2017-02-02, 08:47
Medlem
Ja det är fantastiskt att folk är så dumma i huvet att dom tror att dom ska komma undan med det här.
Citera
2017-02-02, 08:53
Medlem
För det första... Banker är försäkrade. Vid sådana här händelser skall det utredas om det varit oaktsamhet av banken som lett till felet. Om det är "rimligt" det som hänt kommer banken få tillbaka det dom inte kan återfå innan fallet är löst av centralbanken.

För det andra, om banken säger att alla överföringar är registrerade så är dom mest troligen detta då det är just ett sådant ärende. Att ljuga om det nu skulle bara sätta Swedbank i skiten senare.

Så de som tagit ut pengar kommer ha minus på sina konton. Att byta bank i detta läget kommer mest troligen landa dom i än mer skit än dom redan är i då det kan kopplas som bedrägeri.
Med andra ord, om du planerat byta bank från Swedbank idag eller närmaste månaden. Se fan till att du inte ligger minus på kontot eller gjort några större oförklarliga uttag innan.

Dom som ligger minus kommer, när lönen sätts in, inte få full lön att bruka. De pengar dom har i handen är DERAS pengar i "förskott".
Detta gäller även de som lever på existensminimum. Soc betalar inte dina skulder... Speciellt inte skulder du anförskaffat medans du redan lever på soc.

Med andra ord, om ett socfall tagit ut 25 lax och festat / knarkat upp dom redan är dom så gått som körda. Soc kommer fråga vad du gjort med pengarna du fått och när det visar sig att du tagit ut 25 lax ser dom det som en INKOMST och kommer tillochmed att NEKA dig bidrag tills den inkomsten är förbrukad enligt riksnormen. Du kommer alltså behöva leva på dom pengarna du tagit ut och sedan kan du få bidrag igen.

Tro mig, soc KAN göra detta. Även om du har minus på kontot som ett resultat av detta.

Så OM du går på soc och du utnyttjat detta, se fan till att klämma tillbaka pengarna och erkänn vad du gjort. Då kan i alla fall soc se att du INTE haft tillgång till dom pengarna och därmed återgår ditt liv till vad fan det nu är när du lever på soc.
Citera
2017-02-02, 08:57
Medlem
Verkar ju som att det lirar nu i alla fall. Imorse drogs pengar för köpen jag gjorde i måndagskväll samt tisdags. Dock ännu inte lunchen från igår.

Många som sitter på minus nu på sina konton i Malmö och GBG misstänker jag?
Citera
2017-02-02, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mymmel
Ja det är fantastiskt att folk är så dumma i huvet att dom tror att dom ska komma undan med det här.
Ja för Swedbank lär ju inte ha loggar, betalar du inte = fodgen, och som många andra skrivit, adjö socialbidrag ifall du nu har sånt, lika omöjligt som att smyga undan en fet lotto/v75/tips/trissvinst (triss kan du ju iofs skicka nån polare och skrapa fram i tv)
Citera
2017-02-02, 08:59
Medlem
Jag fattar inte hur folk tänker...

- Om man inte har stöldanmält kortet INNAN uttaget så kommer man att bli återbetalningsskyldig enligt banken. Det finns xxx antal artiklar om detta - där folk blivit skimmade eller bestulna men anmält det försent och sen fått ett rent helvette att få tillbaka pengar.

- Det kommer nog att bli rätt tufft och ett jävla liv när folk inser att det är ett minussaldo på kontot som dom inte kan betala tillbaka i en närstående framtid.

- För er som har åldern inne (Och minnet kvar) så fanns det ett sätt att få ut pengar från bankomater på gamla goda tiden , när bankomaten körde ut pengarna OCH kvittot ur samma fack. Då tog man , försiktigt som fan , bara pengarna och lät kvittot vara kvar. Varvid bankomaten tog tillbaka kvittot och man fick "tillbaka" pengarna på kontot. 2 dagar senare så registrerades uttaget. (Hade ett par gånger jag var tvingad till detta...) Men återbetalning blev man tvingad till.....

Att vara maskerad har ingen betydelse , det är bara en fjantig bortförklaring
Citera
2017-02-02, 09:00
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Nu framstår du som en riktig fåntratt. Den optimala natten för bedrägeri är när 10,000 pers gör det eftersom chansen är mindre att man blir fångad när tio tusen pers gör samma sak.

Det finns registrerat att det är ditt kort som dragits med din kod. Du är redan fångad. Frågan är ifall det är optimala natten att skylla ifrån sig och säga "det var inte jag" när så många andra också gör det?.

Citat:
Ja men vill man inte använda sig av ursäkten att man blev rånad så kan man säga att man trodde att man hade pengarna. Man t.ex. bad till gud om pengar och gick sedan för att se om ett mirakel hade inträffat och det hade det. Sånt är myndigheter förstående mot, särskilt om man är muslim. Man hade kunnat konvertera idag och använda sig av ursäkten imorgon.

Absolut, ditt konto kommer få ett minusbelopp, om du då betalar tillbaka pengarna så råkar du nog i värsta fall ut för en liten avgift, om ens det. Men jag hade förstått det som att du inte tänkte betala tillbaka och trodde att du skulle få slippa eftersom "det inte var du".
Citera
2017-02-02, 09:04
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymmel
Konsekvenstänk brukar inte vara impuls/tillfälles-tjuvar's bästa egenskap! Kan tänka mig att många såg det som sitt livs chans?
Citera
2017-02-02, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hcore
Verkar ju som att det lirar nu i alla fall. Imorse drogs pengar för köpen jag gjorde i måndagskväll samt tisdags. Dock ännu inte lunchen från igår.

Många som sitter på minus nu på sina konton i Malmö och GBG misstänker jag?

Restauranger är kända för att vara sega med att registrera sina köp hos banken.
Vissa butiker/restauranger och annat småkrafs kan ta upp till en vecka på sig innan en reservation görs.
En reservation är för övrigt när du betalar med visa/mastercard etc istället för en banköverföring.

Men ja, man skall hålla koll på vad man köpt/betalat när, var och hur. För det kan ta lång tid innan det registreras och man kan sitta där och säga till sig själv "oj, jag har 1.000 kr mer än jag trodde denna månaden. Nu kan jag köpa den där fina fotöljen eller whatever".
Sådant brukar följas upp av minus på kontot med övertrasseringsränta och skit. Plus att om det händer t.ex en vecka innan löning/insättning så har du nu noll kronor att köpa mat för. Bara gå och tigga pengar av vänner/familjen om man nu har sådana.
Citera
2017-02-02, 09:06
Medlem
Benny76s avatar
Säkert många som kommer undan med detta, swedbank kommer inte orka bry sig, så fort saker har med blattar så blir det cirkus med som man inte kan vinna. De kommer ta till att pengarna är försäkrade och sen locket på.
Citera
2017-02-02, 09:07
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny76
Säkert många som kommer undan med detta, swedbank kommer inte orka bry sig, så fort saker har med blattar så blir det cirkus med som man inte kan vinna. De kommer ta till att pengarna är försäkrade och sen locket på.
Dream on, du är verkligen korkad.
Citera
2017-02-02, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Absolut, ditt konto kommer få ett minusbelopp, om du då betalar tillbaka pengarna så råkar du nog i värsta fall ut för en liten avgift, om ens det. Men jag hade förstått det som att du inte tänkte betala tillbaka och trodde att du skulle få slippa eftersom "det inte var du".

Tror att eventuella övertrasseringsavgifter inte kommer att tillkomma då det ändå är ett fel hos banken som uppstått. Finns nog en del oskyldiga här faktiskt.
Citera
2017-02-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Står banken över lagen?

Är du dum eller? Finns ingen lag som stöder stöld eller lögnare. Om du inte uppfyller ditt ansvar för koden så har inte banken något ansvar heller om det tas ut pengar från kortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in