2021-11-09, 13:22
Medlem
Kaffebitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Hoppas jag med. Har fått nog av sättet hon aldrig bryr sig om Patrik förutom när det gagnar henne. Hon kräver så mycket av honom men ger knappt någonting tillbaka, bara mer problem. Lisa är verkligen alla den moderna kvinnans fel koncentrerade i en människa. Hon kan bete sig precis hur hon vill i hennes värld, och ändå få allt hon pekar på, men om Patrik någonsin klagar över familjekaoset hon skapar så tar hon på sig offerkoftan direkt. Då är det plötsligt obehagligt. Bianca verkar bli precis likadan, helt odräglig.

Är inget fan av otrohet, men om Patrik ligger med den där kvinnan har jag all förståelse i världen för det. Tror dock inte han kommer göra det, tror han kommer vara nära otrohet men hamna i inre moralisk konflikt med sig själv och dra sig ur. Han är inte riktigt typen som skulle svika hela sin familj med en otrohetsaffär, och samtidigt blir det på något sätt för uppenbart om han fullföljer det, eftersom serien med full kraft försöker leda tittarna till att misstänka att otrohet kommer ske.

Patrik var väl dock otrogen mot Katja med Lisa, därav att de separerade? Eller minns jag fel?
Tänkte eftersom du skrev att han inte verkar vara en sån som sviker en hel familj genom att vara otrogen.
Citera
2021-11-09, 14:06
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebiten
Patrik var väl dock otrogen mot Katja med Lisa, därav att de separerade? Eller minns jag fel?
Tänkte eftersom du skrev att han inte verkar vara en sån som sviker en hel familj genom att vara otrogen.
Lisa var otrogen mot Martin, men jag har inget minne av att Patrik var otrogen. Kan mycket väl ha fel förstås. Men även om Patrik varit otrogen i sitt tidigare förhållande känns det som att han skulle omvärdera det nu med så många och stora barn med i bilden.
Citera
2021-11-09, 14:24
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Jag är det just nu, och det går bra även genom tuffa och stressiga perioder, eftersom jag och min tjej har ömsesidig respekt för varandra och tar vid när den andra har det jobbigt. Det är just där Lisa havererar.
Ok. Du kanske bara uttrycker dig som en incel. Må så vara att hon är en smula etnocentrisk - svårigheter med mentalisering men Patrik då? Vad tycker du om hans problem?
Citera
2021-11-09, 15:37
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Ok. Du kanske bara uttrycker dig som en incel. Må så vara att hon är en smula etnocentrisk - svårigheter med mentalisering men Patrik då? Vad tycker du om hans problem?
Nej, jag älskar kvinnor och människor rent generellt, men den moderna kvinnan har sina problem. Detsamma gäller givetvis män, speciellt medelålders män, som Patrik representerar. Jag har tidigare i tråden kritiserat honom för hans oförmåga att se situationer från andra perspektiv än sitt eget. Han utgår ifrån att han alltid vet bäst, har en sarkastiskt överlägsen ton och ser alltjämt sig själv som ett offer.

Däremot ser jag Patrik som den som offrar absolut mest för familjekaoset, och får absolut minst tillbaka. Han får mer skit än beröm, trots att han ger så pass mycket som han gör, och Lisa ger honom endast kärlek när det passar henne. Så ur relationssynvinkel tycker jag att han dragit det kortaste strået, även fast även han har sina uppenbara komplex.
Senast redigerad av BaronVonHelsing 2021-11-09 kl. 15:45.
Citera
2021-11-09, 15:39
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Nej, jag älskar kvinnor och människor rent generellt, men den moderna kvinnan har sina problem. Detsamma gäller givetvis män, speciellt medelålders män, som Patrik representerar. Jag har tidigare i tråden kritiserat honom för hans oförmåga att se situationer från andra perspektiv än sitt eget. Han utgår ifrån att han har rätt, har en sarkastiskt överlägsen ton och utgår ifrån att han alltid vet bäst.

Däremot ser jag Patrik som den som offrar absolut mest för familjekaoset, och får absolut minst tillbaka. Han får mer skit än beröm, trots att han ger så pass mycket som han gör, och Lisa ger honom endast kärlek när det passar henne. Så ur relationssynvinkel tycker jag att han dragit det kortaste strået, även fast även han har sina uppenbara komplex.
Tack för bra svar. Jag skulle nog behöva se om serien för att kunna gå i polemik. Finns ingen anledning att göra det bara för att så jag ska fundera. Fridens liljor.
Citera
2021-11-10, 08:12
Medlem
moonclimbers avatar
Inte ofta jag blir så frustrerad att det känns rent fysiskt i kroppen ….

Om Tuva Novotny frågar om man vill stanna på en kopp thé tackar man fan inte nej!!!

”Tack för vantarna nu måste jag hem till ungarna”… Asså vad fan hur jävla lam kan man bli..
Citera
2021-11-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonclimber
Inte ofta jag blir så frustrerad att det känns rent fysiskt i kroppen ….

Om Tuva Novotny frågar om man vill stanna på en kopp thé tackar man fan inte nej!!!

”Tack för vantarna nu måste jag hem till ungarna”… Asså vad fan hur jävla lam kan man bli..

Tuva bör vara svår att säga nej till. Kan Patrik dessutom slippa Lisa och ”jag har varit på en föreläsning”-Bianca är det en no brainer. Tycker dock att gestaltningen av en ung kvinna är klockren. Tror sig veta allt för att man läser en kurs på ett universitet. Misstänker dock att Bianca framstår som klok, och inte fullständigt odräglig, bland många tittare. Tyvärr.
Citera
2021-11-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Tack för bra svar. Jag skulle nog behöva se om serien för att kunna gå i polemik. Finns ingen anledning att göra det bara för att så jag ska fundera. Fridens liljor.

Ni får inte glömma att serien skriven ur kvinnoperspektiv och manusförfattarna förstår inte själva obalansen i Patriks och Lisas förhållande.
Citera
2021-11-10, 16:53
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Ni får inte glömma att serien skriven ur kvinnoperspektiv och manusförfattarna förstår inte själva obalansen i Patriks och Lisas förhållande.
Det du skriver är såklart nonsens.
Citera
2021-11-10, 20:32
Medlem
Johan Ulvessons hår, lol😂
Citera
2021-11-11, 00:48
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos

Varför skulle inte kvinnor förstå obalansen i deras relation?
Citera
2021-11-11, 07:58
Medlem
moonclimbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Tuva bör vara svår att säga nej till. Kan Patrik dessutom slippa Lisa och ”jag har varit på en föreläsning”-Bianca är det en no brainer. Tycker dock att gestaltningen av en ung kvinna är klockren. Tror sig veta allt för att man läser en kurs på ett universitet. Misstänker dock att Bianca framstår som klok, och inte fullständigt odräglig, bland många tittare. Tyvärr.

Om jag fattat Patriks karaktär rätt så har han inte lärt sig någonting om hur relationer funkar så han kommer i så fall att göra samma misstag en gång till, nämligen gå all-in i relationen med Elin/Tuva, mer eller mindre flytta in hos henne, och försöka göra så mycket som möjligt av vardagslogistiken i hopp om att få lite kärlek i utbyte. Hans karaktär är en typisk "give-to-get" nice guy i mitt tycke, även om han inte har en speciellt mjuk framtoning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in