Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-24, 00:15
  #37
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Detta är troligtvis den enda branschfond som jag är beredd att ha så mycket som 10% utav mitt fondinnehav i (andra branscher så har jag MAX 5% utav mitt fondinnehav i).

Fonden går urstarkt både under bull och bear -marknader. Sharpe-ration är ju galet bra (dvs hög vinst till låg risk).

Såg precis att Morningstar har risken på 5. Låg den inte på 6 tidigare eller pratar jag i nattmössan nu?
Citera
2017-08-24, 00:36
  #38
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Såg precis att Morningstar har risken på 5. Låg den inte på 6 tidigare eller pratar jag i nattmössan nu?
Ingen aning - jag brukar inte memorera Morningstars olika ratings. Men tittar du på sharpe-kvoterna på alla fonder som Avanza har så är Swedbank Robur Ny Teknik den aktiefond som har allra högst ratio på 2,01 - och tidigare under året så hade den en sjukt hög ratio på runt 2.5. HealthInvest MicroCap Fund har samma (också en aktiefond) men utöver dessa två så finns det ingen fond som slår dessa (lågräntefonder räknar jag ej med utav självklara skäl).

En intressant jäkel som bör nämnas är dock Lannebo Corporate Bond A (som visserligen är en företagsobligationsfond). Den har mycket lägre risk men ändå schysst avkastning (nästan 3% hittils i år. Dock så är ju förvaltningsavgiften på 0.9%). Sharpe-ration där är 1.94. Men nu jämför ju jag äpplen och päron här! Man ska aldrig hålla på och jämföra mellan olika fondtyper egentligen men jag ville bara lyfta fram den företagsobligationsfonden om man vill ta lite lägre risk.
Citera
2017-08-24, 09:11
  #39
Moderator
RostigHinks avatar
Det är helt riktigt att sharpekvoten endast ska användas för jämförelser inom samma kategori. Vidare brukar kvoten beräknas på de 3 senaste åren och vi har haft upptrend sedan 2009. Dessutom placerar Swedbank Robur Ny Teknik i Norden medan de flesta andra i kategorin är globala vilket gör en banan av päronet.

Den gamla floskeln "historisk avkastning är ingen garanti för framtida dito".
__________________
Senast redigerad av RostigHink 2017-08-24 kl. 09:19.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback