2021-12-08, 11:05
Medlem
herregudvadgotts avatar
Alltså hjälp, var detta sista avsnittet?

Helt otrolig säsong. Tunnare manus får man leta efter. Lisa och barnen fanns bara där. Helt menlöst. Allt gick på automatik. Riktigt sunkigt jämfört med andra säsongen.
Citera
2021-12-08, 12:39
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonclimber
Nej, många (de flesta?) som är otrogna vet precis vad de håller på med och är väldigt måna om att dölja det. Att känslorna tar över är något annat. För en vuxen person vet man vad man känner sedan kan man välja hur man agerar på det, göra slut med sin partner och byta, starta en affär men behålla sin partner, fråga sin partner om ett öppet förhållande mm.

Att göra som Patrik gör, vara otrogen utan någon som helst framförhållning eller plan och sen med gråten i halsen förklara för sin tjej att han fått känslor för en annan känns inte trovärdigt med hans karaktär i övrigt, han är, eller var i början av serien i alla fall, en ganska fyrkantig, disciplinerad och principfast person.

En vuxen icke-autistisk gift man vet precis vad det betyder att vara ensam med en kvinna i hennes hem och bli bjuden på ett glas vin och försätter sig inte i den situationen om han har respekt för sitt äktenskap.
Samtidigt har Patrik behandlats som smuts av Lisas familj från avsnitt ett, så det är inte så konstigt att han får psykbryt och gör något dumt när han faller för lockelsen av ett annat liv. Visst visar det på bristande respekt, men den bristande respekten från Lisas håll har liksom dödat det engagemang han en gång hade.

Citat:
Ursprungligen postat av herregudvadgott
Alltså hjälp, var detta sista avsnittet?

Helt otrolig säsong. Tunnare manus får man leta efter. Lisa och barnen fanns bara där. Helt menlöst. Allt gick på automatik. Riktigt sunkigt jämfört med andra säsongen.
Håller med om att denna säsong underpresterat rejält jämfört med tidigare säsonger. Det bör dock poängteras att detta var det näst sista avsnittet och inte det sista.
Citera
2021-12-08, 17:36
Medlem
moonclimbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Samtidigt har Patrik behandlats som smuts av Lisas familj från avsnitt ett, så det är inte så konstigt att han får psykbryt och gör något dumt när han faller för lockelsen av ett annat liv. Visst visar det på bristande respekt, men den bristande respekten från Lisas håll har liksom dödat det engagemang han en gång hade.

Det håller jag med om. Jag har personligen mest svårt att se hur det går ihop med "gråta ut"-scenen i slutet. Med Patriks uppstyrda och disciplinerade karaktär hade det känts mest troligt att han hade bestämt sig innan han tog snacket, och sagt mer i stil med "Jag har tröttnat på oss och jag lämnar nu" ELLER bara hålla käften, inte någon känslostyrd mellanväg "vet inte vad jag känner", "tror jag har fått känslor för en annan bl bla" som bara lämnar Lisa och alla andra inblandade i ännu mer förvirring och trauma.
Citera
2021-12-08, 18:35
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Det håller jag med om. Jag har personligen mest svårt att se hur det går ihop med "gråta ut"-scenen i slutet. Med Patriks uppstyrda och disciplinerade karaktär hade det känts mest troligt att han hade bestämt sig innan han tog snacket, och sagt mer i stil med "Jag har tröttnat på oss och jag lämnar nu" ELLER bara hålla käften, inte någon känslostyrd mellanväg "vet inte vad jag känner", "tror jag har fått känslor för en annan bl bla" som bara lämnar Lisa och alla andra inblandade i ännu mer förvirring och trauma.
Det kanske du har rätt i. Jag reflekterade inte över hans agerande som något konstigt, utan såg det mer som att han slets mellan känslor och rationalitet. Han mår skit över vad han gjort i egenskap av moralens väktare och människa med känslor överlag, men förstår samtidigt rationellt varför det blivit som det blivit.

Han borde egentligen ha förklarat för Lisa varför känslor kunnat växa fram så som de gjort, då det ger grund för henne att med tiden se hur ostöttande hon varit. Inte för att man kan flytta över skulden för otrohet, men att diskutera konkreta grunder till händelsers utveckling är den enda möjliga vägen för att rädda deras äktenskap. På så sätt kan jag hålla med dig om att Patriks ”jag vet inte”-attityd rimmar illa med hans personlighet i övrigt. Men men, han kanske sansar sig lite och beter sig något mer lösningsorienterat i nästa avsnitt. Hoppas han inte kommer ligga och tycka synd om sig själv, och låta Lisa ta överhanden helt i att representera deras situation utåt. Även fast det känns som att det så det kommer bli.
Citera
2021-12-08, 19:45
Medlem
Citat:

Instämmer helt. Tyvärr blir det som så ofta i sådana här serier att de utvecklar karaktärerna för att mer ska hända. Men för att mer ska hända sker det då genom att människor utvecklas bakåt. I Patriks fall har han gått från att vara vuxen man till att bete sig som en omogen 18-åring.
Citera
2021-12-09, 00:48
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Het vet jag inte, men exceptionellt vacker. Garanterat vackrare än någon kvinna som tagit i dig ens med tång.

Jodå har hägrat betydligt bättre än henne. Din syrra tog mig med tång fast tyvärr var hon bra mycket fulare än Tuva tyvärr.
Citera
2021-12-09, 05:33
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Håller med om att denna säsong underpresterat rejält jämfört med tidigare säsonger. Det bör dock poängteras att detta var det näst sista avsnittet och inte det sista.

Har inte tidigare säsonger haft 10 avsnitt? Jag hade räknat med ytterligare 3…
Citera
2021-12-09, 07:40
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Har inte tidigare säsonger haft 10 avsnitt? Jag hade räknat med ytterligare 3…
Det stämmer, och det hade jag också eftersom detta känns som en mycket dålig säsongsavslutning. Detta beror dock på att de håller på att spela in en långfilm. De vill lägga en grund för konflikterna i filmen, och skippar därför de två upplösande avsnitten.
Citera
2021-12-09, 19:49
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Jodå har hägrat betydligt bättre än henne. Din syrra tog mig med tång fast tyvärr var hon bra mycket fulare än Tuva tyvärr.

Roligaste jag läst på länge. =)
Citera
2021-12-09, 20:12
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Det stämmer, och det hade jag också eftersom detta känns som en mycket dålig säsongsavslutning. Detta beror dock på att de håller på att spela in en långfilm. De vill lägga en grund för konflikterna i filmen, och skippar därför de två upplösande avsnitten.

Det är ett avsnitt kvar. Står på SVT play.
Citera
2021-12-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Roligaste jag läst på länge. =)

Säg att du är en blatte utan att säga att du är en blatte…
Citera
2021-12-09, 21:05
Avslutad
Ser att det är massa Herngrens bakom regi och manus.

Problemet med dessa Herngrenar är att de alltid får för sig att förändra karaktärer och manus från ett vinnande koncept till något helt oigenkännligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in