Citat:
Ursprungligen postat av
moonclimber
Det håller jag med om. Jag har personligen mest svårt att se hur det går ihop med "gråta ut"-scenen i slutet. Med Patriks uppstyrda och disciplinerade karaktär hade det känts mest troligt att han hade bestämt sig innan han tog snacket, och sagt mer i stil med "Jag har tröttnat på oss och jag lämnar nu" ELLER bara hålla käften, inte någon känslostyrd mellanväg "vet inte vad jag känner", "tror jag har fått känslor för en annan bl bla" som bara lämnar Lisa och alla andra inblandade i ännu mer förvirring och trauma.
Det kanske du har rätt i. Jag reflekterade inte över hans agerande som något konstigt, utan såg det mer som att han slets mellan känslor och rationalitet. Han mår skit över vad han gjort i egenskap av moralens väktare och människa med känslor överlag, men förstår samtidigt rationellt varför det blivit som det blivit.
Han borde egentligen ha förklarat för Lisa
varför känslor kunnat växa fram så som de gjort, då det ger grund för henne att med tiden se hur ostöttande hon varit. Inte för att man kan flytta över skulden för otrohet, men att diskutera konkreta grunder till händelsers utveckling är den enda möjliga vägen för att rädda deras äktenskap. På så sätt kan jag hålla med dig om att Patriks ”jag vet inte”-attityd rimmar illa med hans personlighet i övrigt. Men men, han kanske sansar sig lite och beter sig något mer lösningsorienterat i nästa avsnitt. Hoppas han inte kommer ligga och tycka synd om sig själv, och låta Lisa ta överhanden helt i att representera deras situation utåt. Även fast det känns som att det så det kommer bli.