Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-10, 15:54
  #25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av little-jacob
Använd kött som får koka med istället för färdigkokt julskinka. Sen en egengjord buljong förslagsvis istället för vatten och buljongtärning. Det är även skillnad på torkade och färska örter så kan testa med färsk timjan om inte torkad faller dig i smaken. Inte säkert att den kommer smaka mer som soldatens dock men borde bli godare än din ärtsoppa som låter som ett halvhjärtat försök bara. Hur den görs på diverse lunchhak vet jag inte dock så kanske förstör bara enligt din smak om du gör den "bättre".

Ja självklart... men en julskinka är sjukt billigt efter jul... och ärtsoppa är väl ändå inte omöjligt att få till med en sådan (trots att den är "förkokad"... men visst...

Halvhjärtat försök? vad menar du? så rimmat bogfläsk duger inte det heller då?

Och som jag redan förklarat i diverse inlägg att jag har kommit på det är timjan som förstör smaken för mig... denna krydda fungerar inte alls i min ärtsoppa (det smakar lunch hak och inte Soldatens som är den jag strävar efter...) självklart skall det vara timjan men inte de mängder normalt som står i recept utan mycket mindre...

Återigen jag sade att jag var ute efter soldatens ärtsoppa gillar du inte den så är det ju lite slutdiskuterat...
Citera
2017-02-10, 19:15
  #26
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Aldrig sett, vart kan man köpa den? eller är det arme only?

Den lagades från grunden av kokgruppens kockar; 1 säck torkade gula ärtor, 1 finhackad gris, osv.
Citera
2017-02-10, 19:17
  #27
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Den lagades från grunden av kokgruppens kockar; 1 säck torkade gula ärtor, 1 finhackad gris, osv.

Ah! då är jag med!

Har du ätit Soldatens? vad tycker du om den i jämförelse?
Citera
2017-02-10, 19:21
  #28
Medlem
4yoonlys avatar
Googlade lite Soldatens bara för skoj skull.. jag använde Flashbacks sökfunktion givetvis innan jag startade tråden också...

Men men... jag verkar inte vara helt ensam om att tycka om Soldatens i alla fall..


(FB) Vilken (köpe)ärtsoppa tycker ni är godast?
Citera
2017-02-11, 01:52
  #29
Avstängd
Luckadrevats avatar
Ärtsoppa i all härlighet.. men är inte svensk köttsoppa den allra godaste soppan under alla tider?

Ni vet att jag har rätt!
__________________
Senast redigerad av Luckadrevat 2017-02-11 kl. 02:19.
Citera
2017-02-11, 05:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckadrevat
Ärtsoppa i all härlighet.. men är inte svensk köttsoppa den allra godaste soppan under alla tider?

Ni vet att jag har rätt!

hehe

Den soppan är ok men jag som inte har så bred erfarenhet i köket har bara ätit den man fick i skolan för 25 år sedan, samt att jag får för mig ibland att köpa färdig på konservburk.
Citera
2017-02-11, 21:12
  #31
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
För den är godare? eller är allt du gör hemma godare än du kan äta någon annanstans? typ dina kebabrullar, pizzor osv?
Ja det mesta. Inte pizza, för jag har ingen pizzaugn hemma. Men definitivt kebaben och ärtsoppan !
Citera
2017-02-11, 21:25
  #32
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Ja det mesta. Inte pizza, för jag har ingen pizzaugn hemma. Men definitivt kebaben och ärtsoppan !

Se där ja!

Spännande!

Du handlar enbart råvaror då antar jag... för varje måltid du äter...

Har du funderat på att öppna restaurang? jag menar om du gör allt man kan köpa i ex. Ica som inte är råvaror mycket godare hemma så borde ju du fundera på det...

Men Pizza fixar du inte alltså? själv har jag en mindre pizzaugn och tycker mina pizzor är jätte goda... men smakar dom bättre än vissa pizza restauranger... nej...

Hur som helst... allt man gör hemma behöver inte smaka mycket godare än något som gjorts av ett företag med (30+ års erfarenhet) bara för att det ligger i en burk och går att köpas på Ica...

Jag säger inte att det är omöjligt absolut inte... det var lite därför jag startade denna tråd...
Jag älskar Soldatens ärtsoppa och om någon tycker lika mycket om den och gjort en variant på den hemma så vill jag vet hur... så simpelt var det...
Sedan kom kommentarer (som jag förvissa förväntade mig lite) typ som dina... att allt man gör hemma är ju mycket godare än det man kan köpa... vilket inte riktigt var det jag var ute efter eller menade... och förvisso inte tycker heller... det finns mycket gott som inte är råvaror att äta även på Ica... tro det eller ej...

Sedan att du gillar din ärtsoppa och hatar soldatens ärtsoppa... det ger jag faktiskt blanka fan i...
Jag vill göra min egen Soldatens ärtsoppa för den tycker jag är godast... OK?
Citera
2017-02-12, 07:46
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Se där ja!

Spännande!

hehe

Vilket salt har du provat?
Jag måste skriva igen att vanligt jozo salt är inte gott, testa något flingsalt med mycket mineraler i och var inte rädd för att salta.

Wernes har inte längre mitt favo salt men ett annat som jag tänkte prova:
http://wgs.se/havssalt-fleur-de-sel-500-g
Citera
2017-02-12, 12:04
  #34
Medlem
Briasccas avatar
Om man skulle försöka sig på en objektiv smakbedömning så är en välkokt hemmaärtsoppa enligt dina egna smakpreferenser smakrikare och smakbredare än Soldatens. Skälet är alla konserver smaksätts så att de ska passa så många konsumenter som möjligt, för annars blir de inte köpta. Det blir en genomsnittssmak på konservsoppan som passar alla och förargar ingen. Så du behöver riktigt undersöka dina egna smakpreferenser för det är inte sannolikt att Soldatens just matchar dina smakideal om du undersöker dem noga.

Jag kokar min ärtsoppa själv med gul lök, kryddnejlika, salt och ingefära, samt rimmad fläsklägg med ben. Det är viktigt är att ärterna och fläsket kokar ihop. Sedan äter jag den med svensk senap eller hemmagjord söt grovsenap, och så mejram på (första tallriken) och timjan (andra tallriken). En god variant är att servera ärtsoppan med rimmat, torkat lammkött, t.ex en salt fårfiol.
Citera
2017-02-12, 15:21
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Aldrig sett, vart kan man köpa den? eller är det arme only?
Man köper den inte, man kokar den 😉
Förvisso har försvaret en fantastiskt fin ärtsoppa på burk, men den som kokades i fält var speciell :-D
Det blir stor skillnad på att koka en sats på 10 portioner jämfört med 250 portioner...
När ni som kokat ärtsoppa från scratch, vilket kött har ni valt. Provade med att koka fläsklägg en gång och det blev betydligt bättre än med annat kött. Inte så billigt kött när det var rensat och klart med tanke på allt ben, svål och annat krafs, men vilken härlig smak och struktur på köttet, och spadet/buljongen var fantastisk.
Citera
2017-02-12, 22:14
  #36
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
hehe

Vilket salt har du provat?
Jag måste skriva igen att vanligt jozo salt är inte gott, testa något flingsalt med mycket mineraler i och var inte rädd för att salta.

Wernes har inte längre mitt favo salt men ett annat som jag tänkte prova:
http://wgs.se/havssalt-fleur-de-sel-500-g

Aldrig ens funderat på att salt smakar annorlunda...
Men får testa, köra ett örtsalt (salt + diverse kryddor/örtor) normalt... men visst jag har även jozo :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback