Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-12, 22:17
  #37
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Om man skulle försöka sig på en objektiv smakbedömning så är en välkokt hemmaärtsoppa enligt dina egna smakpreferenser smakrikare och smakbredare än Soldatens. Skälet är alla konserver smaksätts så att de ska passa så många konsumenter som möjligt, för annars blir de inte köpta. Det blir en genomsnittssmak på konservsoppan som passar alla och förargar ingen. Så du behöver riktigt undersöka dina egna smakpreferenser för det är inte sannolikt att Soldatens just matchar dina smakideal om du undersöker dem noga.

Jag kokar min ärtsoppa själv med gul lök, kryddnejlika, salt och ingefära, samt rimmad fläsklägg med ben. Det är viktigt är att ärterna och fläsket kokar ihop. Sedan äter jag den med svensk senap eller hemmagjord söt grovsenap, och så mejram på (första tallriken) och timjan (andra tallriken). En god variant är att servera ärtsoppan med rimmat, torkat lammkött, t.ex en salt fårfiol.

Jodå återigen... jag förstår att alla inte gillar Soldatens och det egna receptet är det bästa osv... (Ditt recept dock låter super bra!)
Men får återigen säga att Soldatens duger helt perfekt för mig... det är en ärtsoppa jag älskar (och jag lovar jag ätit många samt gjort dom själv)...
Så om någon har ätit Soldatens samt gillar den och gjort en hemmagjord ärtsoppa som smakar som den så är jag super nöjd... för det är så jag vill min ärtsoppa skall smaka... tycker inte det är några konstigheter...
Citera
2017-02-12, 22:32
  #38
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ah! då är jag med!

Har du ätit Soldatens? vad tycker du om den i jämförelse?

Det var längesedan jag åt Soldatens, så jag kommer inte helt ihåg. Brukar köpa min lokala ICA-butiks hemlagade i delikatessdisken. Den är fin.
Citera
2017-02-13, 15:30
  #39
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Se där ja!

Spännande!

Du handlar enbart råvaror då antar jag... för varje måltid du äter...

Har du funderat på att öppna restaurang? jag menar om du gör allt man kan köpa i ex. Ica som inte är råvaror mycket godare hemma så borde ju du fundera på det...

Men Pizza fixar du inte alltså? själv har jag en mindre pizzaugn och tycker mina pizzor är jätte goda... men smakar dom bättre än vissa pizza restauranger... nej...

Hur som helst... allt man gör hemma behöver inte smaka mycket godare än något som gjorts av ett företag med (30+ års erfarenhet) bara för att det ligger i en burk och går att köpas på Ica...

Jag säger inte att det är omöjligt absolut inte... det var lite därför jag startade denna tråd...
Jag älskar Soldatens ärtsoppa och om någon tycker lika mycket om den och gjort en variant på den hemma så vill jag vet hur... så simpelt var det...
Sedan kom kommentarer (som jag förvissa förväntade mig lite) typ som dina... att allt man gör hemma är ju mycket godare än det man kan köpa... vilket inte riktigt var det jag var ute efter eller menade... och förvisso inte tycker heller... det finns mycket gott som inte är råvaror att äta även på Ica... tro det eller ej...

Sedan att du gillar din ärtsoppa och hatar soldatens ärtsoppa... det ger jag faktiskt blanka fan i...
Jag vill göra min egen Soldatens ärtsoppa för den tycker jag är godast... OK?
Absolut ska du äta din köpesoppa eftersom du inte kan göra egen lika bra, det är därför det finns sådant i butikerna.

Nej, tänker inte öppna krog bara för jag är extremt skicklig på att laga mat.

Och ja, jag köper så gott som enbart råvaror och lagar från grunden, finns faktiskt sånt folk nuförtiden.
Citera
2017-02-15, 23:09
  #40
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman

Citat:
Absolut ska du äta din köpesoppa eftersom du inte kan göra egen lika bra, det är därför det finns sådant i butikerna.

Tror du slår rekord...

Jag frågar om någon ätit Soldatens, tycker den är god och gjort en likadan (smak) med eget recept...

Du tycker jag skall äta min köpesoppa... goddag yxskaft...

Citat:
Nej, tänker inte öppna krog bara för jag är extremt skicklig på att laga mat.

Ja du är extrem... men på att laga mat det vette fan... du gav INTE ett enda tips, ingenting i princip... tror det är mycket snack och liten låda ifrån dig faktiskt...

Citat:
Och ja, jag köper så gott som enbart råvaror och lagar från grunden, finns faktiskt sånt folk nuförtiden.

Det vet både du och jag att detta är bullshit...
Bara för att jag kan och vet hur man gör det mesta innebär det inte att jag faktiskt ibland köper pommes frites och friterar istället för köper potatis och kör strips av dem och friterar...

Återigen tror det är mycket snack och liten låda ifrån dig... speciellt när du var såå duktig och beskrev hur man skulle göra en sådan skit sak som en konservburks ärtsoppa... inte ens det lyckades du med... du är en kock med ou utbytt med u...
Citera
2017-02-15, 23:11
  #41
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det var längesedan jag åt Soldatens, så jag kommer inte helt ihåg. Brukar köpa min lokala ICA-butiks hemlagade i delikatessdisken. Den är fin.

Säkert underbar!

Men som sagt, jag var ute efter någon som ätit Soldatens tyckte den var god (ja det var lite av ett krav :-)

Och gjorde en som smakade likadant... och kunde ge tips eller kanske helt recept...
Citera
2017-03-06, 12:52
  #42
Medlem
Här är ett recept på Försvarets Ärtsoppa

http://linkopings.foreningsarkiv.din...ry_29_859.html

Har inte tillgång till KokRF del 2 just nu, där finns det nedskalat recept på soppan ( 1per,10per,100per)
men ärtsoppa blir bara bättre ju större kok man gör.
__________________
Senast redigerad av Fiber-Twist 2017-03-06 kl. 12:56.
Citera
2017-03-11, 00:12
  #43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Här är ett recept på Försvarets Ärtsoppa

http://linkopings.foreningsarkiv.din...ry_29_859.html

Har inte tillgång till KokRF del 2 just nu, där finns det nedskalat recept på soppan ( 1per,10per,100per)
men ärtsoppa blir bara bättre ju större kok man gör.

Simpelt och troligen sjukt gott!

Har du ätit den själv? har du testat Soldatens?
Kan det vara det "magiska" storkok helt enkelt?
Citera
2017-03-11, 09:13
  #44
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
trots grönsaksbuljong, lite fond (kalv), salt

Jag skulle hävda att det är här du har en stor förbättringspotential..
Grönsaksbuljong tillför väldigt lite till en ärtsoppa, och kalvfond blir också snett.
Nej, om du kör slowcooker och kokar länge så är det hela fläskben som skall i, eller en hel fläsklägg, med ben och skinn och allt. Då får du ett redigt fläskspad som ger ordentligt med smak, som dessutom harmonierar med fläsket, och de där klassiska örtkryddorna du inte skall vara rädd att överdosera

Och glöm inte försvarligt med senap
Citera
2017-03-17, 15:23
  #45
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitlor-Kugen
Jag skulle hävda att det är här du har en stor förbättringspotential..
Grönsaksbuljong tillför väldigt lite till en ärtsoppa, och kalvfond blir också snett.
Nej, om du kör slowcooker och kokar länge så är det hela fläskben som skall i, eller en hel fläsklägg, med ben och skinn och allt. Då får du ett redigt fläskspad som ger ordentligt med smak, som dessutom harmonierar med fläsket, och de där klassiska örtkryddorna du inte skall vara rädd att överdosera

Och glöm inte försvarligt med senap

Jaa det låter faktiskt som en hit! Fläskben finns det på "normala" butiker typ Willys, Ica Kvantum osv? Har aldrig letat efter det... Tror du är på helt rätt spår... Åt faktiskt lite (frös ju in typ 5 liter) och den dära goda köttsmaken saknas... Den finns dock med Soldatens...
Citera
2017-03-17, 15:36
  #46
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jaa det låter faktiskt som en hit! Fläskben finns det på "normala" butiker typ Willys, Ica Kvantum osv? Har aldrig letat efter det... Tror du är på helt rätt spår... Åt faktiskt lite (frös ju in typ 5 liter) och den dära goda köttsmaken saknas... Den finns dock med Soldatens...

Fläskben brukar finnas i De butiker som har egen styckning i alla fall (det blir ju över när de plockar ut befria kotletter och sånt) Annars kan du köra på fläsklägg, där får du med rejält ben. Och som sagt, fläskspadet du får är det som gör att ärtsoppan smakar som den skall
Citera
2017-03-21, 01:51
  #47
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitlor-Kugen
Fläskben brukar finnas i De butiker som har egen styckning i alla fall (det blir ju över när de plockar ut befria kotletter och sånt) Annars kan du köra på fläsklägg, där får du med rejält ben. Och som sagt, fläskspadet du får är det som gör att ärtsoppan smakar som den skall

Fläskben låter godast om jag skall vara helt ärlig... men fläsklägg får duga...

Bugar och bockar för tipset! behöver en större gryta :-)
Citera
2023-08-26, 10:15
  #48
Avstängd
såhär gör jag min

20pers, igentligen bara 10pers för riktiga män, man tar ju par tallrikar alltid.
Bra frysa in med. Godast dag 2-3

Försvarets ärtsoppa special
20 personer
1 timme

Recept på ärtsoppa. Hemligheten bakom en lyckad ärtsoppa är att laga den i en riktigt stor sats. Den kan sedan frysas in i mindre portioner.

1200 g
gula ärter- torkade

4 l
vatten

1000 g
rimmat fläsk- i tärningar

3
gul lök- medelstor, hackad

4
grönsaksbuljongstärning

3 tsk
salt

4 tsk
timjan

3 tsk
mejram

2-3 msk
Senap. Den du föredrar

3 lagerblad, tas bort innan servering

1 tsk
ingefära


Lite extra senap i tallriken vid servering gärna

Gör så här
Blötlägg ärterna i vatten. Låt stå ca 12 timmar. Häll bort vattnet.
Häll ärter, vatten, fläsk, lök, salt och buljongtärning i en stor kastrull. Låt koka utan lock ca 1 timme tills ärterna är mjuka.
Smaksätt med salt, timjan, mejram och ingefära. Späd med vatten vid behov.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback