2017-02-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bannadocharg
Tokskvaller och helt utan någon som helst fakta.

Satt på ett fik i/vid Gallerian idag och överhörde två typiska bank/kontor/försäkrings kvinnors samtal då jag satte mig bakom.
De pratade på om hela Swedbank grejen som om de var involverade och hade info. Inte högt men helt tydligt , inte arga inte upprörda - utan i helt vanlig samtalston. Lite som en sammanfattning från en person till en annan.

Tänk om folk visste att inget registrerats , och att strategin att gå ut med att allt är bokfört och att skyldiga kommer att straffas/bli återbetalningsskyldiga endast var för att någon kanske skulle tänka om, blir rädda och sätta in pengar igen.
Det var hela slutet av ett samtal i några minuter från att jag kom till de gick.
De nämnde ett namn också -Peter... Vad de nu har för betydelse.

Har inte haft orken att läsa 60 sidor tråd - då det detta inte rör mig i ryggen - så det kanske har diskuterats eller redan påtalats och om det finns fakta som motsäger detta samtal så är det säkert så.

Men jag tyckte det var rolig info och de kändes verkligen som att de visste vad de pratade om.
Hade jag haft tid hade jag följt med för att se vart de gick.
Ligger säkert ett Swedbank kontor i krokarna.

Som sagt skvaller från två okända kvinnor och verkligen ingen fakta. Så ta det som ni vill.
Hade 5 minuter över att dela med mig av detta samtal.
Nu skall jag gå ut och dricka öl - trevlig kväll.

Helt säker på att uttagen registrerats, det är så man hittar försvunna människor världen över. Dessa kvinnor du lyssnade på kanske var bankanställda, men de hade antagligen ingen som helst aning om hur säkerheten funkar.
Allting loggas kan jag säga. Det som hände var att "övertrasseringstaket" var borta, allt annat funkade som vanligt.
100% av de som fick "guldfeber" kommer vara återbetalningsskyldiga och det kommer att kosta mycket mer än det smakade.
Rötägg som tror att pengar är gratis.
Citera
2017-02-03, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Alltså, att man fick någon not om anledningen till att man inte fick kontouppgift.
jo minns det också. typ ett meddelande du kan inte få kvitto nu vill du ta ut iaf.
Citera
2017-02-03, 20:36
Medlem
Citat:
Många Swedbank-kunder uppger att deras köp och uttag under onsdagen fortfarande inte har registrerats i deras kontoutdrag, men Claes Warrén säger att allt har registrerats hos banken.

Citat:
De personer som tagit ut mer pengar än de har på kontot kommer inte att polisanmälas av Swedbank. Däremot kommer de inom kort att informeras om att de övertrasserat kontot.

– I de villkor vi har står det klart och tydligt att man inte har rätt att ta ut pengar som man inte har. Då blir man återbetalningsskyldig, säger Claes Warrén.

– Men vi har inga planer på att anmäla någon. Vi har rutiner för vad som görs när någon övertrasserar kontot.

Claes Warrén vill inte säga hur mycket pengar som togs ut från bankomater under onsdagen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-bankomatkaoset-swedbank-kommer-inte-polisanmala
Citera
2017-02-03, 20:48
Medlem
Och här kan man se vad som händer om man övertrasserar sitt konto (övertrasseringsavgift).

Citat:
Är kontot övertrasserat med mer än 100 kronor i tre bankdagar tas en övertrasseringsavgift ut.
https://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/prislista/betalningstjanster/

De som trodde de gjorde en lyckad kupp kommer att bli fattigare än vanligt ett tag framöver.
Citera
2017-02-03, 21:07
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bannadocharg
Tokskvaller och helt utan någon som helst fakta.

Satt på ett fik i/vid Gallerian idag och överhörde två typiska bank/kontor/försäkrings kvinnors samtal då jag satte mig bakom.
De pratade på om hela Swedbank grejen som om de var involverade och hade info. Inte högt men helt tydligt , inte arga inte upprörda - utan i helt vanlig samtalston. Lite som en sammanfattning från en person till en annan.

Tänk om folk visste att inget registrerats , och att strategin att gå ut med att allt är bokfört och att skyldiga kommer att straffas/bli återbetalningsskyldiga endast var för att någon kanske skulle tänka om, blir rädda och sätta in pengar igen.
Det var hela slutet av ett samtal i några minuter från att jag kom till de gick.
De nämnde ett namn också -Peter... Vad de nu har för betydelse.

Har inte haft orken att läsa 60 sidor tråd - då det detta inte rör mig i ryggen - så det kanske har diskuterats eller redan påtalats och om det finns fakta som motsäger detta samtal så är det säkert så.

Men jag tyckte det var rolig info och de kändes verkligen som att de visste vad de pratade om.
Hade jag haft tid hade jag följt med för att se vart de gick.
Ligger säkert ett Swedbank kontor i krokarna.

Som sagt skvaller från två okända kvinnor och verkligen ingen fakta. Så ta det som ni vill.
Hade 5 minuter över att dela med mig av detta samtal.
Nu skall jag gå ut och dricka öl - trevlig kväll.
Om fel uppstår i själva bankomaten eller allvarligt fel i uppkoppling så stänger den ner direkt.
Loggning är prio 1. om den falerar så stängs maskinen av direkt.
Alla uttag loggas lokalt samt överförs direkt vid normal koppling. Vid avbrott så skickas loggar direkt kontakt uppstår.

Vid detta tillfälle har troligtvis maskinerna haft kontakt hela tiden med Swedbank, så alla transaktioner finns registrerade både i maskinen och centralt hos Swedbank!

Btw. Det är väl bara WT och Socbidragstagare som idag har denna bank?
Citera
2017-02-03, 21:08
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Och här kan man se vad som händer om man övertrasserar sitt konto (övertrasseringsavgift).

https://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/prislista/betalningstjanster/

De som trodde de gjorde en lyckad kupp kommer att bli fattigare än vanligt ett tag framöver.
Tror du blattarna har läst villkoren?
Citera
2017-02-03, 21:12
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Och med detta menar du genom ditt inlägg?? Av vilket jag fattar nada...

Då har du knappast läst hela.. Kom igen, det här är ett diskussionsforum, om man inte ens läser det man vill kommentera,varför ens vara här?
Citera
2017-02-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Tror du blattarna har läst villkoren?

Nej, tror inte någon som tog ut "snabba cash" i onsdags läst villkoren. Men jag trycker ner de som verkar tro att "guldgrävarna" kommer undan med detta
Vanligt funtade personer fattar också det, riktiga idioter som tror att pengar är gratis.
Citera
2017-02-03, 21:19
Medlem
ModerRotas avatar
Att få ut pengar i handen innebär möjlighet att komma undan, självklart.
Citera
2017-02-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nej, tror inte någon som tog ut "snabba cash" i onsdags läst villkoren. Men jag trycker ner de som verkar tro att "guldgrävarna" kommer undan med detta
Vanligt funtade personer fattar också det, riktiga idioter som tror att pengar är gratis.

Finns nog x antal personer som sitter stenhårt hos fogden som ser det som gratispengar
Citera
2017-02-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
Skulle tippa på följande...

-När bankerna trippelkollat alla transaktioner (uttag) som gjorts så hamnar de som tagit ut mer än de själva äger på ett negativt saldo. Precis som med alla övertrakasseringar kommer kontoinnehavaren åläggas med straffavgift och ränta på summan de dragit över.

-Tills nog pengar satts in för att komma upp till 0:- kan inget tas ut från kontot. Oavsett om det är lön, socbidrag, genom manuell insättning, mm

-För de som bara gjorde ett enstaka uttag stannar det nog där. Har man däremot gjort flera uttag, på samma eller på olika bankomater, då kan man lätt åka dit på Olovligt Förfogande (BrB 10 kap. 4 § ), eftersom man så uppenbart försökt tillskansa sig pengar man vet att man inte hade rätt till.

helt rätt som du säger att inget kan tas ut från kontot innan det är uppe i noll....däremot sa Nordea att dom inte skulle ta ut ränta på de pengar som övertrassats
Citera
2017-02-03, 21:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
...däremot sa Nordea att dom inte skulle ta ut ränta på de pengar som övertrassats
Gäller det även Nordeas kort?

Har du någon källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in