedan är det väl någon procent som delas på av alla andra små partier kan jag tänka mig.

AfS fick 2% efter 2 månader som aktivt parti. PP fick 0,1% (tror jag) och MED fick 0,4% i juni. Det är AfS som rusar.
Citera
18-07-22, 20:30
Medlem
Jeff Ahl är ju för skön, känns som en typisk "hatisk" flashbackare som står och talar. Alltså på ett väldigt positivt sätt ska tilläggas. Han känns med andra ord folklig då han ger uttryck för den vrede och frustration väldigt många känner. Känner mig rätt trygg med att lägga min röst på dem i september.

https://www.youtube.com/watch?v=FnrKRsZ7-UU

Inte något nytt, men hittade den först nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in