Citat:
Ursprungligen postat av
Lathund
Den har verkligen gått fantastiskt bra under många år. Men det gör mig också lite nervös för framtiden, och tveksam till att investera då värderingen ju är väldigt hög. P/E-talet för fonden, enligt Morningstar, ligger nu på 25,4 (Tror dock den legat ännu högre tidigare). Att jämföra med en globalindexfond som SPP Global på 16,4, eller en vanlig småbolagsfond som Lannebo Småbolag på 17,3. Dvs det ligger väldigt höga förväntningar i aktiekursen på att vinster ska fortsätta öka rejält. Och det kan de ju också göra. Men det innebär också en väldigt hög fallhöjd vid en större generell börsnedgång.
Jag vill inte låta alltför negativ, det finns fortfarande potential (Fonden investerar ju i IT och bioteknik/medicin, i allra högsta grad framtidsbrancher) och det kan vara en bra investering under många år. Man ska bara vara medveten om att sådant här är cykliskt, att ibland (Men självfallet inte alltid) betyder flera års stadig uppgång att förväntningar och värderingar är för höga, att man är nära toppen. Och vi fondsparare är fantastiskt bra på att köpa i fel lägen. Det finns en långvarig trend bland fonder som visar att de fondkategorier som fondsparare i USA (Och troligen resten av världen med för den delen) sålt mest utav senaste året är det som under de nästföljande åren kommer att gå bättre än övriga. Bara ett exempel på "regression to the mean".
Bra tankar, och jag är beredd att hålla med dig. Jag köpte in mig i Roburs Ny teknik för 3 år sedan - det är jag väldigt nöjd med. Jag har inga stående investering till fonden idag då jag, likt dig, tycker att värderingen ligger för högt.
Problemet är att det är nu många väljer att köpa in sig i fonden, man tittar för mycket på den historiska avkastningen - och där är Roburs Ny teknik superb.
Själva branschen och geografiska allokeringen är väldigt bra, IT ser positivt ut för framtiden. Det som kommer att avgöra Roburs Ny tekniks framtida avkastning är förvaltaren. Han har gjort ett väldigt bra jobb att slå index kontinuerligt.