Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-04, 01:32
  #12685
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Slå SvP lär AfS göra i alla fall utan problem.
Ja det tycker jag också att AfS borde klara av, men om AfS inte slår SvP då är det ju rena fiaskot för AfS. Då kan de lika gärna lägga ner om de inte ens klarar av SvP:s valresultat liksom (alltså 4 189 röster).

Varför det finns skäl till att tro att AfS inte kommer att få fler röster än SvP, är att SvP ändå hade en lång historik, rent tekniskt sedan 1994 då partiet hette Nationalsocalistisk Front, och senare, från 2008, som Folkfronten; det var inget direkt nytt parti, och när de bytte namn till Svenskarnas Parti hade de ändå varit aktiva ett bra tag innan valår. AfS lanserade deras parti i Mars i år, så tid är inte direkt deras på deras sida, och sedan är det ju inte heller direkt mycket liv på nätet kring AfS.

Jag vill minnas att jag trodde att SvP skulle få max 50,000 röster, detta efter hur mycket det skrevs om AfS i media och efter all den internetaktivism de hade här på Flashback osv, men det visade sig vara en rejäl överskattning efter valet. Så jag sätter ribban för AfS, på max 50,000 röster det här valet också. 50k röster är alltså, av 6 miljoner röster, 0.83%. Det känns mer realistiskt för AfS, och även det är jag skeptisk till att de klarar. Kolla bara på Piratpartiet, som under deras bästa val någonsin (2010), fick 38 491 röster (0.65%). Då fick ändå PP rätt mycket medial uppmärksamhet, och de hade ingen kontroversiell demografisk politik osv. Ändå lyckades PP inte komma över 1%. Så jag ställer mig skeptisk till att AfS klarar 1% spärren i år. Inte bara pga de mångsidiga motgångar AfS har, utan även partiledaren (mer om det nedan).

Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
AfS har trots allt fått bekräftat 2% i en opinionsundersökning
Vilken opinionsundersökning var denna? 2% är ändå rätt mycket. Det är alltså två procent av cirka 6 miljoner väljare, vilket innebär att AfS kommer få 120,000 röster, och jag är starkt skeptisk till att AfS har så många väljare. Det är inget stort eller omtalat parti. De har fått lite "prestige" från att ha varit med i SDU, men det är allt.

Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
har många interaktioner på sociala medier, mycket trafik på hemsidan och facebookgruppen är redan rätt stor och växer för var dag.
Fast sociala medier säger inte så mycket. Och trafiken på deras hemsida kommer liksom inte bara från AfS-väljare. De flesta besökare på deras hemsida lär vara anti-SD typer och liknande meningsmotståndare, om den nu har så mycket trafik. Är det Google Analytics eller deras egna statistik som de hänvisar till för trafiken?

Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Visst är detta knappast någon garant för en succé i valet men det är i alla fall en indikator för intresset kring partiet.
Ja, det ger en viss indikation på vad vi kan förvänta oss. Men samtidigt är opinionsundersökningar ingen exakt vetenskap heller, och det förstod jag både före och efter att Trump vann valet

Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Att de flesta likes skulle vara stödlikes från SD:are ställer jag mig tveksam till. Visst en och annan finns garanterat men med tanke på hur många SD:are som verkar hata AfS så tror jag inte att särskilt många stödgillar partiet. De som ändå gör det kan ju mycket väl tänkas lägga en stödröst också - särskilt när deras flöden bombaderas av inlägg från AfS.
Vi får se hur representativa deras Facebooklikes är efter valet. Om vi är snälla mot AfS här och ponerar att varenda en av deras Facebooklikes innebär faktiska röster, så kommer alltså AfS att få cirka 26,000 röster. Detta blir alltså 0.43%, och detta är en betydligt mer realistisk siffra än 2%. Och det är även just varför jag personligen anser att det bara är slöseri på tid med AfS. Visst, SD är liksom inte det ultimata partiet, de har vikit sig i vissa frågor och blivit mer politiskt korrekta osv, men vad man än tycker om SD i vissa detaljfrågor, så symboliserar en röst på SD idag, motstånd mot massinvandringen. Det är liksom den rollen SD har mer eller mindre monopol på idag, och detta helt oavsett om SD när de väl får en majoritet av väljarna, går och blir ett massinvandringsparti, så symboliserar SD ett nej till fortsatt massinvandring. Att SD kompromissar i en del frågor beror också till viss del på att de bara har 13%, långt ifrån en egen majoritet. AfS kanske aldrig tar fart och bara fortsätter stampa runt 0.5% inte bara det här valet, utan även de kommande valen 2022 och 2026 osv. Och om SD inte får tillräckligt inflytande det här valet då lär svenskar ha blivit en minoritet på riktigt om 10-20 år. Det tog ändå flera decennier innan SD kom in i riksdagen, och att AfS skulle klara av riksdagsspärren några månader innan valet, det känns som en rejäl dos önsketänk.

Angående Kasselstrand, så är nog frågan om han är problemet? Jag såg en bild på honom på Afrobladet häromdagen, och min första tanke var, "WTF, är det där Kasselstrand!?!?!? " Snubben ser ut som en döende cancerpatient på bilden. Visst, jag förstår att man kan bli trött av att kampanja och hålla tal dagligen osv, men detta var hur som helst en katastrofbild. Här är artikeln i fråga:

Riksdagsförvaltningen vill få bort AFS-film:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-bort-afs-film

Och bilden ifråga:

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/i...=1100&fb8ef263

^^ Seriöst, nog för att man inte alltid blir fotogenisk på bild osv, och visst kan man skylla på att mainstreammedia är fientliga och alltid lägger upp de mest osmickrande bilderna de lyckas fota, på politiker, men den bilden måste ju vara hans absolut sämsta bild någonsin. Att tappa håret, är knappast en höjdare för karriären, och det är inte heller Kasselstrand's fel att han har börjat tappa håret, men det är inte ett plus om man ska försöka bli folkvald. Rent generellt har politiker bättre chanser att vinna val ifall de är långa och har håret på plats; längden är väl inte Kasselstrand's största problem, men hans hår är inte till hans fördel i dagsläget. Jämför bara med den här posten som Kasselstrand delade nyligen, en äldre bild där han inte hade tappat lika mycket hår och såg betydligt mer sympatisk ut:

https://www.facebook.com/politikfakt...64124790345915

Problemet med Kasselstrand's utseende är dock inte bara att han har börjat tappa håret (det ska erkännas att han ser bättre ut i intervjuer än just den Afrobladetbilden), utan framförallt, att han ser ut som en ashkenazijude. Många klagade på hans tal till nationen, att han inte var en bra talare osv. Det största problemet med det talet var inte Kasselstrand's oratoriska förmåga, pondus eller brist därav, utan snarare, när de filmade honom från profilen, och då fick man se hans avlånga näsa som påminner om den där karikatyrjudiska merchant memen:

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/.../jew_basic.jpg

Jämför med Kasselstrand:

https://i.ytimg.com/vi/9k3Jla5yuVM/hqdefault.jpg

^^ Kasselstrand till och med håller ihop händerna precis som merchant meme, skägget är på plats också. Kasselstrand's avlånga näsa syns inte lika tydligt på den här YouTube-bilden (för låg upplösning), men när man kollar på klippet syns hans näsa från profilen betydligt bättre.

Nu kanske man tycker, men vad fan spelar hans utseende för roll? Stefan Löfven är ju ful som fan! Ja, det stämmer att Löfven inte direkt är en fager syn Men Löfven och övriga sjuklövern har inte heller ondskestämpel på sig, medan AfS ofta associeras med nazism osv. Då är det inte till ens fördel att man påminner om en karikatyrjude. Här är en annan osmickrande bild på Kasselstrand:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:G...trand_2016.jpg

Jag vet precis hur jag ska beskriva den bilden med sarkasm osv, men jag vill faktiskt inte vara alltför taskig mot Kasselstrand här. Syftet med det här inlägget är liksom ingen character assassination. Jag tycker själv att det är karaktär och kompetens som gäller när man röstar på politiker, och att man inte bör fokusera så mycket på "optics" som vissa gör. Poängen hur som helst är att det är till en stor fördel, för ett politiskt parti, om partiledaren ser bra ut (nu snackar jag inte om kläder och liknande trams, utan snarare att man ser bra ut i ansiktet). Särskilt när man befinner sig i ett sådant underläge som AfS, ja då blir personligt utseende allt viktigare. Tittar man på Stefan Jacobsson när han ledde SvP, så hade han också börjat tappa håret (plus att Jacobsson har kurdiska ögonbryn). Hade SvP vunnit valet om Stefan Jacobsson såg ut som Brad Pitt? Antagligen inte, men det hade säkert gått tusen gånger bättre för SvP om Jacobsson var en mycket vacker man. Det är helt enkelt lättare att bli tagen på allvar om man ser riktigt bra ut, utan att för den sakens skull vara mer kompetent än någon annan.

Jag måste dock ge Kasselstrand att han är modig som ställer upp i ett politiskt val och ändå framför hyfsat vågade och aggressiva idéer, eftersom, ifall valet nu blir en rejäl flopp för AfS, då kommer han hånas och skrattas ut rejält, och det är ju knappast en kul situation att befinna sig i.

Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
SvP fick 4189 röster i Riksdagsvalet 2014: Det motsvarade 0,07% av rösterna i det valet. AfS beräknas enligt vissa opinionsinstitut ha stöd av cirka ... 2% av den svenska befolkningen, vilket i det förra valet motsvarade ungefär 125805 röster. Det är ungefär 3000% fler röster än vad SvP fick.
Vi får se. Om de lyckas öka 3,000% mot vad SvP fick, så är det givetvis en enorm succé för AfS. Men 125k innebär ju också att AfS är en folkrörelse, vilket det inte känns som alls i dagsläget. Värt att ha i åtanke att nationaldemokraterna aldrig fick mer än 9,248 röster (2002), och AfS är väl mer eller mindre det nya ND, med allt vad det innebär (cockblocked by SD).
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-04 kl. 01:58.
Citera
2018-07-04, 02:52
  #12686
Medlem
Jag läste på Valmyndighetens hemsida att 10 augusti är sista dagen för partier att anmäla sitt deltagande till valen detta år. Jag har också kollat in AFS officiella hemsida tidigare (jag kunde inte kolla in den nu senast pga deras sajt var nere då och tydligen har de problem med IT-driften) och har inte hittat någon information om att några av deras kandidater kommer att kandidera till kommunfullmäktige i någon kommun. Ingen info heller om att någon kandidat kommer att kandidera till landstingsfullmäktige. Men de kommer kanske att meddela nästa månad om de tänker göra det. Jag kan konstatera att många väljare i Sverige resonerar som så att en röst som läggs på ett parti (i riksdagsvalet) som inte har så goda utsikter att lyckas med att passera riksdagsspärren är en bortkastad röst. Om deras kandidater kandiderar till kommunfullmäktige också på vissa håll runtom i landet kan det ju vara ett alternativ att rösta på AFS i ett sådant val och lägga sin röst på ett annat parti i riksdagsvalet.
Citera
2018-07-04, 02:52
  #12687
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Angående Kasselstrand..

Vilket fullständigt dravel du sitter och skriver, har du inget bättre för dig?

I själva verket så är Kasselstrand en stilig ung man om jag får lov att säga så, inte för att det är en nödvändighet, varken Göran Persson eller Reinfeldt var någon Adonis men de hade karaktär och ingav en känsla av auktoritet och respekt vilket är vad som får folk att rösta på dig. Kasselstrand ger både ett sympatiskt och kompetent intryck, jag har svårt att se att en bättre kandidat finns att tillgå, vi borde vara mycket tacksamma att ha en sådan förmåga på vår sida.

Vad gäller håret så drar det sig tillbaka av naturen, det kommer du själv märka när du kommer upp i 25-års åldern, det betyder inte att du förlorar håret utan är ett tecken på att man inte är en tonårspojke längre.
__________________
Senast redigerad av belyi 2018-07-04 kl. 02:55.
Citera
2018-07-04, 03:00
  #12688
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheRevelator
0% i Burka?

Varför ljuger du? Är det av politiska skäl du ljuger?.
Jag har lite svårt att kunna ljuga av rent politiska skäl då jag delar AFS problembeskrivning utav Sverige, jag ljuger då snarare för att det föll på sin egen orimlighet eftersom jag spanar ifrån min kulturberikade navel (hemort), men då hade jag fel då...


Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheRevelator
I områden som Lagersberg, Rinkeby, Tensta, Husby, Botkyrka, Vårby, Apalby, Vivalla, Gottsunda, Ronna finns det betydligt fler än 0% i burka.
Ska jag tolka det som att jag inte bor i en no-go-zon ännu? trots att stadsbilden övertagits av just slöjor här, det betyder alltså att man frånhåller sig? burka för att man inte väljer utanförskap där det finns svenskar också? det var ju relativt respektfullt eller vad?

Det är väl rätt logiskt att om det finns burka i Svensson Svenssons Vivalla så finns det burka i Rosengård får vi anta då

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om vi pratar om riksdagen så ska de göra som sjuklövern brukar göra. De tänker ut vilken grupp som de vill sikta in sig på. Sedan tar de fram ett lagförslag som indirekt träffar just denna grupp, utan att nämna denna grupp vid namn.

Vi kan ju ta en parallell. Antag att ett sjuklöverparti vill införa ett tiggeriförbud för romer i Sverige. Då tar de ju fram en motion/ett lagförslag på ett tiggeriförbud som gäller för alla. Inte bara romer. Men alla vet ändå att det är romer som de är ute efter. Men de behöver inte skriva det explicit i motionen eller i lagtexten (om det går igenom). Lagen blir ändå väldigt effektiv eftersom 99% av de berörda är romer.

Att särskilt peka ut romer, eller somalier eller andra etniska grupper, i en motion eller i en lagtext kan upplevas som "rasistisk" och "diskriminerande" och skapar onödiga extraproblem. Man slipper dessa problem om man kör denna omväg istället, som ändå är ungefär lika effektiv.

Men av texten på deras hemsida att döma så har de just tänkt i de här banorna.
Märker du att vi har upprättat en parallell-no go-zone diskussion här, jag envisas om att få gaffla om att AFS nya återvandrings-pamflett pekar ut dina grupper, du kontrar med romsk luft-akrobatik och *hänger upp dig* på att ingen kommer pekas ut, jag hävdar att det är en grav skillnad att prata om tiggeriförbud utan att nämna grupps namn och att ge ut en tecknad bild från återvandringsverket, det var en uppgradering i konsten att inte nämna någon grupp vid namn men mass-peka ut olika folkslag som
utav sinnessvaga kan uppfattas som lika rasistiskt som värsta scenariot du målade upp, så varför är du så likgiltig?
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-07-04 kl. 03:45.
Citera
2018-07-04, 03:06
  #12689
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Vilket fullständigt dravel du sitter och skriver, har du inget bättre för dig?

I själva verket så är Kasselstrand en stilig ung man om jag får lov att säga så, inte för att det är en nödvändighet, varken Göran Persson eller Reinfeldt var någon Adonis men de hade karaktär och ingav en känsla av auktoritet och respekt vilket är vad som får folk att rösta på dig. Kasselstrand ger både ett sympatiskt och kompetent intryck, jag har svårt att se att en bättre kandidat finns att tillgå, vi borde vara mycket tacksamma att ha en sådan förmåga på vår sida.

Vad gäller håret så drar det sig tillbaka av naturen, det kommer du själv märka när du kommer upp i 25-års åldern, det betyder inte att du förlorar håret utan är ett tecken på att man inte är en tonårspojke längre.
Det finns en anledning dock, till att Göran Persson eller Reinfeldt kunde få så många röster, trots att de hade tappat håret. Detta eftersom deras ideologier inte uppfattas som "elaka". Om du däremot kommer och försöker bli folkvald med en ideologi som kännetecknas av elitism och ojämlikhet osv, ja då är det till din fördel om du själv ser riktigt bra ut. För att vad är det rasism handlar om i grund och botten? Att man tycker att andra raser är fulare, inte att de genetiskt klustrar annorlunda på en PCA plot (väldigt få bryr sig om var någon hamnar på en genetisk karta), eller begår brott eller går på bidrag eller vad det nu brukar tjafsas om, utan att de helt enkelt är fulare. Den estetiska komponenten har alltid funnits inom rasmedvetenheten. Rasism hade liksom inte funnits om alla människoraser vore vackra.

Tror du ärligt talat att Reinfeldt hade kunnat vinna val ifall han snackade om att negrer är för fula för att få bo i Sverige osv? Vanliga väljare hade direkt attackerat honom över flinten.

Att håret drar sig tillbaka är naturligt, ja, särskilt för män. Det är inte det jag säger, att det skulle vara onaturligt.

Poängen hur som helst är att Kasselstrand's utseende (med eller utan androgenic alopecia) inte direkt är imponerande, och AfS hade behövt en partiledare som ser bättre ut (detta är faktiskt mer avgörande än hur retoriskt skicklig och kompetent osv en politiker är). Kolla bara på all skräpmusik som säljer som smör idag, tror du att folk köper den musiken för att den låter bra eller för att de tycker att Justin Bieber och Miley Cyrus är snygga? Samma affärsmodell gäller såklart för politiker. Tror du att det är en slump att amerikanska presidenter sällan har tappat håret? Nixon var väl den senaste som hade tappat en aning, men överlag har amerikanska presidenter oftast fullt hår (att Trump käkar propecia, det är en annan femma; tror du att Trump hade kunnat vinna valet ifall han vore flintis?).

Det här är alltså inte "vad jag tycker", utan vad allmänheten tycker och hur allmänheten fungerar överlag, när de röstar på politiker. Personligen föredrar jag en okorrumperad och principfast flintis som Jesse Ventura, över George W. Bush, alla dagar i veckan.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-04 kl. 03:22.
Citera
2018-07-04, 07:47
  #12690
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vilken opinionsundersökning var denna? 2% är ändå rätt mycket. Det är alltså två procent av cirka 6 miljoner väljare, vilket innebär att AfS kommer få 120,000 röster, och jag är starkt skeptisk till att AfS har så många väljare. Det är inget stort eller omtalat parti. De har fått lite "prestige" från att ha varit med i SDU, men det är allt.
Det var i samband med att partiet lanserades som yougov officiellt redovisade vad AfS siffror var: https://www.metro.se/artikel/yougov-...6d-i-opinionen
Det var inte riktigt 2%, men nära.

Resten av ditt inlägg är ju bara svammel där du spekulerar om att Kasselstrands höga hårfäste skulle vara ett stort sänke för AfS. Tycka vad man vill om Kasselstrand men något fult träsktroll som du försöker få honom att framstå som är han ju knappast.
__________________
Senast redigerad av tclaesson 2018-07-04 kl. 07:52.
Citera
2018-07-04, 08:02
  #12691
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om vi pratar om riksdagen så ska de göra som sjuklövern brukar göra. De tänker ut vilken grupp som de vill sikta in sig på. Sedan tar de fram ett lagförslag som indirekt träffar just denna grupp, utan att nämna denna grupp vid namn.

Vi kan ju ta en parallell. Antag att ett sjuklöverparti vill införa ett tiggeriförbud för romer i Sverige. Då tar de ju fram en motion/ett lagförslag på ett tiggeriförbud som gäller för alla. Inte bara romer. Men alla vet ändå att det är romer som de är ute efter. Men de behöver inte skriva det explicit i motionen eller i lagtexten (om det går igenom). Lagen blir ändå väldigt effektiv eftersom 99% av de berörda är romer.

Att särskilt peka ut romer, eller somalier eller andra etniska grupper, i en motion eller i en lagtext kan upplevas som "rasistisk" och "diskriminerande" och skapar onödiga extraproblem. Man slipper dessa problem om man kör denna omväg istället, som ändå är ungefär lika effektiv.

Men av texten på deras hemsida att döma så har de just tänkt i de här banorna.

De flesta fattar den här metodiken. Just nu är det kanske det enda som är gångbart. Problemet är att man legitimerar och erkänner "PK" när man håller sig inom de ramar som "globalisterna" har satt upp. Någon gång i framtiden så måste någon börja tala klarspråk och säga som det är, utan några hämningar.
Citera
2018-07-04, 08:24
  #12692
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hade SvP vunnit valet om Stefan Jacobsson såg ut som Brad Pitt? Antagligen inte, men det hade säkert gått tusen gånger bättre för SvP om Jacobsson var en mycket vacker man.

1000 * 4 189 = 4 189 000 = 69% av de giltiga rösterna 2014. Svårt att inte utropa dem till valets vinnare i det hypotetiska scenariot.

Vad gäller AfS så har de många problem, men Kasselstrands utseende är inte ett av dem. Möjligen kan man ifrågasätta hans beslut att anlägga skägg under valåret. Ingen är till sin fördel i skäggstubb.

Detta sagt så delar jag din bedömning av deras chanser i årets val. Max 0,5% skrev jag tidigare i tråden.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2018-07-04 kl. 08:27.
Citera
2018-07-04, 08:39
  #12693
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad gäller AfS så har de många problem, men Kasselstrands utseende är inte ett av dem. Möjligen kan man ifrågasätta hans beslut att anlägga skägg under valåret. Ingen är till sin fördel i skäggstubb.
Det håller jag med om. Gillette, the best a man can get, har utmärkta produkter för att lösa det där pinsamma problemet med hårväxt i ansiktet. Fråga din frisör. Och det gäller även för den där orakade apan som leder SD.
Citera
2018-07-04, 11:34
  #12694
Medlem
Wkblades avatar
Eftersom AfS bara ställer upp i riksdagsvalet undrar jag: Vad tänker ni som röstar på AfS rösta in i kommun/landsting?
Citera
2018-07-04, 11:41
  #12695
Medlem
Rikskanslerns avatar
Vad är problemet med hemsidan? Har varit nere sedan i går kväll åtminstone och det är inte alls bra med tanke på partiets höga aktivitet i Almedalen. Intresserad allmänhet går först och främst till hemsidan, inte till sociala medier.
Citera
2018-07-04, 11:43
  #12696
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskanslern
Vad är problemet med hemsidan? Har varit nere sedan i går kväll åtminstone och det är inte alls bra med tanke på partiets höga aktivitet i Almedalen. Intresserad allmänhet går först och främst till hemsidan, inte till sociala medier.
Folk sager att de har glomt betala
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback