2018-03-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Ja, sickna terapeuter....Jag tycker att de tar parti för Lisa hela tiden. Men det kanske är det som är "humorn"....? Jag tycker att serien är sevärd som dramaserie men att den lanserades som HUMORserie har jag fortsatt svårt för att koppla...

Regina Lunds roll skall nog åtminstone vara en kvinnlig motsvarighet till Ove Sundberg, i vad jobbig en människa kan vara...

Stämmer visserligen, men jag var ute efter att manuset inte hänger ihop. Mvh
Citera
2018-03-19, 22:25
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
... Regina Lunds roll skall nog åtminstone vara en kvinnlig motsvarighet till Ove Sundberg, i vad jobbig en människa kan vara...
Ja, hon känns jobbig på alla möjliga sätt. Några saker har hon dock gjort bra och hennes samtal med Bianca var bra. Hon berättade om Biancas eventuella biologiska pappa (Jocke Byström) och när sen Lisa ljög om honom kunde hon genomskåda den lögnen direkt. Sen tycker jag det var bra att hon sa rent ut till Lisa vad hon tycker om henne och framförallt alla hennes lögner.

Men ungefär där tar det slut med det som är bra med henne och i övrigt är hon bara en jobbig och påfrestande människa. Som i slutet av dagen avsnitt, där hon stövlar in hos Martin och tränger sig på och vill bo där "ett par dagar". Martin kunde inte med att neka henne och nu lär hon väl bosätta sig där och tänja på gränserna, och bo där tills även dom blir förbannade och kastar ut henne till slut...
Citera
2018-03-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Lisa ska alltså föreställa blott 32 år? Om hon fick Bianca som är 16 när hon var lika gammal som Bianca alltså.
Gymnasieåldern har de sagt, så ja ungefär.
Citera
2018-03-20, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Ja, hon känns jobbig på alla möjliga sätt. Några saker har hon dock gjort bra och hennes samtal med Bianca var bra. Hon berättade om Biancas eventuella biologiska pappa (Jocke Byström) och när sen Lisa ljög om honom kunde hon genomskåda den lögnen direkt. Sen tycker jag det var bra att hon sa rent ut till Lisa vad hon tycker om henne och framförallt alla hennes lögner.

Men ungefär där tar det slut med det som är bra med henne och i övrigt är hon bara en jobbig och påfrestande människa. Som i slutet av dagen avsnitt, där hon stövlar in hos Martin och tränger sig på och vill bo där "ett par dagar". Martin kunde inte med att neka henne och nu lär hon väl bosätta sig där och tänja på gränserna, och bo där tills även dom blir förbannade och kastar ut henne till slut...
Jag tycker dock INTE att hennes samtal med Bianca om hennes biologiska pappa var bra! Snarare var det idiotiskt!
Citera
2018-03-20, 01:28
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Jag tycker dock INTE att hennes samtal med Bianca om hennes biologiska pappa var bra! Snarare var det idiotiskt!
Jag kan förstå att man kan tycka att Emmas samtal med Bianca var helt fel och på sätt och vis kan jag hålla med om det. Det är ju inte hennes uppgift att lägga sig i Lisas och Biancas mor- och dotterförhållande men jag kan förstå att Emma kände sig manad att ingripa då Lisa står alldeles för vek i situationen.

Det som jag står fast vid och som jag menade helt och hållet i mitt inlägg, när jag sa att Emmas samtal med Bianca var bra, var att resultatet blev bra, nämligen att Bianca kunde syna Lisas lögn direkt när hon sa att hon inte ens kom ihåg hur hon fick till det då Bianca blev till. Hon sa att hon inte kom ihåg men då visste Bianca mycket väl att det var hunken Jocke Byström som Lisa haft ihop det med och som skulle kunna vara hennes pappa. Bianca blev såklart förbannad över att hennes egna mamma inte talar sanning till henne utan ljuger för henne om såpass viktiga saker. Lisa är verkligen helt fel ute så hon ljuger så mycket och speciellt då det är för dom som står henne närmast: Bianca och Patrik.
Citera
2018-03-20, 02:13
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Lisa ska alltså föreställa blott 32 år? Om hon fick Bianca som är 16 när hon var lika gammal som Bianca alltså.

Det har man ju undrat lite...hur vet du det? Låter aningen ungt tycker jag...kanske 36-38 tänkte jag mig...har ju ändå Bianca som går i gymnasiet!
Citera
2018-03-20, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Det har man ju undrat lite...hur vet du det? Låter aningen ungt tycker jag...kanske 36-38 tänkte jag mig...har ju ändå Bianca som går i gymnasiet!
Just för att det uttalas i serien att hon fick Bianca när hon var lika gammal som Bianca är nu, dvs 16. 16 x 2 = 32. För att ha fått barn så ung har hon hunnit med mycket, och de frågor som behandlas i serien tycker jag hör mer hemma i medelåldern/ 40+. Skådespelerskan är 36 år.

Jag tycker faderskapsfrågan är för otymplig i manus. Hade den omarbetats eller bytts ut mot annan problematik hade man sluppit osmidigheterna som uppstår rent trovärdighetsmässigt när det gäller Lisa och Martins låga ålder, att Emma är så mycket äldre än sin lillasyster och ändå är de så tajta, och medelåldersämnena generellt i serien hade flutit på bättre.
Senast redigerad av jamenda 2018-03-20 kl. 05:49.
Citera
2018-03-20, 08:01
Medlem
Citat:
Just för att det uttalas i serien att hon fick Bianca när hon var lika gammal som Bianca är nu, dvs 16. 16 x 2 = 32. För att ha fått barn så ung har hon hunnit med mycket, och de frågor som behandlas i serien tycker jag hör mer hemma i medelåldern/ 40+. Skådespelerskan är 36 år.

Jag tycker faderskapsfrågan är för otymplig i manus. Hade den omarbetats eller bytts ut mot annan problematik hade man sluppit osmidigheterna som uppstår rent trovärdighetsmässigt när det gäller Lisa och Martins låga ålder, att Emma är så mycket äldre än sin lillasyster och ändå är de så tajta, och medelåldersämnena generellt i serien hade flutit på bättre.

Jag har tänkt att Lisa gick sista året på gymnasiet när Lisa blev gravid, så säg att hon var 19 när Bianca föddes. Martin kanske är nåt år äldre. Det är väldigt ungt men inte orimligt. Lisa blev tvungen arr växa upp fort medan Emma fortfarande irrar lite tonårsaktigt.

Jag har också stört mig på Emma men tycker att Lisa förtjänade utskällningen. Att Emma inte tystnade när Eddie kom var dock helt orealistiskt.

Jag får lite ont i hjärtat av att se hur Eddie plötsligt blir världens gulligaste och försöker ta hand om sin struliga mamma.
Citera
2018-03-20, 08:21
Medlem
Karamel-kellogss avatar
Tycker så synd om barnen. Alla vuxna beter sig som idioter😣
Barnen får bara "hänga med".
När Bianca igår klagade över sin kaotiska familj så fick hon höra att hon skulle skärpa sig?

Sen ska det hela tiden lullas med Lisa x(
Alltså så fort Patrik börjar berätta hur det är för sin "psykolog-kollega" så försvarar han ALLTID Lisa.
Citera
2018-03-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamel-kellogs
Tycker så synd om barnen. Alla vuxna beter sig som idioter😣
Barnen får bara "hänga med".
När Bianca igår klagade över sin kaotiska familj så fick hon höra att hon skulle skärpa sig?

Sen ska det hela tiden lullas med Lisa x(
Alltså så fort Patrik börjar berätta hur det är för sin "psykolog-kollega" så försvarar han ALLTID Lisa.

Det beror på att terapeuterna märker att Patrik är ett kontrollfreak och har grava problem med sin identitet. Jag säger inte att Lisa är optimal som varken moder eller partner, men Patrik gör alla fel man kan göra.
Citera
2018-03-21, 09:25
Medlem
Karamel-kellogss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Det beror på att terapeuterna märker att Patrik är ett kontrollfreak och har grava problem med sin identitet. Jag säger inte att Lisa är optimal som varken moder eller partner, men Patrik gör alla fel man kan göra.

Tycker att Patrik verkar vara en ganska normal "svensson" som vill göra rätt för sig och vara en god människa helt enkelt.
Dock är han ju Lisa's motsats, han vill att allt ska vara RÄTT, medan Lisa är mer åt det känsliga hållet, allt behöver inte vara rätt, bara alla människor mår bra.
Citera
2018-03-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamel-kellogs
Tycker att Patrik verkar vara en ganska normal "svensson" som vill göra rätt för sig och vara en god människa helt enkelt.
Dock är han ju Lisa's motsats, han vill att allt ska vara RÄTT, medan Lisa är mer åt det känsliga hållet, allt behöver inte vara rätt, bara alla människor mår bra.

Ja han kanske skulle te sig "normal" med en likasinnad. Hans ex var ju extrem vilket han blev påmind om vid middag hemma hos henne. Lisa som är lite väl bohemisk förstärker Patriks stelhet och principfasthet. Det är en personlig preferens om vems parti man tar. Jag tycker Patrik har uselt gehör och är inskränkt. Allt måste ske på hans villkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in